شهریار تبریز/آذر کریمزاده: در هزاران سال پیش، مسئله مدیریت زبالههای جامد اهمیت چندانی نداشت، زیرا جمعیت انسانها بسیار محدود بود. اما امروزه با افزایش شهرنشینی و صنعتیشدن کشورها، تولید زبالههای جامد شهری افزایش چشمگیری پیدا کرده است و در نتیجه اهمیت مدیریت آنها نیز بیشتر شده است.
سالهاست که مدیریت پسماند یکی از مهمترین مسایل زیستمحیطی شهرهای جهان است. بطوریکه، هر روز روشهای نوآورانه بیشتری برای جلوگیری از هدررفت پسماند شهری بکار گرفته میشوند. روشهای بسیار متفاوتی برای از بینبردن زبالههای جامد شهری وجود دارد، اما یکی از با اهمیتترین مسائل در رابطه با پسماندهای دنیای امروزی، بازیافت زبالهها است. با استفاده از بازیافت پسماندها، میتوان حجم زبالههای تولیدی را کاهش داد و از آلودهشدن محیط زیست نیز جلوگیری کرد. علاوه بر این بازیافت میتواند باعث صرفهجویی در هزینهها، مصرف انرژی و منابع طبیعی شود.
ظروف نوشیدنی یکی از پرمصرفترین مواد مورد استفاده در زندگی روزمره ما هستند. آمار نشان میدهد که سالانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ظروف آلومینیومی و بیش از ۴۸۰ میلیارد ظروف پت در دنیا تولید میشود. اما بازیافت اصولی ظرفهای پت و آلومینیومی، نیازمند جداسازی درست پسماند از مبدا است. یعنی باید به دنبال یک راهکار پایدار بود که برای تفکیک و جمعآوری این حجم بالای پسماند ارزشمند، قابل اتکا باشد. یکی از بهترین راهکارهای تفکیک از مبدا برای جمعآوری ظروف نوشیدنی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است، بهرهبرداری از دستگاه هوشمند خود دریافت پسماند یا دستگاه خرید خودکار ظروف نوشیدنی(RVM) است.
دستگاه دریافت خودکار دستگاهی است که بطریهای خالی را دریافت کرده و به جای آن پول یا رسید خرید را در اختیار ساکنان قرار میدهد .
اگرچه دستگاههای دریافت خودکار برای جمعآوری بطریهای خالی مدتی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی در دسترس هستند، این فنآوری سال گذشته در بلغارستان معرفی شد و اولین شهری که سیستم را در آنجا پیاده کرد شهر گابروو بود.
تا کنون، نتایج امیدوارکننده حاصل از اجرای این طرح به نظر میرسد که میتواند راه را برای بکارگیری گستردهتر این دستگاه دراین کشورمنطقه بالکان هموار کند. در هشت ماه اول پس از نصب سیستم، بیش از ۳۰۰ هزار اقلام بستهبندی توسط ساکنان تحویل داده شد.
دستگاهها بطریهای پلاستیکی (حداکثر ۳ لیتر) و قوطیهای آلومینیومی را میگیرند و در عوض کوپنهایی را ارائه میدهند که میتوان آنها را با جوایز مختلف عوض کرد. هر بطری برگشتی معادل یک امتیاز است.
وقتی که شهروندان آگاه به مسائل زیست محیطی بطری های خالی خود را برمی گردانند، می توانند برای دریافت اقلامی مانند دفتریادداشتهای ساختهشده از کاغذ بازیافتی، کیسههای پلاستیکی، کتاب، بازیهای رومیزی دوستدار محیط زیست و تجهیزات پیادهروی امتیاز جمع کنند. علاوه بر این، آنها میتوانند کوپنهای تخفیف برای خرید خرید خواروبار دریافت کنند.
کودکان مخاطب هدف هستند
پرورش عادات سبز در میان مردم محلی یک ابتکارجدید است، اما برگزارکنندگان میدانند که اگر این نوع ابتکار موفقیتآمیز باشد و ادامهدار شود، باید به طور گسترده توسط جوانان پذیرفته شده و اجرایی شود. برای خانوادههای جوان، ابتکار زیستمحیطی فرصتی برای ایجاد عادت در فرزندانشان است.
یکی از والدین در گفتگویی با رادیو ملی بلغارستان در این رابطه توضیح داد: "ما به پسرمان نشان دادهایم که زبالهها چه بلایی سر اقیانوسها میآورند. ما اینگونه کودکان را بزرگ میکنیم و افراد زیادی در این مسیر به ما اضافه میشوند. "
دو دستگاه دریافت خودکار در نقاط استراتژیک شهر قرار گرفتند که جوانان تمایل دارند به آنها مراجعه کنند. یکی در کنار یک مرکز ورزشی و دیگری در نزدیکی استادیوم فوتبال هریستو بوتیف است. لازم به ذکر است که تعدادی از این جوایز توسط شهرداری و برخی دیگر توسط شرکای تجاری حامی طرح ارائه میشود.
__________________________
منبع:
https://www.themayor.eu/en/a/view/gabrovo-has-pioneered-rvm-recycling-in-bulgaria-12076
نظرات