نظرسنجي ملي مديريت مصرف برق انجام شد

به گزارش پايگاه خبري توانير ، اين طرح، يكي از جامع ترين و كامل ترين طرح هاي نظرسنجي برگزار شده در كشور تا كنون بوده است كه از جنبه هاي مختلف، داراي شاخص هاي برجسته اي است.
در اجراي اين طرح بالغ بر 3,200،000 مشترك از طريق پيامك لينك شركت در نظرسنجي را دريافت و يا در نظرسنجي تلفني و ميداني مشاركت كردند و در پايان فاز جمع آوري اطلاعات، بيش از 92,000 نمونه كامل پرسشنامه جمع آوري شد. گفتني است به لحاظ تنوع روش هاي برگزاري، اين طرح به صورت آنلاين، تلفني و مصاحبه ميداني (مراجعه دربِ منزل) اجرا شد.
بر اساس اين گزارش، در هر سه روش از زيرساخت نرم افزاري هوشمند يكپارچه در جمع آوري داده ها استفاده شد و با بهره گيري از اين زيرساخت كه با مشاركت بخش خصوصي دانش بنيان توسعه يافته بود، پالايش داده ها، نظارت بر عملكرد پرسشگران و كيفيت داده هاي جمع آوري شده، به دقت پايش شد.
همچنين با ارتباط اين سامانه با سامانه هاي امور مشتركان 39 شركت توزيع برق، امكان مشاركت در طرح براي هر يك از مشتركان بر اساس الگوي مصرف و بهره مندي از پاداش 20 برابري، سفارشي سازي شد.
بر اساس اين گزارش، جمع آوري داده ها در اين طرح در 4 فاز انجام شد.
در فاز نخست، نظرسنجي پايلوت از طريق ارسال لينك براي مشتركان در فضاي مجازي برگزار شد و طي آن، روايي و پايايي طرح مورد بررسي قرار گرفت. در اين فاز 4184 مشترك در نظرسنجي، شركت كردند.
در فاز دوم لينك پرسشنامه براي 10 درصد از كل مشتركان خانگي هر شركت توزيع يعني تعداد 3 ميليون و 200 هزار  مشترك، ازطريق سرشماره هاي امور مشتركان، پيامك ارسال شد و تعداد 73،610 نمونه كامل، پرسشنامه تكميل شده، جمع آوري شد.
بر اساس اين گزارش، در اين طرح براي هر مشترك لينك اختصاصي يكتا ارسال شد و فرآيند پرسشنامه بر اساس الگوي مصرف مشتركان و اين موضوع كه مشمول طرح پاداش شده يا خير به صورت دايناميك تغيير كرد. به اين معنا كه پرسش هاي مطرح شده در پرسشنامه بر اساس قرارگيري مشترك  در پله هاي مختلف مصرف، متفاوت طراحي شد و داده هاي جمع آوري شده به صورت هوشمند امكان بررسي هر يك از گروه هاي مختلف مصرف را فراهم كرد .
همچنين با استفاده از اين لينك پويا، نظرات هر شركت كننده بر مبناي اطلاعات دموگرافي نظير استان محل سكونت و الگوي مصرف شركت كننده و... مورد سوال قرار گرفت و گزارشها متناسب با آن جهت شناخت بهتر عملكرد سازمان در نحوه اطلاع رساني براساس هر يك از پله هاي مصرف استخراج شد.
در فاز سوم، نظرسنجي به صورت تلفني توسط 493 پرسشگر در 39 شركت توزيع برق به اجرا درآمد و تعداد 7,562 نمونه جمع آوري شد. در اين فاز هر شركت توزيع، مكلف به جمع آوري حداقل 100 مصاحبه تلفني بود. مديريت اجراي طرح تلفني نيز با استفاده از پلتفرم هوشمند انجام شد. اين پلتفرم داراي مديريت تخصيص مشتركان با توزيع و پراكندگي مناسب به پرسشگران بود و مديريت تماس هاي برقرار شده و نظارت بر عملكرد پرسشگران در سامانه را نيز برعهده داشت.
