«شهرری»؛ سودده یا زیان‌ده؟

«شهرری»؛ سودده یا زیان‌ده؟

http://www.bananews.ir/شواهد به دست آمده از جناح مخالف در ماجرای جدایی شهرری از تهران نشان می‌دهد: پای «پول» در این طلاق اجباری در میان نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حامیان طلاق شهرری یکی از دلایل اصلی برای این اقدام را محرومیت ساکنان شهرری از درآمد منطقه‌شان عنوان می‌کنند بطوری که استفاده سایر مناطق تهران از این درآمد قابل‌توجه، توسعه شهرری را به تعویق انداخته است.

این در حالی است که جزئیات اسناد مالی مربوط به هزینه-درآمد شهرری که از طریق معاونت مالی شهرداری تهران در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته، از زیان‌ده بودن شهرری حکایت می‌کند.

کارنامه مالی مطلقه پایتخت نشان می‌دهد: شهرری حداقل دو برابر آنچه در سال درآمد دارد، باید صرف هزینه‌هایش کند.

مطابق گزارش شهرداری‌تهران، شهرری طی سه سال گذشته از محل عوارض‌ ساخت‌وساز، تراکم و عوارض دریافتی از کارخانه‌های مستقر در این منطقه رقمی معادل ۲۷۴ میلیارد تومان درآمد داشته اما هزینه‌های شهری شهرری در همین مدت ۵۳۰ میلیارد تومان بوده است.

با محاسبات مالی شهرداری‌تهران فرضیه دولت درباره وابستگی سایر مناطق پایتخت به جیب شهرری مردود است و از حالا به بعد دولت باید سالی حداقل ۸۰ میلیارد تومان اضافه‌بر آنچه در شهرری تولید درآمد می‌شود، برای پوشش هزینه‌های این شهرستان مستقل، اختصاص دهد.

در این باره معاون عمرانی استاندار تهران اما نظر کاملا متفاوتی دارد.

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: استنباط ما این است که شهرری بیش‌از آنچه شهرداری‌تهران می‌گوید، برای شهرداری درآمدزایی دارد.

محمودی همچنین در پاسخ به انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به جدایی‌ شهرری از تهران گفت: از سال ۶۲ و با ابلاغ قانون تقسیمات کشوری باید بین شهرری و تهران مرزبندی می‌شد و این کار بالاخره امروز انجام شد.

هم‌اکنون مخالفت مدیران شهری با استقلال شهرری از پایتخت نه تنها روند اجرای مصوبه دولت را متوقف نکرده که مسوولان استانداری تهران را به ابلاغ و اجرای طرح جداسازی مصمم‌تر کرده است.

در حالی که نمایندگان پارلمان محلی و مدیران شهرداری تهران از نابرابری هزینه و درآمد شهرداری در منطقه شهرری (منطقه ۲۰) خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند: در چندین سال گذشته حجم درآمدهای کسب شده از تمامی کدهای درآمدی در شهرری کمتر از هزینه‌های انجام شده در این منطقه توسط شهرداری بوده است، اما معاون عمرانی استانداری تهران که از سوی استاندار مسوولیت انتخاب شهردار جدید شهرری تا دو ماه آینده بر عهده او گذاشته شده، معتقد است: تناقض آماری در گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیریت شهری و شورای شهر در خصوص درآمد و هزینه‌های شهرری در سال‌های گذشته زمینه شک به این آمار را در ما تقویت می‌کند.ضمن آنکه اعتراض مدیریت شهری هیچ «محمل قانونی» ندارد.

شهرداری: هزینه‌ها از درآمد سنگین‌تر است

براساس صورت مقایسه‌ای درآمدها و هزینه‌های شهرداری منطقه ۲۰ مربوط به سایت معاونت مالی و اداری شهرداری تهران که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است در سه سال گذشته مجموع درآمدهای شهرداری منطقه ۲۰ از تمامی کدهای درآمدی شهرری ۲۷۴ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که هزینه‌های صرف شده در این منطقه به رقم بیش از ۵۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این آمار در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ مازاد هزینه بر درآمد شهرداری منطقه ۲۰ از شهرری ۲۵۶ میلیارد تومان بوده که نه تنها کسب منافع مالی برای شهرداری تهران از این منطقه را رد می‌کند، بلکه بیانگر نوعی ضرر مالی نیز است.

بررسی سایت امور مالی و اداری شهرداری تهران نشان می‌دهد درآمد شهرداری منطقه ۲۰ در سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ترتیب ۵۳، ۹۸ و ۱۲۳ میلیارد تومان بوده اما ردیف هزینه‌ای شهرداری منطقه ۲۰ در همین دوره زمانی به ترتیب به ۱۵۰، ۱۷۵ و ۲۰۵ میلیارد تومان رسیده است.

به گواه آمار ارائه شده از سوی سایت امور مالی و اداری شهرداری تهران، درآمد شهرداری منطقه ۲۰ در سه سال گذشته در شهرری گرچه روندی صعودی داشته، اما همواره دارای شکاف با هزینه انجام شده در این منطقه بوده به طوری که مازاد هزینه بر درآمد در سال ۸۸، ۹۷ میلیارد تومان در سال ۸۹، ۷۷ میلیارد تومان و در سال ۹۰، در حدود ۸۲ میلیارد تومان بوده است.

به آمار شک داریم

با وجود آنکه آمار شهرداری تهران از کدهای درآمدی کسب شده در شهرری نشانگر هزینه بیشتر از درآمد در منطقه ۲۰ است، اما مدیران شهرداری همچنان مخالف جدایی شهرری از تهران هستند و آن را متناقض با ضوابط اجرای طرح جامع و تفصیلی تهران می‌دانند.

در این زمینه اما معاون عمرانی استاندار تهران دلایل متعددی را برای غیرقابل پذیرش بودن آمار درآمد و هزینه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: اولین دلیلی که باعث می‌شود به این آمار شک کنیم این است که اعضای شورای شهر تهران که باید مطلع‌ترین افراد در زمینه منابع درآمدی و هزینه‌های شهرداری باشند در جلسه دو هفته گذشته شورا رقم درآمدهای شهرداری تهران از شهرری را تنها ۳۰ میلیارد تومان اعلام کردند، اما آمار خود شهرداری از درآمد ۱۲۳ میلیارد تومانی شهرری در سال گذشته خبر می‌دهد.

محمدرضا محمودی معاون استاندار تهران ادامه داد: به آمار ارائه شده از سوی شهرداری اعتماد نداریم، چون کدهای درآمدی مناطق مثل کد عوارض پروانه ساختمانی، کد تغییر کاربری در هر منطقه با هم فرق می‌کند. و استنباط ما این است که شهرری بیش از این مبالغ برای شهرداری تهران درآمدزایی می‌کند.

محمودی با فرض درست بودن آمار شهرداری در خصوص درآمد وهزینه‌های شهرری تاکید کرد: اگر فرض بر ضرردهی شهرداری در منطقه شهرری باشد پس اجازه بدهند که جلوی این ضرر را بگیریم و دولت شهرری را به شهر با درآمد بالا تبدیل کند.

اعتراض شورای شهر قانونی نیست

محمودی اعتراض به جدایی شهرری از تهران را فاقد محمل قانونی دانست وافزود: براساس قانون تقسیمات کشوری که از سال ۶۲ تاکنون مصوب شده است هیچ شهرستانی نباید به لحاظ مرزی با شهری دیگر تداخل داشته باشد. بنابراین بهتر است اعضای شورا و شهرداری با صحبت‌هایشان شیرینی این جدایی را شیرین‌تر کنند.

دو ماه دیگر شهردار جدید می‌آید

محمودی از انتخاب شهردار جدید شهرری تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: به این ترتیب منطقه ۲۰ از مناطق شهرداری تهران حذف می‌شود و مناطق شهرداری تهران ۲۱ گانه می‌شود.

با «خط کشی» طرح‌تفصیلی را جدا می‌کنیم

معاون استاندار تهران در خصوص طرح تفصیلی تهران نیز گفت: در مورد شهرری برای از بین بردن تداخل طرح تفصیلی آن با تهران با یک خط روی نقشه طرح، ضوابط مربوط به شهرری را از کل طرح و تهران جدا می‌کنیم.

    نظرات