یجاد ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار یکی از اهداف اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار

یجاد ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار یکی از اهداف اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار

مدیرکل دفتر حوزه ریاست و هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

کشورها باید به این اصل برسند که گرد و غبار یک پدیده با قدرت اثرگذاری بالاست که در ابعاد مختلف سیاسی، محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و غیره اثر سوء دارد. لذا در این نشست سعی می‌کنیم تا این مفهموم برای کشورها جا بیفتد و یک ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار شکل بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علیرضا نورمحمدی در رابطه با میزبانی ایران از اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار کرد: برای شرکت در این اجلاس از 55 کشور دعوت به عمل آمده است که تاکنون حدود 50 کشور برای شرکت در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند .

وی ادامه داد: ما برای دعوت از کشورها سه اولویت کشورهای درگیر با پدیده گرد و غبار، کشورهای تأثیرگذار بر تشدید این پدیده و سازمان‌ها و آژانس‌های بین‌المللی را در نظر گرفتیم که بر همین اساس هم از هیئت‌ها و آژانس‌های مختلف دعوت به عمل آمد .

مدیرکل دفتر حوزه ریاست و هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه مقابله با پدیده گرد و غبار نیازمند همکاری همه کشورهاست، گفت: کشورها باید به این اصل برسند که گرد و غبار یک پدیده با قدرت اثرگذاری بالاست که در ابعاد مختلف سیاسی، محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و... اثر سوء دارد و مقابله با آن باید جزء اولویت‌هایشان قرار بگیرد. لذا در این نشست سعی می‌کنیم تا این مفهموم برای کشورها جا بیفتد و یک ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار شکل بگیرد .

نورمحمدی افزود: این اتفاق مهم را سال گذشته با برگزاری اجلاس منطقه‌ای گرد و غبار در سطح منطقه رقم زدیم و کشورهای منطقه را برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار متحد کردیم .

وی با اشاره به دستاورد‌های نشست گرد و غبار منطقه‌ای که سال گذشته برگزار شد، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد سازمان و صندوق منطقه‌ای محیط زیست، اقدامات اجرایی در کشور عراق نشان دهنده تأثیرگذاری این نشست است. مسئولین عراقی پس از این که به توانایی علمی کشور ما در مقابله با گرد و غبار واقف شدند از ما خواستند که اقدامات لازم را با هزینه‌ای که خود دولت عراق پرداخت می‌کند شروع کنیم و درحال حاضر این اقدامات به صورت پایلوت(آزمایشی) در 4 استان کشور عراق اجرا می‌شود .

مدیرکل حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: توانایی علمی ایران در مقابله با گرد و غبار بسیار بالاست و همانطور که نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز تأکید کرد، ایران کشور پیشرو در زمینه مقابله با گرد و غبار است و هاب منطقه‌‌ای مقابله با این پدیده محسوب می‌شود. با توجه به این توانایی‌ها ما آماده‌ایم که توانایی علمی خود را به سایر کشورها نیز ارسال کنیم .

نورمحمدی در پایان با اشاره به همکاری‌های سازمان ملل متحد در رابطه با برگزاری این اجلاس خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد برای دعوت از کشورها با ما همکاری داشت اما با توجه به اینکه سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مسئولیت دارند، توقع ما این است که همکاری‌ها در بحث‌ پشتیبانی‌های مالی و حمایت از خروجی‌ اجلاس بیشتر از گذشته باشد و به نحو مطلوبی انجام شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات