کربن‌زدایی ساخت و ساز با سیمان سبز

کربن‌زدایی ساخت و ساز با سیمان سبز

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: با این دیدگاه از کربن‌زدایی ضروری، راه حل های جدید و سازگار با محیط زیست برای جایگزینی بتن سنتی پدیدار شده‌اند. این مواد اغلب پایداری بیشتری داشته و ردپای کربن کمتری نسبت به بتن دارند. آنها همچنین می توانند راحت‌تر از بتن بازیافت شده و کاربرد مجددی داشته باشند.

از اینرو، یک استارت‌آپ صنعتی بنام "مترآپ" که بیشتر به حوزه ساخت و ساز با کربن کم می‌پردازد، بتن‌های ساختاری و خنک‌کننده را با استفاده از سیمان رسی که به ثبت اختراع رسیده، در فرانسه تولید و توسعه داده است. هدف این "بتن های سبز" کربن‌زدایی بخش ساخت و ساز و بهینه‌سازی توسعه شهرهای پایدار است.

فعالیت‌های سایت ساخت و ساز و کارهای عمومی مرتبط با آن، آلاینده های بسیاری را در هوا پخش می‌کند. به عنوان مثال، طبق گزارش آژانس محیط زیست و مدیریت انرژی، فعالیت‌های ساختمانی در فرانسه تقریباً در ۵ درصد از انتشار ذرات ریز و ۱۰ درصد از انتشار ترکیبات آلی فرار سهیم هستند. اما واقعیت دیگری در ورای ساخت و ساز نهفته است: انتشار بسیار بالای دی‌اکسیدکربن که بویژه بدلیل کاربرد بتن تولید می‌شود.

این فناوری که به عنوان ماده‌ای جهت توسعه شهرهای پایدارآینده لحاظ شده است، برای جایگزینی بتن ارائه شده و راهکاری را توسعه می‌دهد که انتشار دی اکسیدکربن را ۷۰ تا ۸۰ درصد در مقایسه با بتن معمولی کاهش دهد.

بتن، مسئول ۸ درصد از انتشار دی اکسیدکربن در سراسر جهان

بتن به دلیل دو ماده ای که در ترکیب آن استفاده می شود بسیار آلوده کننده است. اولین مورد شن و ماسه است که به عنوان دومین منبع پرمصرف در جهان پس از آب و بیش از نفت کاربرد دارد. به عنوان مثال برای ساخت یک کیلومتر بزرگراه بایستی ۳۰۰۰۰ تن شن و ماسه استخراج کرد. به این ترتیب سالانه ۱۵ میلیارد تن شن و ماسه در سراسر جهان استخراج می شود که عواقب جبران ناپذیری برای محیط زیست دارد. در واقع، معادن اصلی شن و ماسه امروزه رو به اتمام هستند و صنعتگران این بخش عمدتاً به رودخانه ها و بستر دریاها روی آورده اند. و همه اینها حاکی از آن است که یک بحران جهانی شن و ماسه ممکن است در سال های آینده رخ دهد.

نکته منفی دیگر بتن، سیمان است. تولید سیمان با تبدیل سنگ آهک و خاک رس در کوره‌هایی با قابلیت رسیدن به حدود ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود. این به لطف احتراق سوخت های فسیلی که منجر به انتشار قابل توجهی دی اکسیدکربن در جو می‌شود امکان‌پذیر شده است.

با این حال، بتن در تمام ساخت‌وسازهای ما جزو مصالح غالب بوده و افزایش جمعیت و همچنین رشد تصاعدی شهرها نشان‌دهنده کاهش ساخت‌وسازهای بتنی در سال‌های آینده نیست. امروزه بتن مسئول حدود ۸ درصد از انتشار دی اکسیدکربن در سراسر جهان است. از این رو یافتن جایگزین هایی برای ساخت و ساز پایدار اهمیت دارد. اینجاست که بنیانگذاران "مترآپ" وارد گود می‌شوند که با راه حل خود، به لطف یک ماده چسباننده اختراع شده و استفاده مجدد از خاک محل ساخت و ساز، جایگزینی برای سیمان ارائه دهند. این "سیمان سبز" مسئله شن و ماسه را حل نمی‌کند، اما یک جایگزین واقعی برای محدود کردن آلودگی لاینفک در بخش ساخت و ساز محسوب می شود.

جایگزینی برای سیمان به لطف خاک رس

چیزی که "مترآپ" ارائه می‌دهد یک فناوری تثبیت شده به نام سیمان رسی متقاطع است. چسبنده ای که با مخلوط شدن با خاک رس معدن و/یا خاک حفاری شده، نتیجه‌ای مشابه سیمان را تضمین می‌کند. این فناوری امکان اجرای راه حل‌های ساخت و ساز کارآمد، چرخشی و محلی را فراهم می‌کند.

این بتن رسی بدلیل عملکرد حرارتی و رطوبت‌سنجی (تخلیه بخار آب) جالبی که دارد بسیار کارآمد است. علاوه بر این، میزان بازیافت این بتن رسی به طور قابل توجهی بالاتر از بتن مرسوم است. این بتن همچنین بدون از دست دادن عملکرد مکانیکی، بطور کامل قابل بازیافت است. می توان آن را با استفاده مجدد از زمین ساخت و ساز به دست آورد و بدین ترتیب واردات محدود می شود. به عنوان مثال، ۴۰ درصد از زباله‌های لاینفک سایت ساخت و ساز پاریس بزرگ تا سال ۲۰۳۰ با این فناوری قابل بازیافت خواهند بود. در حال حاضر این راهکار "مترآپ" در مرحله صدور گواهی تایید است و به زودی می تواند در سایت های ساختمان سازی قابل استفاده شود.

از اینرو، از آنجایی که که این فناوری مانند سیمان‌های دیگر تولید می شود نیازی به سازگاری خاصی برای متخصصان ساخت و ساز ندارد و یک راه حل کربن ضعیف  است که می‌تواند در آینده بسیاری از فعالان این حوزه را جذب کرده و به احتمال زیاد معرف آینده شهرهای پایدار خواهد بود.

____________________

منبع:

https://leshorizons.net/materrup-un-ciment-vert-pour-decarboner-le-btp/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات