مجوز عضویت ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی تصویب شد

مجوز عضویت ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی تصویب شد

http://www.bananews.ir/مجلس شورای اسلامی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC) را به تصویب رساند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن جهانی زیر ساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC ) را در دستور کار داشتند که این لایحه را با ۱۵۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع از ۲۵۰ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده شد در انجمن جهانی زیر ساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک به شرح اساسنامه عضویت یابد و نسبت به پرداخت کمک هزینه و هزینه های اشتراک اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

بر اساس تبصره یک این ماده واحده هرگونه اصلاح در مواد ۱۳، ۱۷ و ۲۴ این اساسنامه منوط به رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

بر اساس تبصره ۲ نیز هر گونه کمک بر اساس ماده ۱۰ این اساسنامه منوط به رعایت اصل ۸۰ قانون اساسی و تصویب مجلس شورای اسلامی ایران است.

تاریخچه تاسیس انجمن PIANC به عنوان قدیمی‌ترین انجمن دریایی جهان به سال ۱۸۸۵ در بلژیک برمی گردد. این انجمن علمی، فنی غیر سیاسی و غیر انتفاعی بین المللی و متشکل از برترین متخصصان بین المللی در زمینه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی مربوط به زیرساخت‌های ترابری دریایی بوده و عهده‌دار تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی و دارای بیش از ۲۰۰۰ عضو حقیقی و ۴۵۰ عضو حقوقی از ۶۵ کشور جهان است.

براساس این گزارش، در این لایحه هدف از عضویت در انجمن مزبور گسترش حضور فعال و هدفمند جمهوری اسلامی ایران در سازمانها و مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و بهره‌گیری از آن در جهت تامین منافع ملی با هدف ارتقای دانش فنی در زمینه مهندسی بنادر و سواحل و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فن‌آوری مربوطه عنوان شده است.

سهیم شدن در مدیریت یکپارچه سیستم‌های آب‌های قابل کشتیرانی، ایجاد چارچوب بین المللی جهت تجزیه و تحلیل و بحث در خصوص تمامی جنبه‌های حمل ونقل آبی اعم از سیاست‌گذاری، مدیریت، طراحی، موارد اقتصادی، یکپارچگی با سایر تشکل‌های حمل و نقل، فن‌آوری ایمنی و محیط زیست، توسعه شبکه جامع متخصصین دریانوردی و بنادر و سایر ذی نفعان بین المللی، از اهداف PIANC در اساس‌نامه این انجمن است.

    نظرات