محیط زیست مهمترین محور مسئولیت‌های اجتماعی است

محیط زیست مهمترین محور مسئولیت‌های اجتماعی است

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست مهمترین محور مسئولیت‌های اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دومین نشست از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت با موضوع نقش سازمان حفاظت محیط زیست در جاری‌سازی مسئولیت اجتماعی، صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد .

در این نشست، نورالله مرادی؛ معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از ورود مفهوم مسئولیت اجتماعی به ادبیات مدیریتی جهان قریب به نیم قرن می گذرد، اظهار کرد: اگر رجعتی به فرهنگ دینی و ملی خود داشته باشیم، درمی‌یابیم که موضوع مسئولیت‌های اجتماعی در تمدن ایرانی ریشه دارد .

مرادی با اشاره به تاکیدات مکرر قرآن مجید و روایات دینی بر موضوع مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: اسلام در همه امور و برای همه آحاد جامعه مسئولیت تعیین کرده، به عنوان مثال در اسلام مسئولیت حاکم در برابر مردم و بالعکس و مسئولیت همسایه در برابر همسایه لحاظ شده، همچنین مسئولیت‌های عامی برای همه افراد در نظر گرفته شده که اهتمام به امور مسلمین، تلاش برای برطرف کردن مشکلات جامعه، نیکوکاری، مسئول بودن نسبت به یکدیگر، رعایت حقوق همدیگر و حقوق عامه، همین‌طور توجه به زمین و رعایت و مراعات زمین به عنوان منشاء نعمات، شامل این نوع مسئولیت‌ها هستند .

وی خاطرنشان کرد: در جهان جدید و بعد از انقلاب صنعتی، همواره منافع فردی و سود ذی‌نفعان مورد توجه قرار گرفته و از منافع مردم و جامعه غفلت شده است .

مرادی مسئولیت اجتماعی را مجموعه‌ای از وظایف و کارهایی قلمداد کرد که سازمان‌ها، صاحبان شرکت‌ها، کارخانه‌ها و موسسات باید در جهت حفاظت، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن کار می‌کنند، انجام دهند .

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل 50 قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی معرفی کرده است، تصریح کرد: مهمترین محور در بحث مسئولیت اجتماعی، محیط زیست است چون حقوق عامه محسوب می شود و تخریب آن هم به شکل نامحسوس اتفاق می افتد. از این رو، ما مسئولیت اجتماعی را یک تکلیف می‌دانیم و به آن تعهد داریم .

وی در ادامه گفت: بحث مسئولیت اجتماعی در دین و فرهنگ ما مبتنی بر 4 رکن توصیه، مشاوره، تعادل و احسان است .

مرادی، محیط زیست را مصداق بارز مسئولیت اجتماعی دانست و افزود: اسناد بالادستی نظیر اصل پنجاهم قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و منشور دولت مردمی، همه بیانگر این موضوع هستند و همه باید در این خصوص تلاش کنیم .

مرادی مسئولیت اجتماعی را یک تعهد و یک تکلیف برآورد کرد که بخشی از مباحث آن تقنینی و بخش دیگر داوطلبانه است و گفت: امیدواریم همگی در تحقق مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست تلاش کنیم که ان‌شاءالله امانتی که در اختیارمان است به سلامت به نسل آینده منتقل شود .

" مسئولیت اجتماعی" کلید مدیریت و صیانت پایدار از محیط زیست کشور است.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر ما مسئولیت اجتماعی کلید مدیریت و صیانت پایدار از محیط زیست کشور است. "نشست جاری سازی مسولیت اجتماعی در محیط زیست" صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد .

در این نشست پدرام جدی؛ سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: شرایط محیط زیست کشوی ناپایدار و شکننده است و معضلاتی ازجمله بحران فرونشست‌ در دشت‌های کشور، درگیری 23 استان با بحران ریزگردها، خشکی تالاب‌ها، فرسایش خاک، کاهش پوشش گیاهی و ... نشان از این موضوع دارند .

وی با اشاره به سیاست‌های غلط در زمینه حفظ محیط زیست کشور در دهه‌های اخیر گفت: علاوه بر این سیاست‌ها و رویکرد غلط دستگاه‌ها در قبال محیط زیست، تغییرات اقلیمی نیز این شرایط وخیم تر کرده و امنیت زیستی ما را هم با خطر مواجه کرده است .

