گلستان باغی، پارک نوستالژیک که تبریزی‌ها دوستش دارند

گلستان باغی، پارک نوستالژیک که تبریزی‌ها دوستش دارند

شهریار تبریز/ مهدیه فرج‌زاده: باغ گلستان، از دیرباز افزون برداشتن فضای سبز وسیع و گسترده، دارای شهربازی کوچکی نیز بود که در آن امکاناتی چون چرخ و فلک، قایق‌سواری، ماشین‌سواری، دیوار مرگ، هواپیمای گردان، قطار و… وجود داشت و در گذشته‌های نه چندان دور مورد استقبال مردم به ویژه کودکان و نوجوانان قرار می‌گرفت.

ادبیات فولکور آذربایجان پر است از شعرهای در وصف باغ گلستان و یا داستان‌های نوستالژیک که محل وقوع‌شان این باغ تاریخی است و همگی نشان از رونق و شکوه آن طی سال‌های مدیدی دارد.

توسعه و گسترش شهری تبریز برای گلستان باغی خوش یوم نبود و آمد نداشت، چندان طولی نکشید که با احداث پارک‌های مدرن و بی‌شمار در اقصی نکات شهر رفته رفته این پارک ابهت فرهنگی خود را از دست داد و گوشه گوشه آن به مرور عجین شد با کلماتی چون مواد مخدر، دست فروشی، وسایل به سرقت رفته، کتاب‌های کهنه که مشتری آنچنانی ندارند و تمامی کارکردهایی که چنان هارمونی با هویت باغ ندارند.

شهرداری تبریز برای احیای هویتی تاریخ و احیای روح شهری این کهن باغ در طی سال‌های اخیر دست به یک سری اقدمات عمرانی و فرهنگی اساسی زد. حذف حصارکشی، برپایی نمایشگاه های محصولات فرهنگی، نصب المان‌های هویتی، شروع به کار خانه محیط زیست شهرداری در باغ، اقدامات عمرانی از قبیل کفسازی کل باغ، فعال‌سازی آبنماها، توسعه فضای سبز، نصب مبلمان شهری منحصر بفرد، گلکاری‌های زیبا، احداث مرکز همایش کودک، اصلاح سیستم روشنایی باغ گلستان  نصب میز و صندلی‌های شطرنج و... و. طی سالیان اخیر در این پارک قدیمی از جمله این اقدامات بود که در راستای افزایش رضایت مردم از پارک شده است.

نماد اصلی کنونی باغ، المان شمس تبریزی است. نصب المان شمس تبریزی با هدف گرامیداشت نام و آوازه ادیب نامی قرن هفتم هجری شمس تبریزی است که با نصب آن در پارک گلستان باغی تبریز هویت فرهنگی دوباره به این پارک بخشید. احیای هویّت تاریخی و خاطره انگیزی باغ گلستان قدیم، هدف عمده ی نصب المان در این محل بود که با احداث المان شمس تبریزی در باغ گلستان، علاوه بر ایجاد چشم انداز زیبا در مرکز شهر، این پارک قدیمی را به مرکز فرهنگی و هنری تبدیل کرده است.

واحد پژوهش و افکارسنجی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز، جهت افزایش اطلاعات گردشگری و هویتی شهروندان، چند صباحی است که اقدام به مطرح کردن سوالات در فضای مجازی در این خصوص کرده است.

در آخرین نظرسنجی که با سوال" اولین پارک شهری تبریز کدام است؟ الف) ائل گلی ب) باغلارباغی ج) باغ گلستان" در شبکه های مجازی مطرح شد ۲۸ هزار و ۳۵۳ نفر شرکت کردند.

طبق نتایج بدست آمده ۷۰ درصد گزینه صحیح یعنی گلستان باغی، ۲۱ درصد ائل گولی و ۹ درصد باغلارباغی را انتخاب کردند. انتخاب ۷۰ درصد شهروندان در گزینه صحیح نشان دهنده اهمیت و شناخت تاریخی مردم تبریز از گلستان باغی دارد.

صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی نصرنیوز، آذرانجمن، تبریز خبرلری، شمس نیوز، شهریار، بیداری آذربایجان، تبریز سیاست، همبستگی تبریز، کاف نیوز، تبریز جوان، به وقت مطالبه، عصر تبریز، عصر آذربایجان، آوای تبریز، سون خبر، آوای تبریز، فصل نیوز، اخبار اول، نگاه آذربایجان، خبر فردا و احرار نیوز این سوال را به اشتراک گذاشته اند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات