بازار آهن یک قدم به عقب

بازار آهن یک قدم به عقب

www.bananews.irصعود قیمت میلگرد در هفته گذشته و پیش‌بینی تداوم این روند در ماه‌های آینده، این بار تاثیر متفاوتی بر معاملات بازارآهن گذاشته، به طوری که به گفته معامله گران بازار، در دو روز اخیر نه تنها تقاضا بیشتر نشده بلکه حتی پیشنهاد خرید از سوی خریداران به حداقل رسیده و بازار - هم در تهران و هم در شهرهای دیگر همچون اصفهان - قفل شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس این گزارش از زمان آغاز معاملات بازار آهن در هفته جاری، رکودی بر معاملات ایجاد شده که برخی از معامله گران علت آن را عدم کشش بازار و قابل قبول نبودن نرخ‌های هفته قبل از سوی خریداران می‌دانند.

به گفته یکی از تجار در این مقطع زمانی واردات شمش برای بیشتر تجار همچنان سخت است و معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که هزینه تولید فولادی‌ها برای تولیدکننده‌هایی که شمش وارداتی مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد، اما با وجود این پیش‌بینی‌ها، بازار در این دو روز عقب‌نشینی کرده و اقدام به خرید نمی‌کند.

البته گفته می‌شود دیروز کاهش نرخ فولاد قزوین یکی از دلایل اصلی روند نزولی نرخ میلگرد در بازار بوده، اما این واقعیت را هم نمی‌توان از نظر دور نگه داشت که خریداران، قیمت‌های هفته قبل را که میلگرد به ۱۶۰۰ تومان رسیده بود قبول ندارند و بالاتر از حد انتظار می‌دانند. ازاینرو به نظر می‌رسد خریداران در انتظار کاهش بیشتر بازار هستند.

عرضه و تقاضای محدود در بازار

از سوی دیگر همزمان با روند رو به کاهش تقاضا در بازار، عرضه نیز در روزهای اخیر کمتر شده به نظر یکی از تجار در یک ماه اخیر نگه داشتن کالا و نفروختن آن در بازار سود خوبی برای برخی از تجار داشته، چرا که در طول چند روز و با عدم فروش کالا در بازار ۱۰ تا ۲۰ تومان سود می‌بردند و از آنجا که هزینه انبارداری کالا حتی در شرکت‌هایی همچون ذوب‌آهن رقم بالایی نیست، تجار را ترغیب نمی‌کند که کالاهای خود را در بازار توزیع کنند. یکی از تجار معتقد است حتی برخی از خریداران کالاهایی را در انبارها دارند که مربوط به تولید سال گذشته بوده و هنوز آن را در بازار عرضه نکرده‌اند.

نوسان بورس برخلاف بازار

کاهش نرخ محصولات فولادی در بازار در حالی انجام شد که در مقابل، قیمت‌ها در معاملات دیروز بورس دوباره روند روبه‌رشدی داشت، به طوری که تختال‌های فولاد هرمزگان که توسط مبارکه عرضه می‌شود با تقاضای بالا و رشد شدید قیمتی مواجه شد.

تختال A دیروز با نرخ ۸۳۱ تومان عرضه شد، اما در رقابت با قیمت ۸۸۸ تومان معامله شد. تختال B هم با نرخ ۸۰۵ تومان عرضه و در رقابت به ۸۱۶ تومان رسید.

میلگرد صدر حدید با نرخ ۱۳۲۰ تومان عرضه شد و در رقابت با نرخ ۱۳۷۷ تومان فروخته شد. میلگرد حدید جنوب دیروز با نرخ پایه معامله شد و از این کالا ۱۳۲۰ تن با قیمت ۱۳۸۰ تومان فروخته شد.

به دلیل اینکه واریز وجوه مربوط به عرضه‌های روز یکشنبه روز شنبه انجام می‌شود و این هفته شنبه برابر با آخرین روز ماه بوده و به دلیل برخی محدودیت‌های بانکی، دیروز ذوب‌آهن عرضه‌ای در بورس کالا نداشت. گفته می‌شود درهفته جاری فولاد کویر، فولاد خراسان و در روز چهارشنبه فولاد خراسان عرضه خواهد داشت و عرضه‌های ذوب‌آهن احتمالا یا در روز چهارشنبه یا هفته بعد صورت می‌گیرد.

ضرورت تقویت بورس برای کشف قیمت‌های شفاف

با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر نرخ‌های متفاوتی برای شمش در بازار وجود دارد و به همان شدت محصول نهایی فولادسازان دولتی و خصوصی نیز با نرخ‌های متفاوتی برای تولیدکننده‌ها تمام می‌شود، از نظر برخی از معامله گران شفافیت لازم در بازار وجود ندارد و این موضوع حتی معاملات مدت دار را هم با مشکل مواجه کرده و مشخص نیست که دقیقا کالاها با چه نرخ‌هایی در آینده برای تولید کننده تمام می‌شود.

با توجه به اینکه همه فولاد سازان نیز در بورس عرضه نمی‌کنند این عدم شفافیت بیشتر شده به طوری که به تعبیر یکی از تجار در حال حاضر در بازار آهن هر کسی ساز خود را می‌زند و مشخص نیست که قیمت واقعی چیست.

در همین حال یکی از معامله‌گران معتقد است بورس باید تقویت شده و عرضه تولیدکننده‌ها بیشتر و متنوع تر شود البته انتظار نداریم که در یک مدت کم بورس ایران شبیه به بورس‌های قوی دنیا شود؛ اما نباید به خاطر چند شرکت که به دلیل نوسان شدید نرخ شمش نتوانستند به تعهدات بورسی خود عمل کنند، به طور کلی شرایط عرضه در بورس به حدی سخت می‌شد که تولیدکننده‌ها با این شدت از بورس عقب نشینی کرده و به طور کلی جذابیت بورس برایشان از بین می‌رفت به خصوص با نرخ‌های فعلی که فروش در بازار از فروش دربورس که یک فرآیند طولانی در تسویه وجود ضمانتنامه دارد برای تولیدکننده‌ها جذاب تر است.

پیشنهادهایی برای بازار

در روزهای اخیر با در نظر گرفتن محدودیت عرضه که در مقابل محدودیت تقاضا در بازار آهن رخ داده، علاوه بر ضرورت تقویت بورس و گسترده شدن جایگاه آن در کشف نرخ همچون کشف نرخ آتی شمش فولاد داخلی و وارداتی، پیشنهادهای متفاوتی از سوی معامله‌گران مطرح می‌شود تا از یک سو کشف قیمت منطقی شده و از سوی دیگر از التهاب و حباب بیش از اندازه بازار کاسته شود.یکی از این پیشنهادها این است که شرکت‌ها به خصوص ذوب‌آهن اصفهان هزینه انبارداری خود را بیشتر کنند تا کالاهای دپو شده کمتر شده و عرضه بیشتر شود تا این موضوع علاوه بر موضوع شمش و مشکلات جاری، التهاب کاذبی را در بازار ایجاد نکند. پیشنهاد بعدی این است که همه کارخانه‌ها یا حداقل چند تولیدکننده اصلی بورس همچون ذوب آهن و فولاد خراسان در یک روز مشخص (همانند سال‌های قبل) عرضه‌های خود را در بورس انجام دهند. به گفته معامله گران تجربه نشان داده هر گاه این دو شرکت در یک روز عرضه‌های خود را انجام می‌دادند التهاب بازار محدود می‌شد و از شدت رشد قیمت‌ها کاسته می‌شد.پیشنهاد بعدی که البته به نظر معامله‌گران نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است کاهش تعرفه واردات و سهولت در واردات شمش است. به نظر فعالان بازار در صورتی که شمش به اندازه کافی در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گیرد و تولیدکننده‌ها مطمئن باشند که مواد اولیه به اندازه کافی در اختیارشان قرار می‌گیرد، تولید بیشتر شده و حتی امکان صادرات به کشورهای همسایه همچون عراق که بازار خوبی برای محصولات فولادی محسوب می‌شود بیشتر خواهد شد. از این‌رو حداقل می‌توان روند واردات را برای تولیدکننده‌ها با کاهش بوروکراسی روان‌تر کرد.

    نظرات