در فاز چهارم، طرح نظرسنجي ميداني توسط 512 پرسشگر در 39 شركت توزيع برق به صورت حضوري به اجرا درآمد و تعداد 6989 مصاحبه حضوري درب منزل مشتركان انجام شد. در اين فاز، پرسشگران با استفاده از نرم افزار كاربردي اندرويدي، اقدام به تكميل پرسشنامه هاي ميداني كردند. در اين فاز نيز براي هر شركت توزيع برق حداقل 100 مصاحبه ميداني لحاظ شده بود. همچنين در اين فاز نظارت برعملكرد پرسشگران از طريق گزارشهاي GIS فراهم بود كه بر اين اساس ،توزيع جغرافيايي متناسبي در جمع آوري داده هاي ميداني انجام شد و متعاقبا صحت و كيفيت داده هاي جمع آوري شده نيز، افزايش چشمگيري داشت.
به طور كلي از بين 88161 (مجموع نظرسنجي ها بجز فاز پايلوت) شركت كننده در اين طرح، در حدود 75  درصد از شركت كنندگان اظهار داشته اند كه از اين طرح مطلع بوده اند و برخي از جزييات و آمار قابل توجه حاصل از اين طرح در ادامه ارائه مي شود:
در اجراي طرح نظرسنجي آنلاين، مشتركان شركت توزيع برق استان گيلان با 11,826 نمونه تكميل شده، بيشترين مشاركت را داشتند و شركت توزيع برق تهران بزرگ با 5,996 ، شركت توزيع برق استان تهران با 5,559 ، شركت توزيع برق استان گلستان با 3,916 و شركت توزيع برق البرز با 3،529  نمونه جمع آوري شده در رتبه هاي دوم تا پنجم مشاركت مشتركان قرار گرفتند.
بر اساس اطلاعات حاصل از نظرسنجي آنلاين، 74.08 درصد مشاركت كنندگان در نظرسنجي از طرح پاداش 20 برابري مديريت مصرف برق مطلع بودند.
همچنين 63.1 درصد از شركت كنندگان معتقد بودن كه امسال نسبت به سال گذشته برق كمتري مصرف كرده اند  و 91.25 درصد از پاسخگويان پس از معرفي طرح، علاقمندي خود را به مشاركت در طرح تا پايان تابستان ابراز داشتند.
تنها 8.75 درصد از مشاركت كنندگان اعلام كردند كه علاقمند به مشاركت در ادامه  اين طرح  نيستند كه از اين ميان 52.07 درصد از شركت كنندگان دليل عدم مشاركت خود را،  افزايش بي سابقه دماي هوا دانسته اند.
گفتني است 29.78 درصد شركت كنندگان اعلام كرده اند كه به دليل كاهش مصرف برق در سال گذشته ،كاهش مصرف بيش از اين برايشان مقدور نبوده، 21.45 درصد شركت كنندگان عدم شفافيت نحوه محاسبه پاداش طرح و 21.07 درصد نيز عدم اطمينان از  اجراي درست طرح و پرداخت پاداش را مهمترين دليل عدم مشاركت در طرح اعلام كرده اند.
اين گزارش مي افزايد: به گزارش پايگاه خبري توانير ، درباره نحوه اطلاع رساني از طرح پاداش 20 برابري مديريت مصرف برق، 30.23 درصد از طريق نرم افزار برق من ، 23.58 درصد از طريق تبليغات محيطي و بيلبوردها، 22.54 درصد از طريق دوستان و آشنايان، 16.44 درصد از طريق پيام رسان هاي داخلي با طرح آشنا شده بودند و 11.48 درصد از شركت كنندگان از طريق شبكه هاي اجتماعي خارجي با طرح آشنايي پيدا كرده بودند.
بر اساس اين گزارش، از بين شركت كنندگاني كه مشمول دريافت پاداش 20 برابري مديريت مصرف برق شده و اين محاسبات برروي قبض برق آنها اعمال شده بود، تنها 56.95 درصد از آن ها از دريافت مبلغ پاداش طرح بر روي قبض خود مطلع بودند.
گفتني است بي اطلاعي از راهكارهاي كاهش مصرف برق به عنوان كم اهميت ترين دليل عدم كاهش مصرف از سوي مشاركت كنندگان در نظرسنجي عنوان شده است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات