مسکن‌مهر تهران: همه بی‌خبر!

مسکن‌مهر تهران: همه بی‌خبر!

برای دومین بار اعلام شده قرار است ۱۱۰۰ واحد مپسا اواسط آذر افتتاح شود اما ظاهرا واحدها هنوز آب ندارند، تعاونی‌ها از جانمایی خبر ندارند و انبوه‌سازان این واحدها نیز از آورده متقاضیان که باید به آنها پرداخت شود اطلاع ندارند

نوبت افتتاح واحدهای مسکونی‌مهر: تهرانی‌ها احتمالا در انتهای صف

«نوبت خانه‌دار شدن ما هم می‌رسد؟» این پرسشی است که حدود ۱۵۰ هزار ثبت‌نامی واجد شرایط مسکن‌مهر در شهر تهران خطاب به مسوولان بخش مسکن مطرح می‌کنند. طبق آخرین آمارهای وزارت مسکن، از اواسط تابستان امسال تاکنون در تعدادی از شهرهای کشور حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در تیراژ متوسط ۳ هزار واحد در هر شهر به مرحله بهره‌برداری رسیده است، در این میان سهم پایتخت فقط «برنامه‌ریزی برای افتتاح و سپس لغو مراسم به دلیل آماده نبودن واحدها» بوده است.

طرح مسکن‌مهر به وجود آمد برای آنکه بازار مملو از تقاضای خانه‌دار شدن در شهر تهران را با انبوه عرضه واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت مخصوص کم‌درآمدها، اشباع کند. اکنون بعد از سه سال اجرای این طرح ملی، اگر چه برخی از شهرهایی که به اندازه کمتر از نصف تهران مشکل کمبود مسکن داشتند، موفق شدند مسکن‌مهر را تا حدی به سرانجام برسانند اما ساکنان شهر تهران بدون آنکه درباره پروژه‌های در حال ساخت اطلاع‌رسانی دقیقی شود، منتظر تحویل واحدها هستند.

در تهران زمانی‌که مسکن‌مهر مطرح شد، نیم میلیون متقاضی -۴۷۰ هزار خانوار- ثبت‌نام کردند که البته بعدا اعلام شد از این تعداد، ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که در این بین، ۵۰ هزار نفر نیز خودشان انصراف دادند. تهران هم به لحاظ حجم پروژه‌های در حال ساخت و هم به لحاظ تعداد متقاضی، ۱۵ درصد از کل ظرفیت مسکن‌مهر در کل کشور را به خود اختصاص داده‌است، اما به‌رغم این وسعت قابل توجه،برنامه‌ریزی برای به سرانجام رساندن آن با مشکلات متعددی روبه رو است.

عمده ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر تهران در شهر جدید پرند در حال انجام است که در این بین، ۱۱۰۰ واحد مسکونی‌مهر از زمستان سال گذشته در قالب صنعتی‌سازی (همان سریع‌سازی) توسط پیمانکاران شرکت مپسا –وابسته به وزارت صنایع- آغاز شد و قرار بود در مدت ۸ ماه تحویل شود. این ۸ ماه اکنون دارد به ۱۲ ماه می‌رسد اما متاسفانه هنوز هم زمان بهره‌برداری قطعی آن مشخص نیست. زمانی‌که موضوع سریع‌سازی مسکن مطرح شد مسوولان امیدوار بودند هر ۶ ماه یک هزار واحد بسازند و تحویل دهند!

هفته گذشته خبر رسید از دفتر یکی از مدیران ارشد صنعتی کشور به مسوولان پروژه مپسا اعلام شده قرار است ۱۱۰۰ واحد اواسط آذر ماه توسط یکی از مقامات ارشد دولت افتتاح شود. این دومین بار است که خبر افتتاح منتشر می‌شود اما خود افتتاح انجام نمی‌شود.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد به مناسبت اعلام این خبر چند روز پیش از شهر جدید پرند به مدت ۵ ساعت دیدن کرد و در این دیدار سری هم به پروژه ۱۱۰۰ واحدی زد تا میزان آمادگی واقعی برای افتتاح رسمی را اندازه‌گیری کند. از این ۱۱۰۰ واحد، کمتر از نصف آنها مراحل نهایی نازک‌کاری را می‌گذرانند و مابقی در مرحله سفت‌کاری هستند. واحدهایی که به ظاهر آماده هستند تا بهره‌برداری واقعی، حداقل دو ماه فاصله دارند چون خیلی از ریزه‌کاری‌ها و لکه‌گیری‌ها و نصب ‌‌و راه‌اندازی‌ها هنوز انجام نشده است.

