ركوردشكني توليد صنايع در تابستان داغ با مديريت مصرف ...

به گزارش پايگاه خبري توانير و در دوم مرداد امسال اوج مصرف برق به عدد 72 هزار و 724 مگاوات رسيد تا در مقايسه با اوج مصرف در روز مشابه سال گذشته به ميزان 65 هزار و 704 مگاوات، 7 هزار و 20 مگاوات و نسبت به ركورد اوج مصرف سال گذشته در 25 مرداد به ميزان 69 هزار و 457 مگاوات، 3 هزار و 267 مگاوات بيشتر باشد. اين ركورد تاريخي حكايت از آن دارد كه تقاضاي مصرف برق در اين روز در مقايسه با روز مشابه پارسال 10.6 درصد و در مقايسه با اوج مصرف پارسال 4.7 درصد رشد كرده است؛ افزايشي كه با 140 برنامه وزارت نيرو مديريت شد تا افزون بر تامين برقِ بخش خانگي بدون خاموشي، در بخش صنعت نيز حداقل تاثير بر روند توليد گذاشته شود.
برنامه مديريت مصرف در بخش صنعت براي تابستان امسال به گونه اي طراحي شده كه بيش از 580 هزار مشترك در بخش صنايع كوچك و كارگاه هاي صنعتي كه 92 درصد از مشتركان بخش صنعت را تشكيل مي دهند، مي توانند بدون محدوديت در زمينه مصرف برق به توليد بپردازند. همچنين شهرك هاي صنعتي و صنايع مستقل خارج از شهرك، يك روز در هفته آن هم به مدت 12 ساعت از ساعت 11 تا 23 مشمول برنامه مديريت مصرف برق شده اند كه اين 12 ساعت را نيز مي توانند با جابه جايي شيفت يا در روزهاي تعطيل جبران كنند. براي 302 واحد صنعتي در بخش صنايع بزرگ و انرژي بر شامل فولاد، سيمان و ساير فلزات نيز در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه اي در نظر گرفته شده كه اين صنايع در زنجيره توليد با مشكل مواجه نشوند.
از ابتداي سال تاكنون، ميزان رشد انرژي تحويلي به صنعت فولاد نسبت به سال 1401، 7.5 درصد و در مقايسه با سال 1400، 16.1 درصد بوده است. ميزان انرژي تحويلي به صنعت سيمان از ابتداي سال تاكنون نسبت به سال 1401، 6.5 درصد و در مقايسه با سال 1400، 11.2 درصد رشد كرده است. افزون بر آن از ابتداي سال تاكنون ميزان انرژي تحويلي به ساير فلزات نسبت به سال 1401، 8.2 درصد و در مقايسه با سال 1400، 27.6 درصد افزايش يافته است. در مجموع انرژي تحويلي به همه مشتركان بخش صنايع از ابتداي سال نسبت به سال 1401، 7.1 درصد و در مقايسه با سال 1400، 16.9رشد داشته است.

تحويل 13.77 درصد انرژي بيشتر به صنايع در دوره مديريت مصرف برق
ميزان رشد انرژي تحويلي به صنعت فولاد از شروع طرح مديريت مصرف تاكنون نسبت به مدت مشابه سال 1401، 17.84 درصد و در مقايسه با مدت مشابه سال 1400، 31.84 درصد بوده است. افزون بر آن ميزان انرژي تحويلي به صنعت سيمان در اين بازه زماني نسبت به مدت مشابه سال 1401، 9.3 درصد و در مقايسه با مدت مشابه سال 1400، 24.93 درصد رشد كرده است. همچنين از شروع طرح مديريت مصرف تاكنون ميزان انرژي تحويلي به ساير فلزات نسبت به سال 1401، 11.9 درصد و در مقايسه با سال 1400 24.08 درصد افزايش يافته است. از آغاز اجراي طرح مديريت مصرف تاكنون در مجموع به همه مشتركانِ بخش صنعت نسبت به سال 1401، 13.77درصد و در مقايسه با سال 1400، 26.86 درصد بيشتر انرژي تحويل داده شده است. رشد مصرف برق در صنعت متناظر با رشد توليد بوده و اين آمار نشان مي دهد كه صنعت برق توانسته يكي از محورهاي شعار سال 1402 مبني بر «رشد توليد، مهار تورم» را با برنامه ريزي صحيح محقق كند.

صعود ايران به جايگاه هفتم دنيا در زمينه توليد فولاد با تامين برق
آماري كه داده هاي انجمن جهاني فولاد درباره صنعت فولاد ايران نيز مويد آن است؛ براساس گزارش اين انجمن، توليد فولاد خام در ايران در ژوئن 2023 (11 خرداد تا 9 تير) به 3 ميليون و 200 هزار تن رسيد كه حكايت از رشد 17.4 درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال دارد. ايران توانست با اين ميزان رشد از جايگاه دهم توليد فولاد در دنيا به جايگاه هفتم صعود كند. همچنين در 6 ماه نخست سال 2023 ميلادي، ايران در مجموع 16 ميليون و 100 هزار تن فولاد خام توليد كرد كه در مقايسه با مدت مشابه سال 2022 افزايش 4.8 درصدي را نشان مي دهد و بنا بر اظهارات دست اندركاران هيات مديره انجمن توليدكنندگان فولاد، هم اكنون تقاضا براي 62 درصد از شمش فولادي توليد شده، وجود ندارد كه همين موضوع سبب شده تا انبار شركت هاي فولادي پر از شمش شود و ديگر فضايي براي دپوي شمش فولاد وجود نداشته باشد.
قيمت سيمان نيز در تابستان سال 1400 و همزمان با قطعي هاي مكرر برق، 433 درصد رشد كرد، اين درحالي است كه در تابستان سال 1402، ذخيره كلينگر صنعت سيمان از 15 روز به 75 روز افزايش يافته و به گفته دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان، با مديريت شرايط فعلي و پايداري توليدِ واحدهاي توليدي، قيمت سيمان افزايش نيافته است.
همچنين از 15 خرداد تا 2 مرداد 1402، ميزان توليد ميلگردِ متوسط، يك ميليون و 464 هزار و 9 تن است، اما ميزان تقاضاي آن در بازار 393 هزار و 13 تن است. ميزان توليد مس مفتول نيز در اين بازه زماني، 22 هزار و 710 تن است، درحاليكه ميزان تقاضاي آن در بازار 16 هزار و 890 تن است كه نشان مي دهد ميزان توليد ميلگرد متوسط و مس مفتول به ترتيب 3.7 برابر و 1.3 برابر تقاضاي بازار است.

همراهي صنايع با جابه جايي هوشمندانه مصرف برق
البته در كنار برنامه مديريت مصرف برق، افزايش ظرفيت توليد برق كشور در دولت سيزدهم نيز به تامين پايدارِ برق و حداقل كردن تاثير ناترازي مصرف و تقاضا بر بخش صنعت كمك كرده است؛ به طوري كه ميزان توليد از ابتداي فعاليت دولت سيزدهم رشد قابل توجهي داشته و حدود 7 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق با احداث نيروگاه جديد يا ارتقاي راندمان نيروگاه هاي قبلي افزوده شده است. علاوه بر اين، مشتركان صنعتي در استان هايي مانند خوزستان، هرمزگان، يزد و كرمان همكاري خوبي با صنعت برق داشته اند و با جابه جايي هوشمندانه مصرف برق خود، سبب شده اند تا اوج مصرف اين استان ها در روز جمعه رقم بخورد.

معافيت صنايع انرژي بر سازنده نيروگاه از برنامه هاي مديريت مصرف
افزون بر همه موارد يادشده، سازوكارهايي در قانون براي ورود صنعتگران به عرصه توليد برق به ويژه با محوريت انرژي هاي تجديدپذير در نظر گرفته شده تا هم مشكل ناترازي و هم مشكل تامين برق صنايع در تابستان رفع شود؛ در همين خصوص در بخش توسعه تجديدپذير ها يك توافقنامه چهارجانبه بين شركت مديريت شبكه برق ايران با صنايع، شركت هاي برق منطقه اي و نماينده وزارت صمت امضا كرده كه براساس آن اگر صنايع 100 مگاوات نيروگاه وارد مدار كنند، 130 درصد از برنامه مديريت مصرف معاف مي شوند يا در تابلوي سبز پيش بيني شده تا كساني كه برق خود را از تابلوي سبز خريداري كنند، هيچ محدوديتي در تامين برق نداشته باشند و تا سقف ميزاني كه از اين تابلو خريداري كردند، برق دريافت كنند.
در ماده 4 قانون مانع زدايي از توسعه صنعت برق آمده كه صنايعِ انرژي بر با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نيرو مكلفند، حداقل 9 هزار مگاوات نيروگاه حرارتي با بازدهي حداقل 55 درصد و هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير و پاك تا پايان سال 1404 از محل منابع داخلي خودشان احداث كنند. در همين زمينه پروانه احداث 2 هزار و 694 مگاوات نيروگاه خورشيدي از سوي سازمان انرژيهاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) براي صنايع بزرگ صادر شده است؛ شركت فولاد مباركه در حال احداث 600 مگاوات نيروگاه خورشيدي است و شركت ملي مس نيز براي احداث حدود هزار مگاوات نيروگاه پروانه گرفته است. در بخش صنايع متوسط نيز با توجه به آنكه امكان دارد خودتاميني برق براي آن ها صرفه اقتصادي نداشته باشد، تصميم گرفته شد تا آن ها وارد سرمايه گذاري شوند، به اين معنا كه اين صنايع در كنار توليد، با نصب پنل هاي خورشيدي روي سوله هايشان، علاوه بر تامين نياز خود، يك منبع درآمدِ دومي داشته باشند به همين منظور قيمت خريد برق كه به ازاي هر كيلووات ساعت 800 تومان بود با مساعدت وزير محترم نيرو به بيش از هزار و 600 تومان رسيد، همچنين از ابتداي دولت سيزدهم بازپرداخت صورت وضعيت ها در نيروگاه هاي تجديدپذير از 20 درصد به بيش از 65 درصد و در نيروگاه هاي مقياس كوچك به 100 درصد رسيده و هر ماه پرداخت مي شود. درخصوص تامين منابع مالي براي احداث نيروگاههاي تجديدپذير به وسيله صنايع متوسط نيز مذاكره با صندوق توسعه ملي و بانك ها در جريان است كه ورود وزارت صمت به اين موضوع مي تواند گره گشا و موثر باشد.
اين آمارها و برنامه ها حكايت از آن دارد كه در مدت كوتاه تلاش شده است تا مشتركان بخش صنعتي با حداقل محدوديت ها در زمينه برق در تابستان جوشان امسال مواجه شوند و داده ها و گزارش ها درباره ميزان توليد در بخش هاي مختلف صنعت مويد به ثمر نشستن اين تلاش هاست.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات