لزوم امتداد متروی تهران به حسن آباد

لزوم امتداد متروی تهران به حسن آباد

http://www.bananews.ir/امتداد خط متروی تهران از ایستگاه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر حسن آباد با توجه به موقعیت این شهر و جمعیت آن امری ضروری است و عاملی برای کاهش مشکلات عدیده این منطقه محروم به حساب می آید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهر حسن آباد از توابع بخش فشافویه شهرستان ری است که با وجود جمعیت ۳۵ هزار نفری، وجود زندان، دانشگاه پیام نور، مجتمع های دامداری و صنایع کوچک و بزرگ، ضرورت ساخت ایستگاه مترو در این منطقه دو چندان شده است.

جمعیت حسن آباد رو به افزایش/ وجود مترو؛ امری حیاتی

با توجه به اینکه جمعیت این بخش در سند چشم انداز ۱۴۰۴، به ۱۵۰ هزار نفر خواهد رسید، وجود مترو برای شهر حسن آباد امری حیاتی تلقی می شود.

همچنین با توجه به فعالیت شهرک صنعتی شمس آباد با ۱۸ هزار جمعیت کارگری، پیش بینی می شود با توسعه زیر ساختها در این شهرک، جمعیت کارگری بخش فشافویه به ۵۰ هزار نفر برسد.

ساخت دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در این منطقه نیز بر اهمیت ساخت ایستگاه مترو افزوده است.

بخشدار فشافویه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه برای فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) طرح مترو در حال اجراست و شهر حسن آباد نیز در جوار فرودگاه قرار دارد، از مسئولان و به خصوص دولت که به مناطق محروم توجه ویژه ای دارند درخواست داریم که طرح مترو حسن آباد را نیز وارد مرحله اجرا کنند.

کریم رئوف افزود: با ساخت مترو و توسعه شهر حسن آباد، بسیاری از معضلات تهران نیز کاهش خواهد یافت و تحول چشمگیری در این منطقه ایجاد می شود.

موافقت رئیس جمهور با ساخت خط مترو در حسن آباد

وی یادآور شد: رئیس جمهور با ساخت امتداد خط مترو از ایستگاه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر حسن آباد موافقت کرده و از وزیر راه و شهرسازی خواسته است تا به گونه ای این طرح اجرا شود که حتی الامکان مردم محل بتوانند با سهل ترین شرایط از مترو استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر مردم این منطقه با مشکلات رفت و آمد مواجه هستند که باید دولت با اجرای طرح امتداد خط مترو به حسن آباد، در راستای فرهنگسازی برای استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی توسط مردم بکوشد.

طومار درخواست شرکت های خصوصی

وی بیان داشت: در همین راستا تعدادی از شرکتهای خصوصی در طوماری نسبت به درخواست امتداد خط مترو از فرودگاه امام خمینی(ره) به شهر حسن آباد اقدام کردند.

جمعیت در حال رشد حسن آباد به وجود مترو نیازمند است

امام جمعه حسن آباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارد اشت: جمعیت در حال رشد حسن آباد به وجود مترو نیازمند است.

حجت الاسلام رحیم علی بخشی نهاوندی افزود: شهر حسن آباد ظرفیت بسیار خوبی از جهات مختلف دارد که از جمله آن می توان به وجود شهرک صنعتی شمس آباد اشاره کرد که بیش از یکهزار کارخانه مشغول فعالیت دارد و از طرفی موقعیت حساس این منطقه که بدون شک در آینده به عنوان شهرستان هم مطرح می شود، نیازمند وجود مترو است.

دولت به مطالبه بحق مردم این منطقه جامه عمل بپوشاند

وی بیان کرد: لذا با همه این خصوصیات، نیاز است که دولت توجه کرده و این منطقه را از نعمت مترو برخوردار کند، چراکه هم به مطالبه بحق مردم جامه عمل پوشانده و هم قدم بسیار خوبی در منطقه برداشته است.

امام جمعه حسن آباد افزود: آمدن مترو در این منطقه باعث پیشرفت بیشتر شهر می شود و همچنین نیازهایی که کارخانجات این منطقه دارد، به وسیله مترو برطرف می شود.

حجت الاسلام نهاوندی گفت: همچنین مشکلات مردم از نظر حمل و نقل و رفت و آمد نیز مرتفع می شود.

وی افزود: این منطقه بین مرقد امام(ره) و حضرت عبدالعظیم(ع) و حضرت معصومه(س) واقع شده و از نظر جمعیت به سرعت در حال رشد است.

امام جمعه حسن آباد با اشاره به اینکه از دو سال قبل تا به امروز تعداد زیادی به جمعیت منطقه افزوده شده، یادآورشد: شهر حسن آباد بستر مناسبی برای حضور جمعیت شهر تهران است و به همین دلیل مردم این انتظار را دارند که از نعمت مترو بهره مند شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، هم اکنون عملیات ساخت مترو از ایستگاه حرم مطهر تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۳۲ کیلومتر در حال انجام است و تا پایان امسال به بهره برداری می ‌رسد و سال آینده نیز در ادامه این مسیر مترو شهر جدید پرند راه اندازی خواهد شد.

هابیل درویش گفت: این پروژه در دو فاز هم اکنون در حال انجام است که بخش اول آن به طول ۳۲ کیلومتر از ایستگاه حرم مطهر در خط یک آغاز و تا فرودگاه امام خمینی(ره) امتداد می یابد.

مزایای ساخت مترو در شهرها

شرایط مطلوب سرویس های خدماتی مانند وجود ایستگاه های قابل دسترس، پایانه های حمل و نقل و قیمت مناسب، موجب تمایل بیشتر مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی بوده و یکی از مواردی که به بحران ترافیک در شهر‌های بزرگ کمک می ‌کند استفاده از این وسایل است.

مترو یکی از مهمترین راهکار‌های حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در جهان شناخته شده است، همچنین توسعه سریع و گسترش خطوط قطار درون شهری، ضرورتی اجتناب ‌ناپذیر و از نیازهای اصلی شهر است.

مترو از مزایای بسیاری چون کاهش زمان و هزینه درسفرهای درون شهری، سهولت در جابجایی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و ترافیک شهری نیز غیرقابل توجیه است.

در شهری همچون حسن آباد که در آن فعالیتهای عظیم اقتصادی قابل رؤیت است و از جمعیت دانشجویی بسیار برخودار و همچنین محوری ترانزیتی به حساب می آید، وجود مترو ضرورتی قابل انکار محسوب می شود که جا دارد مسئولان مربوطه با توجه به دستور ریاست جمهور، خواسته مردم این منطقه را محقق کنند.

    نظرات