استراتژی جدید آمستردام برای مقابله با آلودگی صوتی

استراتژی جدید آمستردام برای مقابله با آلودگی صوتی

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: آمستردام در حال انجام آزمایش وسیعی است که آیا علائم دیجیتالی در امتداد معاابر عمومی می‌تواند به کاهش صدای مزاحم ناشی از وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت و اتومبیل کمک کند یا خیر.

این تابلوهای دیجیتال  اطلاعاتی در مورد شدت صدایی که وسیله نقلیه ایجاد می کند را ارائه می‌دهند. اگر یک خودرو یا موتورسیکلتی صدای زیادی ایجاد کند، عبارت "صدای بسیار بلند" روی صفحه ظاهر می‌شود. استفاده پایلوت و آزمایشی از این علائم دیجیتال در تمام تابستان ادامه خواهد داشت.

البته استفاده از تابلوهای مجهز به علائم دیجیتال بخشی از رویکرد گسترده‌تر آمستردام برای مقابله با مزاحمت‌های ناشی از وسایل نقلیه پر سر و صدا است. تحقیقات انجام شده توسط مرکز خدمات بهداشت عمومی این شهر، نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌ها بزرگترین منبع صدای مزاحم صدا در این شهر هلند هستند و حدود ۲۰ درصد از شهروندان بزرگسال آمستردام صدای مزاحم جدی ناشی از موتورسیکلت‌ها را تجربه می‌کنند. این واقعیت در حالی است که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صدا می تواند بر سلامتی انسان تاثیر بگذارد، به همین دلیل شهرداری آمستردام می‌خواهد تا حد امکان این مزاحمت را محدود کند.

بر اساس تحقیقات قبلی، سر و صدای شدید ناشی از وسایل نقلیه عمدتاً ناشی از رفتار نادرست راننده مانند شتاب‌گیری بیش از حد سریع خودرو یا ایجاد تنظیمات در وسایل نقلیه است. بر این اساس، این شهر همچنین قصد دارد موضوع اگزوزهای غیرقانونی یا مداخلاتی را که باعث می‌شود وسایل نقلیه صدای اضافی ایجاد کنند را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهد.

نویزسنج در امتداد خیابان‌ها در تعدادی از مکان‌های شهر وصل شده و در جلوی انها یک تابلوی دیجیتال قرار داده شده است. شهرداری آمستردام تاکید دارد که در این استفاده آزمایشی جریمه‌ای صادر نخواهد شد.

البته آمستردام محدودیت‌های دیگری را در همین ارتباط اعمال می‌کند. چندی پیش شورای شهر آمستردام اعلام کرد که پایتخت هلند محدودیت‌های صوتی سخت‌تری را برای فستیوال‌های موسیقی (به ویژه فستیوال‌های فضای باز) در سراسر شهر اعمال خواهد کرد. جایی که محدودیت صدا برای ساکنان اطراف ۱۰۰ دسی بل بود، اکنون به ۸۵ دسی بل محدود می‌شود. برای مطابقت با قانون جدید، اندازه گیری سطح صدا در محل انجام خواهد شد.

این اقدامات احتیاطی به منظور محافظت از ساکنان محلی در برابر آلودگی صوتی است. تقریباً بعد از هر رویداد بزرگ، ساکنان شکایت می‌کردند. این شهر به جای کاهش تعداد جشنواره‌ها در سال، امیدوار است با اعمال این محدودیت های جدید مشکل را حل کند.

__________________________

منابع:

https://www.smartcitiesworld.net/road-travel/amsterdam-launches-trial-to-tackle-nuisance-noise-9266

https://xceed.me/blog/en/amsterdam-aims-to-fight-noise-pollution-with-new-sound-restrictions/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات