ساخت و ساز در خانه‌های تاریخی ثبت نشده محدودیتی ندارد

ساخت و ساز در خانه‌های تاریخی ثبت نشده محدودیتی ندارد

http://www.bananews.ir/معاون شهرسازی شهردار تهران با تاکید بر پایبندی شهرداری تهران به محدودیت‌های ساخت و ساز در حریم خانه‌های تاریخی پایتخت، گفت: برای آن دسته از خانه‌های تاریخی که به ثبت سازمان میراث فرهنگی نرسیده‌اند، هیچ محدودیت ساخت و سازی از سوی شهرداری در نظر گرفته نشده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا جاوید در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه شهرداری تهران طبق قانون وظیفه تملک آثار و خانه‌های تاریخی که به ثبت سازمان میراث فرهنگی می‌رسد را ندارد، افزود: شناسایی و تملک خانه‌های تاریخی شهر، وظیفه سازمان میراث فرهنگی است.

وی به محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای بازسازی خانه‌های تاریخی ثبت‌ شده، اشاره کرد و گفت: ساخت‌وساز در حریم درجه یک و دو خانه‌های ثبت‌ شده در فهرست آثار تاریخی نیز با محدودیت‌های مختلفی نظیر محدودیت ارتفاع مواجه است.

به گفته جاوید، محدودیت‌های ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی پیش‌بینی شده و شهرداری تهران عینا آن را اجرا می‌کند.

معاون شهرسازی شهردار تهران خاطر نشان کرد: اغلب مالکان خانه‌های تاریخی تلاش می‌کنند که آرای دیوان عدالت اداری را برای خروج ملک خود از فهرست میراث فرهنگی دریافت کند و معتقدند که در صورت ساخت و ساز انتفاع بیشتری نصیب آنها می‌شود.

جاوید یادآور شد: شورای شهر تهران مصوبه‌ای گذرانده که زمینه انتفاع مالکان خانه‌های تاریخی را از طریق بهره‌برداری ترکیبی از مجموعه‌های گردشگری و پذیرایی فراهم می‌کند.

وی با تایید این نکته که شهرداری تهران بابت اعطای امتیاز کاربری گردشگری و پذیرایی به خانه‌های تاریخی، وجه نقدی از مالک دریافت می‌کند، تاکید کرد: البته با خانه‌های تاریخی همچون واحدهای تجاری، برخورد نمی‌شود و تسهیلاتی برای آنها منظور خواهد شد.

معاون شهرسازی شهردار تهران تاکید کرد: برای آن دسته از خانه‌های تاریخی که به ثبت سازمان میراث فرهنگی نرسیده‌اند، هیچ محدودیت ساخت و سازی از سوی شهرداری در نظر گرفته نشده و مطابق ضوابط و پهنه‌بندی‌های طرح تفصیلی، مجوز ساخت و ساز برای آنها صادر می‌شود.

    نظرات