افزایش ۵۰۰ درصدی عوارض ساخت مسکن در یک کلان‌شهر

افزایش ۵۰۰ درصدی عوارض ساخت مسکن در یک کلان‌شهر

www.bananews.irشنیده شده است؛ در یکی از کلان‌شهرهای کشور قرار شده عوارض ساخت‌وساز تا ۶ برابر افزایش پیدا کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ظاهرا مدیریت شهری در این کلان‌شهر مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که براساس آن عوارض ساخت‌وساز شامل هزینه صدور پروانه‌ساختمانی، تراکم و هزینه خلاف‌ساختمانی از ۱۰۰ درصد تا ۵۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این مصوبه در آستانه اجرا قرار گرفته اما به خاطر نارضایتی شدید انبوه‌سازان فعلا اجرای آن برای تجدیدنظر و تعدیل احتمالی نرخ‌ها، متوقف شده است.

گفته می‌شود انبوه‌سازان در این کلان‌شهر اعتراض کرده‌اند و اگر قرار باشد این افزایش عوارض اجرایی شود، آنها از بازار ساخت‌وساز این منطقه خارج خواهند شد.

افزایش ۶ برابری عوارض ساخت به این معنی است که قیمت تمام‌شده ساخت مسکن ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. (سهم عوارض ساخت از کل قیمت تمام‌شده مسکن حداقل ۱۰ درصد است)

در صورتی که این مصوبه به اجرا درآید راه برای افزایش نجومی عوارض ساخت‌وساز در سایر کلان‌شهرها نیز باز خواهد شد. شهرداری‌های کشور سال‌ها است بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از درآمدهایشان را از محل اخذ عوارض ساخت تامین می‌کنند. این عوارض یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین و در عین حال سریع‌ترین روش‌ها برای درآمدزایی شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

در بخش کمیسیون ماده۱۰۰ نیز خلاف‌های انبوه‌سازان در برخی شهرها به جای آنکه به صدور حکم تخریب از طرف شهرداری‌ها منجر شود به دریافت جرایم سنگین ریالی منتهی می‌شود.

انبوه‌سازان در برخی شهرها می‌گویند اقدام آنها به انجام تخلف ساختمانی که عمدتا اضافه تراکم و تغییر کاربری را شامل می‌شود، هر چند آنها را متحمل پرداخت جریمه به شهردار‌ی‌ها می‌کند اما در نهایت سود حاصل از ساخت‌وساز را برای آنها چشمگیر می‌سازد.

دنیای اقتصاد

    نظرات