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست را یک وظیفه همگانی می‌داند همچنین طبق بند 3 و 14 سیاست های کلی حوزه محیط زیست ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: در این زمینه دفتر ما اقدامات خوبی را انجام داده و زمینه مشارکت‌های فردی و اجتماعی را از طریق ایجاد 2150 خانه محیط زیست در سراسر کشور ایجاد کرده است که این خانه‌ها بستر مناسبی برای مشارکت همه آحاد جامعه به ویژه جوامع محلی برای حفظ محیط زیست کشور هستند .

جدی با اشاره به نقش سمن‌ها در مسئولیت اجتماعی بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد برآمده از خود مردم هستند و لذا در آگاهی‌بخشی به ما کمک می‌کنند و توجه ویژه‌ای به آنها داریم .

وی با بیان اینکه متأسفانه در مقوله مسئولیت‌پذیری در قبال محیط زیست متناسب با شرایط و ظرفیت کشور مغفول بوده‌ایم، گفت: در این زمینه گام‌های خوبی را برنداشته‌ایم و این موضوع متوجه همه دستگاه‌ها و مجموعه های تولیدی و خدماتی کشور است .
سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هر صنعتی با هر کاربری، ردپایی از خود بر محیط زیست داشته و با وجود افزایش تکنولوژی نیز این ردپا غیرقابل انکار است. ما باید شرکت‌ها و صنایع را به سطحی از آگاهی برسانیم که مسئولیت اجتماعی را وظیفه خود بدانند و این مهم از طریق ترویج، آگاه‌سازی و سیاست‌های تشویقی ممکن می‌شود .
جدی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی در بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا فراگیر شده و به نوعی هم تبلیغی برای خود شرکت است و هم به کسب سود بیشتر کمک می‌کند .

وی تأکید کرد: یک سری برداشت‌های نادرست از موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در قبال حفظ محیط زیست شده است و گفته می‌شود که شرکت‌ها مسئولیت اجتماعی را راه گریزی برای خود می‌دانند. ما از هر شرکتی که حفظ محیط زیست را وظیفه خود بداند استقبال می‌کنیم اما این موضوع یکی از مسائلی است که باید ساز و کار مناسبی برای آن در نظر گرفته شود .

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از نظر ما مسئولیت اجتماعی کلید مدیریت و صیانت پایدار از محیط زیست کشور است .

جدی خاطرنشان کرد: شرایط شکننده و حاد کشور در حوزه تالاب‌ها، آلودگی‌ها و دشت‌های خشک که تبعات اجتماعی نیز برای ما ایجاد کرده است، نشان می‌دهد که نیازمند مسئولیت‌پذیری گسترده و فعلانه در حوزه حفظ محیط زیست هستیم .

وی در پایان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند از محیط زیست کشور صیانت کند بلکه این مهم یک وظیفه عمومی برای همه دستگاه‌ها و اشخاص است و باید شرایطی را برای همکاری همه دستگاه‌ها و توده‌های مردم فراهم کنیم .

نبود مشوق ها، انگیزه سرمایه‌گذاری در زمینه مسئولیت های اجتماعی را کاهش می‌دهد
همچنین حسن کاوه فیروز؛ رئیس مرکز برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست، تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست یک فرآیند اخلاقی است که بر موضوع اقتصاد در اکوسیستم و تعادل این دو دلالت دارد .

وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی، محیط زیست یک حق بین نسلی عنوان شده است، 4 آسیب کلان در حوزه مسئولیت اجتماعی را عدم همگرایی قوانین پیاپی، نبود ضمانت اجرایی، فقدان قوانین مورد نیاز و ضعف در مشوق ها دانست .

کاوه فیروز با تاکید بر لزوم متقاعد کردن مدیران برندهای موفق اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی محیط زیستی، حلقه مفقوده در این زمینه را نبود مشوق‌های کافی از جمله معافیت‌های مالیاتی بیان کرد .

رئیس مرکز برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: به زودی سازمان حفاظت محیط زیست به حساب‌های ملی ورود پیدا می کند که به معنای ورود این سازمان به اقتصاد کلان کشور است و می توان از این فرصت برای تقویت حوزه مسئولیت اجتماعی در بحث محیط زیست استفاده کرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات