بین‌دونگ: شهر هوشمند پیشگام در ویتنام

بین‌دونگ: شهر هوشمند پیشگام در ویتنام

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: در مدت کوتاهی، ویتنام توانست از یک کشور کم درآمد به یک کشور با درآمد متوسط پایین تبدیل شود، بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران این کشور می‌تواند به سرعت تا سال ۲۰۳۵ به وضعیت درآمد متوسط بالا دست یابد. اما ویتنام با جمعیتی زیاد و پررونق، با میانگین سنی ۳۲ سال، انگیزه، عزم و اشتیاق برای نوآوری برای تحقق رویاهای خود دارد. یک نمونه کامل و بلندپروازانه پروژه شهر هوشمند بین دونگ است.

علیرغم داشتن طبقه متوسط و بالا، این کشور با موانع متعددی در مسیر شکوفایی خود مواجه است. این کشور میزان انتشار گازهای گلخانه بالایی در جهان دارد. شهرنشینی سریع باعث ایجاد چالش‌هایی در مدیریت پسماند می‌شود و بهره‌برداری ناپایدار و بیش از حد از منابع می‌تواند مشکلات طولانی‌مدتی ایجاد کند. خوشبختانه و به لطف رهبری آینده‌نگر و نیروی کار جوان و پویا، ویتنام سخت تلاش می‌کند تا بر این چالش‌ها غلبه کند. با افزایش جمعیت، شهرنشینی یک موضوع  مهم و داغ به حساب می‌آید و این کشور دارای تعدادی پروژه هیجان‌انگیز شهر هوشمند برای کمک به آغاز دوره جدیدی از زندگی شهری است. جالب‌ترین پروژه پروژه شهر هوشمند بین دونگ است.

شهر هوشمند بین دونگ که در جنوب استان بین دوونگ وشمال شهر هوشی مین واقع شده است یک شهر کاملاً جدید در حال توسعه است. از ابتدا، بر اساس یک پایه محکم از اصول شهر هوشمند ساخته شده است.

انتظار می‌رود شهر هوشمند بین دونگ که توسط شرکت دولتی بیکامکس و با استفاده از ایده‌های  شرکت فن‌آوری ICF (برترین شرکت هوشمند در سال ۲۰۱۱) ایجاد شده  است از یک منطقه کشاورزی و کم جمعیت به یک منطقه پویا، مدرن، دوستدارمحیط زیست و از نظر فن‌آوری پیشرفته تبدیل شود که میزبان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر با امکانات آموزشی در سطح جهانی، پارک‌های صنعتی پیشرفته و غیره خواهد بود. دیدن شهری که از صفر ساخته می‌شود تجربه نادری است. برای کمک به شروع این پروژه، بین دونگ قبلاً دانشگاه بین‌المللی شرقی را به عنوان اساس شهر جدید، با پشتیبانی ۶ پارک صنعتی، و اولین شتاب‌دهنده منطقه تاسیس کرده است. با نظارت دقیق کمیته‌های دائمی و مردمی دولت، سرمایه‌گذاری کارآفرینانه و توصیه‌های بخش دانشگاهی، آینده شهر هوشمند بین دونگ واقعاً روشن به نظر می‌رسد.

در این مجال به مجموعه‌ای از استراتژی‌های این شهر برای اطمینان از موفقیت پروژه شهر هوشمند اشاره می‌کنیم:

وای‌فای رایگان برای همه

تحول دیجیتال تنها زمانی می‌تواند شروع شود که ساکنان دسترسی برابر به خدمات آنلاین داشته باشند. برای کمک به ترویج عدالت اجتماعی، شهر هوشمند بین دونگ دارای شبکه‌های وای فای عمومی با دسترسی آزاد برای همه است. برای شروع این کار، تمامی ساختمان‌های دولتی و تقریباً تمامی ساختمان‌های عمومی و خصوصی میزبان ارائه شبکه‌های بی‌سیم باز برای بازدیدکنندگان، کارکنان و ساکنان خواهند بود.

برای تقویت وای‌فای رایگان، این شهر همچنین دارای یک سیستم وای‌فای عمومی رایگان است که در حمل و نقل عمومی محلی در دسترس است. این سرویس که توسط سیستم اتوبوس عمومی بیکامکس توکیو ارائه شده است، در حال حاضر با اتصال بیش از ۵۰ مسافر به وای‌فای عمومی در هر اتوبوس، در هر سفر مورد استفاده  قرار گرفته می شود. اتوبوس‌ها راه نجات مهمی برای ساکنان استان بین دوونگ هستند و افزودن وای‌فای سریع و رایگان برای شهروندانی است که در مناطق دورافتاده با دسترسی محدود به اینترنت زندگی می‌کنند.

وای‌فای عمومی یک طرف موضوع است، اما برای کمک به اجرای این طرح بلندپروازانه، شهر هوشمند بین دونگ همچنین به طور مداوم شبکه کابل فیبر شیشه‌ای خود را گسترش می‌دهد تا اینترنت پرسرعت را برای ساکنان، مهمتر از همه، برای مشاغل و مراکز آموزشی تضمین کند. شبکه پیشرفته فیبر نوری شهر در سال ۲۰۱۹ به لطف همکاری بین سرویس های دولتی VNTT و NTT ژاپنی شروع به کار کرد. زیرساخت فیبر نوری مطابق با استانداردهای بالای ژاپنی ساخته شده است و پس از تکمیل، اتصال پهنای باند پرسرعت را برای شهر فراهم می‌آورد.

ایجاد و تقویت یک اکوسیستم برای نوآوری

شهر هوشمند بین دونگ، به عنوان شهری که از پایه ساخته می‌شود، از اینکه می‌تواند زیرساخت‌های پیشگامانه را از روز اول پیاده‌سازی کند بهره می‌برد، اما در این بین با چالش‌هایی نیز مواجه است. مهمترین آنها این است که نمی‌تواند از اکوسیستم تجاری موجود به عنوان سرمایه استفاده کند. این بدین معنی است که برای جذب استعداد و صنعت باید دو برابر بیشتر تلاش کرد. برای کمک به پرکردن این خلاء، شرکت توسعه صنعتی بیکامکس از مرکز فن‌آوری های نوآورانه اروپا  کمک گرفت و نتیجه آن شکل‌گیری پروژه منطقه هوشمند بین دونگ بود، یک پروژه مشترک بین صنایع محلی، دانشگاه‌ها و دولت برای تسریع رشد اقتصادی پایدار. این اقدام باعث افزایش مشارکت‌ بین صنایع محلی، مدارس، دانشگاه‌ها و کالج‌های منطقه به شکل آزمایشگاه‌های فن‌آوری پیشرفته و آزمایشگاه‌های کوچک ساخت دیجیتال شد که توسط دپارتمان علوم و فن‌آوری بین دونگ مورد حمایت واقع می‌شد.

آزمایشگاه فن‌آوری

آزمایشگاهای فن‌آوری  بین دوونگ مناطق ویژه یادگیری هستند که برای آموزش عملی طراحی شده‌اند و مجهز به آخرین فن‌آوری و منابع هستند. از این فضاها برای آموزش دانش آموزان در رابطه با فن‌آوری‌های پیشرفته و کاربردهای آنها استفاده می‌شود. آزمایشگاه‌های فن‌آوری همچنین برای پروژه‌های تحقیقاتی و به عنوان فضاهای مشارکتی که می‌توانند توسط سهامداران مختلف از دانشگاه‌ها و مدارس محلی گرفته تا صنایع و مشاغل محلی استفاده شوند بکار گرفته می‌شوند. در حال حاضر، آزمایشگاه‌های فن‌آوری  بین دوونگ شامل یک آزمایشگاه مکانیکی-الکتریکی در کالج فنی و حرفه ای ویتنام-سنگاپور، یک آزمایشگاه تخصصی روشنایی در دانشگاه بین‌المللی شرقی، و یک آزمایشگاه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته در دانشگاه Thu Dau Mot است. دیگر برنامه‌های آینده شامل آزمایشگاه سیستم‌های الکترونیک قدرت، آزمایشگاه رباتیک و سیستم‌های هوشمند و آزمایشگاه هوش مصنوعی است.

آزمایش گاه کوچک ساخت دیجیتال

آزمایشگاه‌های کوچک ساخت دیجیتال شهر هوشمند از ابتکار آزمایشگاه‌های فن‌آوری پیروی می‌کنند. این آزمایشگاه‌های کوچک ساخت دیجیتال فضاهای کارگاهی در مقیاس کوچک هستند که به ابزارهای ساخت دیجیتالی پیشرفته مانند ماشین‌های چاپ سه بعدی، ابزارهای اسکن سه بعدی، ابزارهای برش لیزری و حکاکی لیزری و سایر سخت افزارهای CNC مجهز هستند. این ابزارها با دسترسی آزاد بوده و برای همه افراد جامعه، از شهروندان گرفته تا دانش‌آموزان، کسب‌وکارها و سایر سازمان‌ها در دسترس هستند. آنها بسترهای آزمایشی ایده‌آلی برای نوآوری و نمونه‌سازی ایده‌ها و راه کارهای جدید هستند.

قابل دسترسی

علیرغم رشد سریع اقتصادی ویتنام و تحول دیجیتال، مناطق وسیعی از این کشور هنوز ماهیت کشاورزی دارند. استان بین دوونگ میزبان کشاورزان بسیاری است و در حالی که این منطقه به کلانشهر جنوبی هوشی مین نزدیک است، بین دوونگ هنوز مناطق دورافتاده دارد. مقامات در بین دونگ برای کمک به بهبود کیفیت زندگی جمعیت کشاورز منطقه، و همچنین کمک به اینکه هیچ کس از تحول دیجیتالی جا نماند، پروژه‌ای را برای کمک به آموزش فن‌آوری و دسترسی به اینترنت را در دورافتاده‌ترین مناطق آغاز کردند.

در سال ۲۰۱۱، این پروژه به طور رسمی آغاز شد. طراحی ایده به این صورت بود که نقاط دسترسی به اطلاعات در دهکده‌ها و بخش‌های کوچکی ایجاد شود که کشاورزان بتوانند بدون محدودیت به آنها دسترسی داشته باشند و از این طریق به اینترنت دسترسی داشته باشند، با تجارب و شیوه های کشاورزی آشنا شده و از آموزش‌های علمی و فنی بهره‌مند شوند. این پورتال‌های تخصصی که به عنوان نقاط دسترسی نیز شناخته می‌شوند، اطلاعات دقیقی در مورد مدیریت زمین و روشهای مرتبط با کشاورزی را ارائه می‌دهند و همچنین دسترسی کشاورزان محلی به منابع اطلاعاتی بین‌المللی، اطلاعات بازار کالا و مصرف، مدل‌های دامی، تقویم کاشت و ... فراهم می‌آورد.

این پلتفرم کشاورزی نوآورانه توسط چندین انجمن‌های چندین منطقه  مدیریت می‌شود. در حال حاضر، حدود ۹۰۰ کشاورز در این طرح مشارکت دارند.

کسب و کار هوشمند

در شهر هوشمند بین دونگ بیشتر از مناطق صنعتی هوشمند، آکادمی‌های دانشگاهی و زیرساخت‌های آینده‌نگر فن‌آوری اطلاعات وجود دارد. این شهر رویاهای بلندپروازانه ای برای گسترش و ادامه ارائه خدمات در سطح جهانی به طیف گسترده‌ای از ذینفعان دارد. به ویژه، بین دونگ امیدوار است که به یک نقطه استراتژیک مهم برای تجارت جهانی تبدیل شود.

در راستای رسیدن به این هدف، این شهر مرکز تجارت جهانی شهر جدید بین دونگ را ایجاد کرده است، یک مجتمع هوشمند که برای ترویج فعالیت‌های تجاری و صنعتی پایدار و نوآورانه برای منطقه مهم و کلیدی اقتصادی جنوبی ویتنام طراحی شده است. این ساختمان به عنوان بستری برای تمامی فعالیت‌های تجارت بین‌الملل، به خریداران و تامین‌کنندگان از طیف وسیعی از صنایع کمک کرده، از مقامات محلی پشتیبانی کرده و به تسهیل ارتباط بین تولیدکنندگان و سایر طرف‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که بین دونگ رسماً در سال ۲۰۱۸ به انجمن جهانی شهرهای فن آور پیوست.

ایجاد تاب‌آوری

علیرغم برنامه‌های جسورانه و بلندپروازانه برای شهر هوشمند جدید بین دوونگ، نمی‌توان تاثیر همه‌گیری کووید- ۱۹ را به عنوان مانعی بر سر راه پیشرفت این پروژه انکار کرد. با این حال، از آنجایی که تاب‌آوری یکی از ارکان کلیدی توسعه شهر هوشمند است، جدیدترین شهر هوشمند در منطقه توانسته است همچنان به مسیر توسعه خود  ادامه دهد.

آسیا در سال‌های اخیر با همه‌گیری‌ها غریبه نیست و بسیاری از کشورها توانسته‌اند با استفاده از تجربیات به‌دست‌آمده در طول همه‌گیری سارس و سندروم تنفسی خاورمیانه به شیوع کووید واکنش نشان دهند. برای  پیشگیری و کنترل کرونا، ویتنام به سرعت وارد عمل شد و توانست مرزهای بین المللی خود را به موقع ببندد.  این شهر، همچنین قادر به کنترل گسترش منطقه ای و بستن مرزهای استانی در مواقع لزوم بود و در این راستا قرنطینه اجباری را در مواقعی که شرایط فراهم بود اجرا می‌کرد.

در بین دونگ، دولت منطقه‌ای توانست به سرعت قوانین جدیدی را در مورد دورکاری و سفرهای محدود، بستن مدارس و دانشگاه ها، محدود کردن فعالیت کافی‌شاپ‌ها رستوران‌ها، و استفاده از سایر اقدامات پیشگیرانه برای کمک به توقف گسترش همه‌گیری بدون از دست‌دادن اقتصاد محلی وضع کند و خوشبختانه، بین دونگ توانست به مقابله با طوفان کووید -۱۹ ادامه دهد و در این راه هم موفق بود. در سال ۲۰۲۰، این منطقه یکی از سریع‌ترین اقتصادهای استانی در ویتنام بود. از آنجایی که خطر همه‌گیری شروع به کاهش یافته و کسب‌وکار ها می‌توانند به حالت عادی بازگردند، انتظار می‌رود که شهر هوشمند بین دونگ با سرعتی بی‌سابقه به رشد خود ادامه دهد و به یک قطب هوشمند برای کار، استراحت و بازی در یکی از اقتصادهای هیجان انگیز و پویای جهان تبدیل شود.

____________________________

منبع:

https://www.beesmart.city/city-portraits/binh-duong-pioneering-smart-city-in-vietnam

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات