پيش بيني عبور مصرف برق از مرز 73 هزار مگاوات

به گزارش پايگاه خبري توانير ؛ مهندس حميدرضا پيرپيران در برنامه صبح بخير ايران گفت: ديروز اوج مصرف به عدد 72 هزار مگاوات رسيد كه نسبت به اوج مصرف پارسال حدود 2 هزار و 500مگاوات بيشتر است.
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير افزود: پيش بيني مي شود در يكي دو روز آينده با توجه به گرمتر شدن هوا، اوج مصرف به عدد 73 هزار مگاوات برسد.
وي در عين حال پيش بيني كرد امسال حداقل 5 درصد رشد مصرف برق داشته باشيم، البته در سالهاي اخير نيز رشد مصرف برق در كشور به همين ميزان بوده است كه يك تفاوت جدي با ميزان تعداد مشتركاني كه هر سال به شبكه برق كشور اضافه مي شوند، دارد.
پيرپيران افزود: سالانه حدود يك ميليون مشترك به 39 ميليون مشترك صنعت برق اضافه مي شود با اين احتساب يعني هر سال حدود 2.5 درصد به تعداد مشتركان افزوده مي شود اما رشد مصرف 2 برابر رشد ميزان تعداد مشتركان است كه منجر به ناترازي در توليد و مصرف مي شود و اكنون حدود 12 هزار مگاوات ناترازي بين توليد و مصرف داريم.
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير گفت: در چهار ماه خرداد، تير، مرداد و شهريور اوج مصرف برق اتفاق مي افتد و در 8 ماه ديگر سال شرايط بهتري داريم.
وي افزود: ميزان اوج مصرف كشور در فصل گرم 40 تا 45 درصد بيشتر از ميزان مصرف در زمستان است.
پيرپيران ادامه داد: مصرف برق در كشور در زمستان حدود 37 هزار مگاوات برق بود اما اكنون اين ميزان به عدد 72 هزار مگاوات رسيده است.
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير گفت: در كشورهاي دنيا فاصله مصرف در ماههاي گرم با ماههاي سرد كمتر است و منحني صافي را دربخش مصرف دارند و منطق آن اين است كه اين فاصله ميان اوج مصرف و زمان كم باري شبكه 10 تا 15 درصد باشد كه در كشور ما اين عدد بالايي است.
وي افزود: بيشترين ميزان اين تفاوت را سامانه هاي سرمايشي در بخشهاي مختلف رقم مي زنند و حدود 30 هزار مگاوات از ميزان برق در اوج مصرف به سامانه هاي سرمايشي مربوط مي شود كه عدد بالايي است.
پيرپيران گفت: از ساعت 11:00 بار شبكه رو به افزايش مي رود و بين ساعات 14:30 تا 15:00 به اوج خود مي رسد و تا ساعت 17:00 اين روند ادامه مي يابد و پس از آن با كاسته شدن از گرماي هوا، بخشي از سامانه هاي سرمايشي از مدار خارج مي شوند و در شب نيز با ورود سامانه هاي روشنايي به مدار اوج مصرف رقم مي خورد.
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير افزود: كولرهاي آبي در سال هاي اخير جاي خود را به كولرهاي گازي داده اند و كولرهاي گازي 4 تا 5 برابر مصرف برق بيشتري دارند.
وي ادامه داد: در واقع با تغيير نوع سامانه هاي سرمايشي از آبي به گازي مدل مصرف برق تغيير كرده و موجب شده تا فاصله بين اوج مصرف در فصول سرد و گرم سال، معنادار شود.
پيرپيران درباره نرخ تعرفه برق گفت: متوسط نرخي كه در تعرفه هاي مختلف از مصرف كنندگان دريافت مي شود حدود 200 تومان است اما آنچه كه در كشورهاي مختلف رخ مي دهد به ازاي هر كيلووات ساعت 8 تا 10سنت است كه معادل 5 هزار تومان مي شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات