دورود بعد از سه دهه نفس کشید/ سهمیه غبار سیمان مردم قطع شد!

دورود بعد از سه دهه نفس کشید/ سهمیه غبار سیمان مردم قطع شد!

http://www.bananews.ir/بالاخره بعد از سه دهه آلودگی فاز سوم کارخانه سیمان دورود الکتروفیلتر این واحد صنعتی نصب شد تا سهمیه گرد و غبار سیمان مردم بالاخره قطع شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، شرکت سیمان دورود که متشکل از سه واحد مجزا بوده از بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در کشور است که در میان مصرف کنندگان سیمان از شهرت بسیاری برخوردار است.

واحد شماره یک این کارخانه در سال ۱۳۳۸ با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز شروع به کار کرد و سپس با نصب مجدد یک کوره ۳۰۰ تنی ظرفیت را به ۶۰۰ تن در روز افزایش داده و در نهایت پس از آن در سال ۱۳۴۳ با نصب یک کوره ۴۰۰ تنی، تولید این کارخانه به هزار تن در روز افزایش یافت.

واحد شماره دو این کارخانه نیز یکی از واحدهای تولیدی شرکت سیمان دورود است که به روش خشک کار می کند و در سال ۱۳۴۸ با ظرفیت اسمی هزار تن در روز به بهره برداری رسیده است.

کارخانه سیمان دورود قبل از نصب الکتروفیلتر

واحد شماره سه کارخانه سیمان دورود که بزرگترین واحد تولیدی این شرکت است نیز در سال ۱۳۵۹ شروع به کار کرد و تولید روزانه آن بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ تن است.

۵۰ سال تنگی نفس پایتخت طبیعت ایران

کارخانه سیمان دورود با وجود اینکه یکی از مهمترین صنایعی است که در استان لرستان با سابقه ۵۰ ساله در حال فعالیت است ولی متاسفانه این صنعت شهر دورود را که همواره به عنوان پایتخت طبیعت ایران معروف بوده به شهری با دودهای سیمانی تبدیل کرده است.

روند آلودگی این کارخانه که در وسط شهر دورود قرار دارد بارها از سوی محیط زیست مورد انتقاد و پیگیری قرار گرفت که در نهایت در دی ماه سال ۸۷ الکتروفیلتر واحد شماره یک این کارخانه در همایشی با عنوان "همایش آسمان آبی" نصب شد تا این امیدواری در مردم شکل بگیرد که دیگر آسمان دورود تیره نخواهد بود.

البته نصب الکتروفیلتر فاز یک و دو کارخانه سیمان دورود پایان آلودگی این شهر نبود و بعد از آن هم مردم همچنان با گرد و غبار ناشی از فعالیت فاز شوم این کارخانه دست و پنجه نرم کردند.

دورود در غبار سیمان

در این راستا محیط زیست استان لرستان با پیگیریهای صورت داده و جلسات متعدد مسئولان کارخانه را مجاب کرد تا فاز شودم کارخانه سیمان دورود را نیز مجهز به الکتروفیلتر کنند.

قبل از نصب الکتروفیلتر در ساعت چندین تن گرد و غبار تولید می شد

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: فاز سوم کارخانه سیمان دورود سال ۵۸ افتتاح شده ولی تا به امروز مشکل آلودگی این واحد مورد انتقاد مردم و رسانه ها بوده است.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه این واحد صنعتی تاکنون به لحاظ آلایندگی با مشکلات زیادی مواجه بوده است، بیان داشت: ما نیز به منظور تامین سلامت مردم پیگیری زیادی را در این زمینه انجام دادیم و حتی متوسل به مراجع قضایی نیز شدیم.

وی با بیان اینکه مسئولان کارخانه در نهایت سال گذشته کار نصب الکتروفیلتر فاز سوم کارخانه را در دستور کار قرار دادند، افزود: در راستای بهره برداری از این الکتروفیلتر اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: قبل از نصب الکتروفیلتر در ساعت چندین تن گرد و غبار از توسط فاز سوم کارخانه تولید می شد و همین موضوع موجب انتقادات مردم شده بود.

بازگیر با بیان اینکه فاز یک و دو کارخانه پیش از این دفع آلایندگی شده بود، بیان داشت: با راه اندازی الکتروفیلتر فاز سوم کارخانه امیدواریم مشکل مردم دورود برطرف شود.

جابجایی معدن کارخانه در دستور کار قرار گیرد

وی با بیان اینکه برای کاهش آلایندگی کارخانه سیمان دورود باید چند کار دیگر نیز صورت گیرد، افزود: بحث جابجا کردن معدن کارخانه سیمان یکی از مسائلی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: در حال حاضر کار برداشت مواد از معدن کارخانه خیلی غیراصولی و با روش ناصحیح انجام می شود که خود این روند موجب تولید گرد و غبار شده است.

بازگیر ادامه داد: ما از مسئولان کارخانه خواسته ایم که این قسمت را تعطیل کنند و از منتهی علیه این محدوده برداشت را با روش اصولی و پلکانی بر اساس آخرین روش بهره برداری از معدن انجام دهند.

مهم ترین توقع مردم انتقال کارخانه سیمان به خارج از شهر است

وی همچنین بر ضرورت تقویت فضای سبز کارخانه و ساماندهی پسماندهایی که از قبل بوده تاکید کرد و افزود: در راس همه توقعات محیط زیست موضوع راه اندازی فاز چهارم کارخانه و انتقال این واحد آلاینده به خارج از شهر دورود قرار دارد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: همچنین انتقال کارخانه به خارج از شهر و راه اندازی فاز چهارم سیمان دورود هم مصوبه سفر هیئت دولت است و هم نسخه تکمیلی رفع آلایندگی شهر دورد خواهد بود.

بازگیر با بیان اینکه راه اندازی فاز چهارم کارخانه در فضایی خارج از شهر دورود مجوز ارزیابی زیست محیطی گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با بهترین روشهای روز کارخانه ای بسیار مجهز در خارج از شهر راه اندازی شود.

پایش آنلاین خروجی دودکشهای کارخانه سیمان دورود

وی همچنین از راهکارهای کنترلی برای نظارت بر روند فعالیت کارخانه سیمان دورود و فعالیت الکتروفیلترهای این کارخانه خبر داد و بیان داشت: در این راستا سیستم پایش آنلاین طراحی شده است که به صورت لحظه ای غلظت ذرات خارج شده از دودکشهای کارخانه را نشان می دهد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: به محض تکمیل شدن این سیستم اطلاع رسانی خواهد شد و مردم می توانند به وسیله اطلاعاتی که روی اینترنت قرار می گیرد میزان غلظت آلاینده های خروجی از دودکشهای کارخانه را رصد کنند.

به هر روی در حالی شهر دورود بیش از ۵۰ سال است که با آلودگی کارخانه سیمان دست و پنجه نرم می کند و این روزها بالاخره به صورت نسبی از این معضل نجات یافته است که همچنان با وجود کشمکشهای فراوان عملیات اجرایی کارخانه سیمان دیگری در نزدیکی شهر ۵۰۰ هزار نفری خرم آباد مردم را نگران کرده است

به هر حال هر چند استدلالهای زیادی برای ماندن کارخانه سیمان خرم آباد در محل فعلی از سوی متولیان این کارخانه عنوان می شود ولی باید تجربه تلخ کارخانه سیمان دورود عبرتی باشد تا از اشتباهات تکراری در این استان جلوگیری به عمل آید.

    نظرات