از سوی دیگر محوطه بیرونی این پروژه به‌صورت کارگاه ساختمانی است و طبق گفته یکی از مهندسان ساختمانی این پروژه، تا زمانی‌که ساخت کل ۱۱۰۰ واحد به پایان نرسد، امکان سکونت و رفع فضای کارگاهی وجود ندارد.

پروژه ۱۱۰۰ واحد مپسا با دو مشکل بزرگ روبه‌رو است که به نظر می‌رسد تا مادامی‌که حل نشوند، امکان افتتاح رسمی آن وجود ندارد. این واحدها هنوز آب ندارند و به رغم آنکه این پروژه فقط به اندازه عرض یک خیابان با ساختمان‌های موجود در پرند فاصله دارد و خطوط لوله آب سراسری به راحتی قابل انتقال به پروژه است، اما به دلایلی که شاید یکی از آنها عدم پیگیری است، آب به ۱۱۰۰ واحد نیامده است. البته برق و سیستم فاضلاب وصل شده است.

مشکل بزرگ دوم، ابهام در نحوه جانمایی تعاونی‌های مسکن است. طبق تفاهم‌نامه وزرای مسکن، تعاون و صنایع در روز کلنگ‌زنی این پروژه، مقرر شد تعاونی‌های مسکن‌مهر از طریق اتحادیه تعاونی‌ها به پروژه ۱۱۰۰ واحد معرفی شوند. اکنون تعدادی از تعاونی‌ها با پرداخت مبالغی به عنوان سهم آورده، منتظر معرفی به این پروژه هستند و به‌رغم آنکه براساس شیوه‌ای که وزارت مسکن تدوین کرده، زمان معرفی تعاونی باید همزمان با شروع نازک‌کاری باشد، اما در پروژه ۱۱۰۰ واحد این اتفاق هنوز نیفتاده است. در این پروژه همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد، حدود ۴۵۰ واحد مراحل پایانی نازک‌کاری را می‌گذرانند در حالی‌که تعاونی‌ها هنوز به پیمانکاران معرفی نشده‌اند. انبوه‌سازان در پروژه ۱۱۰۰ واحد نیز می‌گویند هنوز پولی به عنوان آورده اعضا به حسابشان واریز نشده است.

از سوی دیگر برخی از واحدهایی که در این پروژه ساخته شده از نظر برخی مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت مسکن، دارای یکسری مسائل فنی است که متاسفانه در این باره نیز اطلاع‌رسانی فنی و مستند انجام نشده است.

این همه ابهام در پرونده مسکن‌مهر تهران در حالی مطرح است که سال از نیمه گذشته و تقریبا به پایان نزدیک است و قراردادهای ساخت مسکن‌مهر نیز دارد به انتها می‌رسد. آیا تهرانی‌های متقاضی مسکن‌مهر بالاخره خانه‌دار می‌شوند؟

وزارت مسکن برای رفع مسائل مسکن‌مهر در هر استان، شورای مسکن استان تشکیل داده که طبق مقررات این شورا باید هر هفته یا هر ۱۵ روز یک‌بار تشکیل جلسه دهد. این در حالی است که در تهران مدت‌ها است شورای مسکن استان تشکیل نشده تا همه مسوولان مربوطه از قبیل آب، فاضلاب، تعاون، مسکن، صنعت و ... کنار هم بنشینند و مشکلات برون‌سازمانی را با همفکری حل و فصل کنند.

ناظران اوضاع تهران معتقدند اگر بخش قابل‌توجهی از سفرهای استانی به ماجرای تهران اختصاص پیدا کند و جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌ها در این ارتباط برگزار شود، مشکلات خیلی راحت رفع می‌شود.

منبع:دنیای اقتصاد

    نظرات