آمار رسمی از تغییرات قیمت مسکن

آمار رسمی از تغییرات قیمت مسکن

http://www.bananews.ir/رابطه خوشایندی که بین قیمت‌مسکن و نرخ‌تورم عمومی در شهر تهران برقرار است، در کل‌کشور کاملا برعکس شده، طوری که برخلاف روند کاهشی ارزش واقعی املاک مسکونی در پایتخت، دمای کشوری قیمت مسکن از تورم بالا زده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرکز آمار ایران روز گذشته با انتشار گزارش جدیدی از اوضاع قیمت‌مسکن و اجاره‌بها، اعلام کرد: میانگین قیمت مسکن در کل‌کشور طی نیمه‌اول سال۹۰ بین ۲۴ تا ۲۶ درصد افزایش یافت.این مرکز پیش‌تر نرخ رشد قیمت‌مسکن در تهران طی همین مدت را ۵/۱۳ درصد اعلام کرده بود که با استناد به داده‌های بانک‌مرکزی که نرخ تورم عمومی در نیمه‌اول سال۹۰ را ۳/۱۸ درصد برآورد کرده، مشخص می‌شود: رشد قیمت مسکن در تهران از سطح رشد قیمت سایر کالاها و خدمات کمتر است، اما در کشور، به دلیل سبقت منحنی رشد قیمت مسکن از تورم، ارزش واقعی املاک حالت منفی تهران را ندارد.

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد: اصرار دولتی‌ها مبنی بر کنترل قیمت مسکن در حد زیر نرخ تورم، فعلا فقط در تهران جواب داده و در سایر نقاط شهری کشور، این ویژگی هنوز برقرار نشده است.

براساس گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت‌مسکن در کل کشور طی دو فصل اول سال۹۰ به مترمربعی ۸۶۷ هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲۴ درصد رشد کرده است.میانگین اجاره‌بهای مسکونی در کشور نیز طی نیمه‌اول سال گذشته با ۲۶ درصد افزایش نسبت به نیمه‌اول سال۸۹ به مترمربعی ۴۱۰۰ تومان رسید. به این ترتیب با مقایسه قیمت مسکن و اجاره‌بها بین تهران و کشور مشخص می‌شود: قیمت‌ها در تهران ۳/۲ برابر میانگین کشوری است و اجاره‌بها در تهران نیز ۶/۲ برابر بیشتر از نرخ‌های اجاره در سطح کشور است.

مرکز آمار پیش‌تر میانگین قیمت‌مسکن و اجاره‌بها در تهران طی نیمه‌اول سال۹۰ را به ترتیب ۹/۱ میلیون تومان و ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان (به ازای هر مترمربع) اعلام کرده بود.

    نظرات