شهریار تبریز/آذر کریمزاده: از اینرو استارتآپهای زیادی در این کشور در حوزه حملونقل نرم به ویژه دوچرخهسواری ایدههای ابتکاری ارائه کرده اندکه در نوشته حاضر به دو مورد از آنها اشاره می شود.
برقیکردن دوچرخههای بلااستفاده با " سلریفر "
یک استارتآپ در منطقه "وانده" فرانسه بنام سلریفر، یک کیت الکتریکی به بازار ارائه کرده است که دوچرخه را به یک وسیله حمل و نقل مدرن، زیست محیطی و اقتصادی تبدیل میکند. به کمک سلریفر، دوچرخههای قدیمی که در گاراژ خاک خورده و بلااستفاده مانده اند، نوسازی میشوند. شرکت وانده که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد، با استفاده از یک کیت برقی نوآورانه به منابع محلی موجود جهت کاربرد دوچرخههای مدرن و اقتصادی در جاده ها اعتبار مجدد میدهد.
کیت برقیسازی سلریفر شامل یک موتور عقبی مجهز به سنسور جعبه هوشمند ثبت شده است که حرکت و نسبت سرعت را به طور همزمان تشخیص میدهد. این فناوری در هر لحظه مطابق با نیازهای دوچرخهسوار کمک مشخصی ارائه میدهد. علاوه بر این، باتری کیت برد کافی و آزادی عمل برای سفرهای روزانه را ممکن کرده و به راحتی قابل شارژ است. سلریفر به همراه این پیشنهاد، برنامه رایگانی از اطلاعات آنی مانند سرعت، سطح انرژی باتری و داده های سفر را نیز ارائه میدهد. این برنامه همچنین به دوچرخهسوار امکان میدهد پنج سطح قدرت مربوط به دوچرخه برقی خود را تنظیم کند و خرابیهای احتمالی سیستم را بررسی نماید. از اینرو، در ارائه یک تجربه رانندگی دلپذیر و بهبود جابجایی کاربران سهم بسزایی دارد.
بدین ترتیب، این استارتآپ از مدل دوچرخه بازسازی شده برقی خود بنام "ایکی" رونمایی میکند. این دوچرخهها پس از برقیشدن و بازسازی، ۱۲ ماه گارانتی برای باتری و ۲۴ ماه برای لوازم الکترونیکی دارند. آنها مجهز به قطعات و لوازم جانبی بازسازی شده یا جدید به ویژه برای عناصر ایمنی مانند ترمزها و رینگها هستند. مفهوم سلریفر با موفقیت بزرگی چه در میان افراد خاص و چه مشاغل و مقامات محلی روبرو شده است. این شرکت که مشتاق پاسخگویی به تقاضای فزاینده بازار است، اخیراً در ساختمان جدیدی در وانده سرمایهگذاری کرده است که به سلریفر امکان می دهد تا توسعه فعالیت نوسازی دوچرخهها را سرعت بخشد.
"ترتل" : دوچرخه به محض درخواست که پاریسیها را مجذوب میکند
اپلیکیشن ترتل از زمان عرضه در اکتبر ۲۰۲۲، به عنوان نسل جدید دوچرخههای به محض درخواست، موفقیت فزایندهای در پاریس داشته است. این دوچرخه ها(البته علی رغم این عنوان، آنها در واقع سه چرخ دارند) را میتوان از طریق یک برنامه تلفن همراه برای سفرهای ارزانتر، سریعتر و زیستمحیطیتر در پاریس رزرو کرد. این برنامه خدمات دوچرخه بر اساس تقاضا به همراه راننده، توانسته است به طور موثری به تقاضای ساکنان پایتخت پاسخ دهد. علیرغم محدودیتهای فصلی و آب و هوا، این استارتآپ موفقیت مورد انتظار خدمات نوآورانه خود را تایید کرده، رشد مداوم و استقبال رو به رشد مشتریان خود را ثبت میکند.
با هدف افزایش عمومیت یابی بیشتر این وسایل نقلیه، اپلیکیشن ترتل جابجاییهای روزانه را بهبود بخشیده است. اشتیاق به این شیوه حمل و نقل جدید از طرف مشتریانی که به دنبال جایگزینهای خلاقانه برای جابجایی های شهری خود هستند، ملموس و بسیار چشمگیر است. این اپلیکیشن بخاطر طراحی نوآورانه خود میتواند در مسیرهایی که مخصوص دوچرخه ها بوده تردد کند، از اینرو بصورت قابل توجهی در زمان صرفهجویی شده و ایمنی مسافران تضمین میشود. این ویژگی همچنین به استارتآپ مذکور اجازه میدهد تا به عنوان یک جایگزین حمل و نقل کاربردی و قابل اعتماد متمایز شده و بدینترتیب دغدغه کسانی را که در استفاده از "جابجایی فعال" مانند دوچرخه مردد بودند، به حداقل برساند.
از ژانویه ۲۰۲۳، این شرکت با نتایج چشمگیری رونق واقعی را تجربه کرده است. فقط در عرض هفت ماه، ناوگان این شرکت بیش از ۴۶ هزار کیلومتر مسافت را طی کرده که معادل یک تور دوچرخه سواری دور دنیاست یا معادل ۵۵ سفر رفت و برگشت با هواپیما بین پاریس و نیویورک است، و بیش از ۵ هزار جابجایی انجام شده که بر اساس تخمینهای ارائه شده، حدود ۹۶ تن در انتشار دی اکسیدکربن صرفهجویی می شود. بر اساس چنین نتایج امیدوارکنندهای، این استارتآپ قصد دارد ناوگان خود را از ماه ژوئن به ۲۰ وسیله نقلیه و تا پایان امسال به ۱۰۰ دستگاه افزایش دهد.
بنابراین، پویایی نرم همواره در میان شهرها و شهروندان مورد تایید بوده و خدمات دوچرخه به محض درخواست با راننده که ایمن و سازگار با نیازهای مسافران باشد، تلاشی در جهت ارتقاء سطح این نوع پویایی شهری است که در پاریس اجرایی شد و انتظار میرود در بیشتر شهرهای پیشرو جهان به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.
____________________
منبع:
نظرات