مدیریت زباله در یک شهر بلژیکی با اپلیکیشن جدید

مدیریت زباله در یک شهر بلژیکی با اپلیکیشن جدید

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: از این‌رو، امروزه به طور روزافزون، تعداد زیادی از شهرهای سراسر جهان در پی آزمایش راهبردهای جدید مدیریت هوشمند پسماند می‌باشند که هدفشان نه تنها بهبود کارایی از نظر منابع بلکه کاهش هزینه‌های مرتبط با حفظ نظافت و پاکیزگی خیابانهای شهر هایشان است.

شاید در نگاه اول رسیدن به نقطه صفر در پسماند یه به عبارتی "پسماند صفر" دور از ذهن و واقعیت باشد ولی می‌توان با اصلاح رفتارها وارائه راهکارهای کارآمد تولید پسماند را نزدیک به صفر رساند. ناگفته نماند که پسماند صفریک نوع سبک زندگی است، اما اگر شرایط جامعه و زیرساخت‌ها فراهم باشد، می‌توان به نقطه صفر در پسماند نزدیک شویم.

مهمترین زیرساخت برای سبک زندگی پسماند صفروجود زیرساخت فرهنگی است که در این بین باید از بسته‌های فرهنگی و تشویقی در شهرهایی که در این حوزه موفق بوده‌اند بهره جست. در این بین، افزایش تلاش‌ها برای کاهش پسماند باید در نهایت از کلانشهرهای جهان شروع شود.

De Click می‌تواند شهروندان را تشویق کند تا زباله‌های خود را مسئولانه به سطل‌های زباله بریزند، اما در صورت برداشتن زباله‌های دیگران، بسته های تشویقی نیز ارائه ‌دهد.

شرکت ملی بازیافت بلژیک با نام FostPlus   برنامه جدیدی را راه اندازی کرده است  که هدفش بازی‌وارسازی بازیافت و پرداختن به مشکل زباله‌های بازیافت نشده است. این برنامه (The Click) "De Click" نام دارد و اکنون در سراسر کشور در دسترس است.

این برنامه از کاربران می‌خواهد که از زباله‌هایی که بیرون انداخته‌اند ترجیحاً با یک بارکد قابل مشاهده و بر اساس تصویر عکس بگیرند و آنها را ارسال کنند، که در صورت تایید تصاویر، این برنامه کاربردی کوپن‌هایی به کاربران به عنوان پاداش می‌دهد که اصطلاحاً  سکه‌های دایره‌ای‘Circular Ucoins’ نامیده می‌شوند. این سکه‌ها را می‌توان در برخی از فروشگاه‌های مشخص، ورود به موزه‌ها استفاده کرد و همچنین آنها را می‌توان به گروه‌های حفاظت از محیط زیست خاصی مانند Natuurpunt اهدا کرد.

این ابتکار یک پویش ضد زباله را در شهر آلست به راه انداخت که هدف آن جلب توجه به مشکل بزرگ در شهر بود. در طی یک دوره سه‌هفته‌ای، داوطلبان سعی کردند تا جایی که ممکن است زباله‌ها را جمع آوری کنند که بعداً مقامات محلی آنها را در میدان گروت مارکت به نمایش گذاشتند تا آگاهی را در مورد اثرات مضرو خطرناک زباله‌ها افزایش دهند.

مردم باید فعالانه به موضوع زباله بپردازند

به گفته مقامات محلی، در سال ۲۰۲۲ شرکتهای خدمات نظافتی ۸۸۰ تن زباله جمع آوری کرده‌اند که نسبت به سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است. از این تعداد، ۲۳ تن رهاکردن و تخلیه غیرقانونی بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱،۶۰ درصد افزایش داشته است.

این امر مقامات محلی را تهییج کرده است تا در سال ۲۰۲۳ کمپین جمع آوری زباله را سازماندهی کنند. ۲۴ سازمان غیردولتی و خصوصی و همچنین ۸۰۰ دانش آموز از ۱۲ مدرسه ابتدایی در آن شرکت کردند. زباله‌های جمع‌آوری‌شده سپس در میدان اصلی الست در معرض دید عموم قرار گرفتند.

علاوه بر این، به نقل از مقامات شهری، حجم انبوه زباله واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. از اینرو، کمپینی برای متقاعدکردن مردم برای جمع‌آوری زباله در هر کجا که دیدند راه اندازی شده است و مسئولین شهری تصمیم گرفتند از De Click، یک برنامه کاربردی ساده که به رفتار خوب پاداش می‌دهد، حمایت کنند.

تنها کاری که یک کاربر باید انجام دهد این است که زباله‌ای را برداشته و زمانی که آن را در یک سطل زباله می‌اندازد عکسش را بگیرد. جایزه؟ کوپن برای خدمات شهری و همچنین برای برخی کسب و کارها. امید این است که با ایجاد یک مکانیسم بازخورد مثبت برای دور ریختن زباله ها بطورمسئولانه، جمعیت محلی را تشویق کند.

_____________________

منبع:

https://www.themayor.eu/en/a/view/belgium-gamifies-recycling-with-new-app-11782#:~:text=Belgium's%20national%20recycling%20company%20FostPlus,now%20available%20around%20the%20country .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات