فرسودگی شبکه فاضلاب شهر اصفهان

فرسودگی شبکه فاضلاب شهر اصفهان

http://www.bananews.ir/زیر پوست خیابان‌های شهر نشسته است، نه دیده می‌شود و نه احساس؛ اما وجود دارد و کم کم شکل و شمایل بحران به خود می‌گیرد. این غول بی‌سر و صدا حالا چالشی است که در کنار کم آبی و معضلات دیگر، اصفهان را تهدید می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در دهه ۱۳۴۰ اصفهان اولین شهر کشور بود که از شبکه فاضلاب برخوردار شد. درحالی که استانداردهای جهانی برای عمر این شبکه‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ سال است، دور از ذهن نیست که امروز از ۳ هزار و ۳۷۷ کیلومتر شبکه فاضلاب شهر، بیش از ۶۰۰ کیلومتر آن دچار فرسودگی باشد. به طوری که بسیاری از مسوولان شهر اصفهان اذعان کرده‌اند دو برابر بودن عمر شبکه فاضلاب استان نسبت به استانداردهای جهانی، منجر به خوردگی شبکه فاضلاب شده است.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت‌ آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: هر لحظه احتمال می‌رود شبکه فرسوده موجب حوادث غیر قابل جبران شود.

وی با اشاره به بحرانی بودن فرسودگی شبکه فاضلاب گفت: به منظور جلوگیری از وقوع حوادث غیر قابل جبران ناشی از شبکه فرسوده فاضلاب در سال‌های گذشته حدود ۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب به طور پراکنده در نقاط مختلف شهر در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد:‌ هر چند که در سال‌های اخیر شبکه فاضلاب برخی از نقاط شهر اصفهان مورد بازسازی قرار گرفت؛ اما واقعیت این است که عمده خطوط شبکه فاضلاب سطح شهر دچار مشکل است و نمی‌توان با بازسازی‌های پراکنده از وقوع حوادث جلوگیری کرد.

امینی با تشریح ابعاد بحران گفت: اگر در خیابان‌های مرکزی شهر لوله فاضلابی شکسته شود بدون تردید مرکز شهر دچار مشکل‌های حادی خواهد شد و منجر به پس زدگی فاضلاب منازل می‌شود که این رویداد خطر شیوع بیماری‌ها را هم در اصفهان به همراه دارد. وی با اشاره به اینکه برای حل این معضل اول باید میزان فرسودگی شبکه فاضلاب در اصفهان را شناسایی کرد که این کار نیاز به تکنولوژی روز دنیا دارد و متاسفانه کشور ما فاقد این دانش است، افزود: مسوولان فاضلاب اصفهان اعلام کرده‌اند تا زمانی که شرکت آب و فاضلاب تکنولوژی روز را در اختیار نداشته باشد، نمی‌توان برآورد کرد کدام قسمت از شبکه فاضلاب در اولویت اصلاح و بازسازی قرار دارد. بنابراین لازم است اعتبارات لازم برای طرح‌های اصلاح شبکه در نظر گرفته شوند.

رییس هیات‌مدیره آب و فاضلاب استان در این باره گفت: به کارگیری این تکنولوژی لازم برای حل این مشکل هزینه‌بر است و تا زمانی که اعتبارات کافی برای این امر در نظر گرفته نشود، نمی‌توان این مشکل را برطرف کرد.

امینی اذعان کرد: در دور اول سفر رییس‌جمهوری ۲۰۰ میلیون یورو از طریق فاینانس برای نوسازی شبکه فاضلاب این شهر لحاظ شد؛ اما به رغم عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار توسط شرکت آب و فاضلاب استان، برخی مسائل مانع از تخصیص این اعتبارات شد. وی اعتبار لازم برای نوسازی شبکه فاضلاب در استان را ۳۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: در سال گذشته در ردیف بودجه ملی پنج میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته که تاکنون تنها ۷۰ درصد آن تخصیص داده شده است. با تحقق نیافتن قول‌هایی که برای تامین اعتبارات داده شده بود، از سوی مقامات دولتی راهکارهایی برای تامین هزینه لازم عنوان شده است که مسوولان آب و فاضلاب اصفهان آن را ناکافی می‌دانند.

در ابتدای سال جاری معاون عمرانی استاندار اصفهان در یکی از جلسات شورای شهر با ضروری دانستن بازسازی شبکه فاضلاب شهر گفت: باید بخشی از املاک سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان فروخته و برای بازسازی شبکه هزینه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اما در پاسخ به اظهار نظر معاون عمرانی استانداری تصریح کرد: این شرکت از طریق فروش بخشی از اموال مازاد خود برای تامین هزینه‌ها بر اساس تکلیف دولت اقدام کرده است؛ اما این موضوع تا زمانی قابل اجرا است که این حرکت کیفیت خدمات آینده شرکت را تحت‌تاثیر قرار ندهد.

امینی ادامه داد: گمان نمی‌کنم حتی با فروش همه اموال شرکت مبلغ مورد نیاز برای بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان تامین شود و باید به هر نحو ممکن این مبلغ از طریق سیستم بانکی تخصیص داده شود. نکته قابل توجه این است که فرسودگی این شبکه شوخی بردار نیست. از سویی فروش املاک شرکت آب و فاضلاب شاید تا حد زیادی راهگشا باشد؛ اما تامین مابقی هزینه‌ها به طور قطع با دولت است؛ دولت که هم‌اکنون مسوول سلامت جان شهروندان است و باید اعتبار لازم برای رفع این بحران را تامین کند.

 

 

    نظرات