بیلبائو، هامبورگ و لندن برنده جوایز شبکه شهرهای اروپا شدند

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: برندگان امسال بیلبائو، هامبورگ و لندن هستند که هر کدام هیئت داوران را با رویکردی نوآورانه برای حل یک مشکل خاص در رابطه با پایداری، برخورداری اجتماعی و مشارکت جوانان تحت تاثیر قرار داده بودند. جوایز امسال رویکرد منحصر بفرد شهرها را برای شناسایی و  کار بر روی چالش های جهانی در مواقعی که بحران های متعدد آینده جامعه ما را تهدید می کند نشان می دهد.

نگاهی دقیق تر به ابتکارات برجسته و مهم

وقتی سخن از برنامه‌ریزی و تفکر نوآورانه به میان می‌آید هرکدام از این شهرهای اروپایی از رقابت جلوتر بودند. بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم.

  • هامبورگ در بخش جایزه "مدیریت پایدار بحران انرژی" تحت عنوان پروژه MySmartLife برنده شد. این پروژه بنیادی را برای راهبرد نوآورانه تحول شهری برای حذف سوخت های فسیلی ایجاد کرد.
  • بیلبائو در بخش "از تحرک جهانی انسان تا پیوستگی جامعه محلی" با نام Diversitours به عنوان برنده جایزه برگزیده شد. این پروژه بین‌فرهنگی با ارائه تورهای گردشگری که توسط گروه‌های مهاجر در سه محله شهر مدیریت می‌شوند، فراگیری و برخورداری را ارتقا داد.
  • لندن در بخش "جوانان با همکاری همدیگر فضاهای عمومی را ایجاد می‌کنند" با پروژه Seen ; Heard رتبه اول را کسب کرد. این پروژه تحقیقاتی و مشارکتی برای مشارکت دادن جوانان (۱۶-۲۴ ساله) در مدیریت فضای عمومی محلی خود طراحی شده است.

نامزدها توسط یک هیئت داوری مستقل پنج نفره متشکل از نمایندگانی از شهر میزبان کنفرانس، کارشناس مسائل شهری، جامعه مدنی، موسسات اتحادیه اروپا و رسانه ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

خاستگاه شبکه شهرهای اروپا به سال ۱۹۸۶ بر می‌گردد که در آن سال کنفرانسی در شهر رتردام کشور هلند با موضوع "شهر، موتور محرکه بازیابی اقتصادی" نمایندگان ۱۱ شهر بزرگ اروپا را در کنار دانشگاهیان، صاحبان صنایع و اقتصاددانان گرد هم آورد. به‌دنبال برگزاری کنفرانسی دیگر در سه سال بعد در بارسلونا اسپانیا در سال ۱۹۸۹، شهرهای دوم به‌نام‌های بارسلونا، فرانکفورت، لیون، میلان و رتردام که در راه‌اندازی این شبکه موثر و کارساز بودند، به‌وجود آمدند.

حرکت رو به جلو این شهرها با تاکید بر سه فاکتور مهم تمرکز شهری آشکار، تفکر سیاسی عمیق و روابط موجود با انجمن‌های جوامع اروپایی ادامه یافت. تعهد شهرها مبنی بر ترویج مدل شهری یکپارچه در اروپا باعث شد که این شهرها کارگروه‌های موردی و موقتی را درباره موضوعات اقتصادی و اجتماعی تشکیل دهند و همچنین در سال ۱۹۹۰ در لیون کنفرانس سوم را برگزار کردند.

شهرهای اروپا شبکه شهرهای بزرگ اروپا است. اعضای این شبکه حکومت‌های محلی و شهری شهرهای بزرگ اروپا به شمار می‌آیند. این شبکه در سال ۱۹۸۶ توسط شهرداران شهرهای بارسلونا، فرانکفورت، لیون، میلان و روتردام راه‌اندازی شد. امروزه، حکومت‌های محلی بیش از ۱۴۰ شهر بزرگ اروپا و بالغ بر ۴۵ شهر دوست که روی هم‌رفته ۱۳۰ میلیون شهروند را در ۳۹ کشور مدیریت می‌کنند. اهدا جوایز شهرهای اروپا از سال ۲۰۰۶ شروع شده‌ است.

حکومت‌های محلی که ارتباط نزدیکی با شهروندان و ساکنین شهرها دارند شرکای اصلی تبدیل سیاست‌ها و برنامه‌های این شبکه به واقعیت هستند. از این رو، شهرها باید در تصمیم‌گیری‌های شبکه مستقیماً دخیل باشند و از بودجه این شبکه بهره‌مند شوند. بنابراین، شهرهای اروپا، اروپا بعلاوه شهرها، مساوی آینده بهتر برای همه است. شهرهای این شبکه همچنین متعهد شده‌اند که انتشارات کربنی را به صفر برسانند.

جوایز شهرهای اروپا دستاوردهای برجسته شهرها را در ارائه خدمات محلی در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان نشان می‌دهند. شبکه شهرهای اروپا  (Eurocities)، هر سال کنفرانسی را با تمرکز بر موضوعی خاص برگزار می‌کند و رهبران و سیاستمداران اروپایی را گرد هم می‌آورد و به شهرها برای عملکرد خوب، ابتکارات و دستاوردهایشان جوایزی اعطا می‌کند. موضوع جوایز هر ساله بر مبنای کنفرانس سالانه شهرهای اروپا تغییر می‌یابد.

هرساله، شهرهای عضو، پروژه‌ها و تجارب شهری خود را ارائه می‌دهند. این موارد در موضوعات طبقه‌بندی شده قرار گرفته‌ می‌شوند تا به رقابت بپردازند. اهم موضوعات عبارتند از:

نوآوری: نوآوری در برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی فعالیت‌ها و یا تجارب توسط مقامات محلی

مشارکت: فعالیت‌ها و یا تجارب مقامات محلی که در جلب مشارکت فعالانه شهروندان موفق بوده‌اند

همکاری: اهدا جوایز به مقامات محلی بخاطر تلاش‌های صورت گرفته و همکاری با سازمان‌های دیگر

__________________________

منبع:

https://eurocities.eu/latest/bilbao-hamburg-and-london-triumph-at-eurocities-awards/

https://www.themayor.eu/en/a/view/who-s-best-at-multi-crisis-management-eurocities-awards-three-cities-11904

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات