تجربيات مديريت مصرف برق در كشورهاي مختلف جهان
به گزارش
پايگاه خبري توانير
، انرژي برق به عنوان يكي از گرانترين انرژي هاي موجود در جهان و زير ساخت زير ساخت ها تمام شئونات زندگي امروز بشر را در بر گرفته است. به ويژه آنكه در شرايط اوج بار، استفاده بهينه از برق به مراتب جايگاه در خور توجه و حساسيت ويژه اي نيز پيدا مي كند.
بنابراين شرايط، هر يك از كشورهاي جهان به فراخور ويژگي هاي اختصاصي و به منظور جلوگيري از بروز بحران و همينطور عبور از اين وضعيت، نسبت به اجراي ايده ها و الگوهاي بومي شده مديريت مصرف برق اقدامات گوناگوني را در دستور كار قرار مي دهند.
چرا كه پر كردن فاصله ناترازي ميان توليد و مصرف برق، آنهم در ايام و ساعات كوتاهي از سال، به شكل ساخت نيروگاه، از توجيه اقتصادي و منطقي برخوردار نيست.
به بيان ديگر براي اين دوران كه در كشور ما حدود 100 ساعت عنوان شده است و موضوع مديريت مصرف و بار در اولويت قرار مي گيرد.
در ادامه روش كشورهاي مختلف در تجربيات بين المللي شرايط مشابه مي آيد:
الگوي هلند و فرانسه: كوپن صرفه جويي
هلند: گاز و برق در كشور هلند نسبتاً گران است و ماهانه در حدود 120 تا 150 يورو تخمين زده مي شود. يكي از طرح هاي تشويقي كه هلند براي مشتركان برق در نظر گرفته، كوپن انرژي است كه خانوارها مي توانند با آن، اقلام بهينه سازي مصرف انرژي مثل برق و گاز را خريداري كنند.
فرانسه: از جمله اقدامات دولت فرانسه از زمان بحران اوكراين، اعطاي كوپن انرژي شامل برق و گاز، به 38 ميليون نفر بوده است. همچنين دولت فرانسه «سپر تعرفه اي» طراحي كرده كه شامل تعيين سقف قيمت گاز و برق براي بخش خانگي است.
راهكار كانادايي ها: كاهش 50 درصدي برق صنايع
در كانادا، اگرچه در بيشتر سال ها بخش صنايع به صورت داوطلبانه مصرف برق خود را در ايام اوج بار كاهش مي دادند، اما در برخي سال ها هم دولت خواستار كاهش مصرف 50 درصدي برق در زمان اوج بار مشتريان تجاري و صنعتي شد.
براي رسيدن به اين هدف، صنايع پرمصرف مانند خودرو، توليد خود را متوقف كردند. همچنين دولت فدرال تمام فعاليت هاي غيرضروري را تعطيل كرد.
ايده ي برزيلي ها : صرفه جويي اجباري
دولت برزيل در سال 2011 براي عبور از شرايط بحراني اوج بار شبكه برق و با هدف كاهش 20 درصد از ميزان مصرف برق خود تصميم گرفت برنامه هاي صرفه جويي انرژي را به صورت اجباري براي همه بخش ها به اجرا درآورد.
نيوزيلندي ها با كمپين 10 براي 10
در بحران سال 2001 نيوزلند، دولت براي كاهش داوطلبانه 10 درصد از مصرف برق در مدت 10 هفته، يك فراخوان عمومي انجام داد. به دنبال اين فراخوان برنامه هاي تلويزيوني و راديويي با عنوان كمپين «10 براي 10» به تناوب به اين موضوع پرداختند. اين كمپين علاوه بر موفقيت در كاهش 10 درصدي مصرف برق، در بخش دولتي موجب صرفه جويي 15 درصدي برق شد.
تجربه يونان با پرداخت يارانه نقدي
دولت اين كشور اعلام كرده به ازاي كاهش مصرف برق خانوار ها به آن ها يارانه نقدي پرداخت مي كند. يعني به ازاي كاهش هر 300 كيلووات مصرف 9 يورو يارانه پرداخت مي كند تا به اين شكل ميزان مصرف انرژي را كاهش دهد.
موضع كوبايي ها: سهميه بندي برق
بحران برق در كوبا در سال هاي 2002 تا 2006 موجب قطع برق شديد در سراسر كشور شد. در ژوئيه 2005، شبكه دچار 18 درصد اضافه بار شد. در اين حالت سهميه بندي برق مشتركان در دستوركار دولت قرار گرفت.
نگرش روسها: برچسب انرژي
روس ها اصولا به صرفه جويي عادت دارند. مردم روسيه در زمان خريد وسائل برقي به ميزان مصرف انرژي كالا بسيار اهميت ميدهند و براي استفاده بهينه به توصيه هاي دفترچه راهنما و فروشندگان بدقت عمل ميكنند. استفاده از لامپ هاي كم مصرف و ديودي روش بسيار رايجي براي صرفه جويي در انر ژي در روسيه است.
در روسيه استفاده از وسايل پر مصرف مانند ماشين لباسشويي، اتو و جارو برقي درساعات اوج مصرف ممنوع است.
روش آمريكايي ها: كمپين هاي تبليغاتي و تبادل ويدئو هاي خنده دار
لوايح پيشنهادي براي مصرف بهينه انرژي در كنگره آمريكا توانسته با استفاده از كمپين ها و هزينه در تبليغات، به ميزان قابل ملاحظه اي مصرف انرژي را در اين كشور كاهش دهد و علاقه مردم به تبادل تصاوير و ويدئو هاي جذاب و خنده دار مي تواند به ابزاري براي توزيع پيام هاي خلاقانه و جالب صرفه جويي انرژي تبديل شود. در اين آگهي ها بايد با هدف گرفتن افراد و به ويژه كودكان تاكيد كرد كه مردم اين توانايي را دارند تا هر روز انتخاب هاي هوشمندانه تري داشته باشند.
گروه مردم نهاد و غير انتفاعي «ميشيگان سيوز» كه با هدف بهبود شيوه مصرف انرژي شكل گرفته، كمپيني با نام «جلوگيري از فاجعه انرژي» ايجاد كرده است تا با ساخت پيامهاي تبليغاتي به آگاه سازي جامعه در باره پيامدهاي ناگوار مصرف بي رويه انرژي بپردازد.
گروه «اتحاد براي حفظ انرژي» نيز با اين ايده تشكيل شده است كه بايد مصرف كنندگان را از سنين كودكي آموزش داد تا صرفه جويي انرژي براي آنها يك عادت شود.
در كاليفرنيا تخفيف براي خريد وسايل برقي بهينه در نهايت موجب صرفه جويي 100 مگاواتي در سال 2002 شد.
كمپين Cool Biz در ژاپن
يك گزينه آسان و كم مصرف براي خنك سازي بيش از حد، جلوگيري از پوشيدن كراوات و كت در طول تابستان است. طي 10 سال گذشته، ژاپن با ابتكار "Cool Biz" خود اين گزينه را امتحان كرده است. با ابتكار وزارت محيط زيست ژاپن در سال 2005 و در تلاش براي كاهش سريع انتشار كربن، پويش "Cool Biz" ادارات را ترغيب مي كند تا دماي كولر را در اتاق ها كمتر از 28 درجه سانتيگراد (82.4 درجه فارنهايت) تنظيم كنند، اين دما در ادارات ايالات متحده براي تابستان 70 درجه F است.
در توكيو (ژاپن) در طول بحران برق برخي از كارخانه ها زمان توليد خود را به ساعات كم باري و يا روزهاي آخر هفته كه ميزان بار شبكه برق كمتر است، انتقال دادند. برخي ديگر از كارخانه ها نيز توليد خود را به صورت كامل متوقف كردند.
الگوي مالزي: افزايش ماليات بر مصرف اضافي
مصرف برق در مالزي به عنوان يكي از كشورهاي جنوب شرق آسيا كه تنها داراي يك فصل گرم و باراني است، به طور غيرقابل پيش بيني مي تواند افزايش يابد و دولت از طريق برنامه هاي مختلف درصدد كاهش مصرف و يا مصرف بهينه انرژي است.
در همين راستا، در بخش مصرف انرژي در خانوارها دولت مالزي با اجراي برنامه هايي از قبيل؛ استفاده از برچسب انرژي در كولر، يخچال، تلويزيون، پنكه، پلوپز، كتري برقي، ماشين لباسشويي، مايكرويو، خشك كننده لباس و ظرفشويي، مصرف كننده را از ميزان مصرف خود آگاه مي سازد. در اين رده بندي هاي مصرفي و افزايش ماليات بر مصرف اضافي نيز مي شود.
نظرات