يادداشت؛ رشد 2 برابري تامين برق صنايع در اوج گرما

به گزارش پايگاه خبري توانير

امسال نيز با وجود حاكم شدن گنبد حرارتي و افزايش دماي بي سابقه در كشور ،علاوه بر تامين برق پايدار و مطمئن خانگي و ساير بخشهاي مصرف، برق تحويلي به مشتركان صنعتي 2 برابر متوسط 10 سال گذشته رشد داشت و در سال مهار تورم و رشد توليد، براي نخستين بار افتخار سبقت گرفتن تامين برق صنايع از بخش خانگي كه بيانگر اختصاص سهم بيشتر به بخشهاي مولد اقتصادي است، نصيب صنعت برق كشور شد.
از ويژگيهاي تابستان امسال علاوه بر رشد 5.77 درصدي اوج بار شبكه سراسري، 3 هفته بسيار گرم و تلاطم بيش از 8 هزار مگاواتي افزايش مصرف برق در برخي از روزها طي 3 هفته بسيار گرم بود كه به تنهايي مي توانست شبكه برق را ناپايدار كند كه چنين نشد و اين روزها صنعت برق با كمال مسرت خبر از عبور موفق از روزهاي پاياني اوج بار مي دهد.
دكتر قره پتيان استاد تمام دانشگاه اميركبير و چهره نام آشناي صنعت برق معتقد است «قدرت اجراي تصميمات» عامل تامين پايدار برق در تابستان امسال بوده و اقداماتي چون راه اندازي تابلوي برق سبز و تمركز وزارت نيرو بر جلب انگيزه مردم براي صرفه جويي در مصرف برق خانگي در كنار پيشرفت فني صنعت برق، به عبور موفق از اوج بار ختم شد.
در اين بين نجواهايي نيز از كاهش توليد و عدم نفع يكي دو شركت فولادي و نسبت دادن آن به تامين ناكافي انرژي (برق و گاز) در تابستان به گوش مي رسد كه در تضاد آشكار با اطلاعات سامانه كدال و وضعيت واقعي توليد اين شركتها است، تا جايي كه بنابر گزارش انجمن توليدكنندگان فولاد ايران، صادرات محصولات فولادي در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 37 درصد رشد داشته است. همچنين در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، توليد «كل محصولات فولادي» با رشد 5 درصدي به 7 ميليون و 822 هزار تن، توليد «فولاد مياني» با رشد 8.2 درصدي به 11 ميليون و 459 هزار تن و توليد «آهن اسفنجي» با رشد 5.6 درصدي به 12 ميليون و 959 هزار تن رسيد.
پيشتر نيز شبهاتي مبني بر اينكه دولت برق بخش صنعتي را به خانگي داده در فضاي رسانه مطرح شده بود در حالي كه آمارهاي رسمي خلاف آن را اثبات كرد و نشان داد از ابتداي كار دولت سيزدهم، بيشترين رشد مصرف برق براي صنايع كشور رقم خورده است به طوري كه افزايش تامين برق صنعتي موجب شد تا طي دو سال گذشته رشد توليد صنعتي كشور در تيرماه به 8 برابر رشد 4 ساله منتهي به سال 1400 برسد.

قدرت اله عليزاده


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات