تجربه ورود مترو به چهارباغ تکرار نشود

تجربه ورود مترو به چهارباغ تکرار نشود

http://www.bananews.ir/استاندار اصفهان با اشاره به غنای بالای میراث و فرهنگ اصفهان گفت: علاقه‌مند نیستم تجربه ناخوشایند خط اول متروی اصفهان دوباره تکرار شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا ذاکر اصفهانی ادامه داد: متاسفانه خط اول متروی اصفهان پس از اجرا، چالش بزرگی را به همراه داشت و باید مراقب باشیم تا در خصوص خط دوم این موضوع مجددا اتفاق نیفتد زیرا پس از اجرای خط اول متروی اصفهان و یا اتفاقاتی نظیر آن باید کسانی که دغدغه آثار باستانی دارند و به هویت اصفهان فکر می‌کنند دائما موضوع را از طریق رسانه‌ها دنبال کنند.

باید ذهن جامعه را به سمت و سوی اغناء سازی میراث فرهنگی هدایت کنیم

ذاکر اصفهانی ادامه داد: آنچه که در واقع رسانه‌ها اکنون باید به آن توجه کنند این است که یک فضا سازی در بستر نوعی فرهنگ سازی را ایجاد کنند تا در نهایت همه ذهن ها را به یک سمت و سو هدایت و در آن اغناء سازی در میراث فرهنگی را ایجاد کنند.

استاندار اصفهان ادامه داد: البته در این میان بدیهیاتی وجود دارد که ما باید در این خصوص تکلیف خودمان را نسبت به طرح‌های عمرانی، آثار تاریخی و بافت فرهنگی استان مشخص کنیم و اگر به توسعه پایدار می‌اندشیم باید دید این توسعه چه ارتباطی می‌تواند با آثار تاریخی ما داشته باشد و در واقع نمی‌توان آثار باستانی را یک موضوع مجرد دید و موضوع توسعه را نیز یک موضوع خاص تلقی کنیم.

ذاکر اصفهانی تصریح کرد: موضوع میراث فرهنگی و توسعه پایدار با یکدیگر در جاهایی ارتباط دارد که البته این یکی از اصول کارهای اجتماعی است.

استانداری وظیفه تنظیم روابط میان دستگاه‌ها را بر عهده دارد

وی در ادامه سخنان خود به وظیفه استانداری اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: در واقع ما یک مجموعه‌ای به نام استانداری داریم و در واقع فلسفه چنین دستگاهی این است که در آن در خصوص مسائل مختلف یک اجماع صورت پذیرد چرا که در غیر این صورت شاهد نابسامانی خواهیم بود.

ذاکر اصفهانی بر لزوم ایجاد یک همگرایی در سطح شهر برای حراست از بناهای تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: ما یک جمع بزرگی از افراد فرهیخته و فرهنگ دوست و نخبگان دانشگاهی، اصحاب فرهنگ و ارباب معرفت و دغدغه دار داریم که برای آنها هویت و ارزش‌ها و آنچه که به عنوان میراث مکتوب و غیر مکتوب از آن یاد می شود اهمیت دارد کما اینکه برای هر انسان نخبه و فرهیخته این مسائل حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: از طرفی ما یک دستگاه اجرایی داریم که در این دستگاه اجرایی نیز از این افراد هم می‌توانند وجود داشته باشد و جمعی هم که شاید بیشتر در سطوح پایین سیر می‌کنند در این عرصه دقت لازم را ندارند بی عنایت هستند.

باید برای حراست از میراث فرهنگی یارگیری کنیم

ذاکر اصفهانی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم حراست از بناهای تاریخی گفت: باید انسجام گروه اول را فراهم تا با یک انگیزه ورود کنند، برای بخش دوم که در واقع همان دستگاه اجرایی هستند این مفاهیم مطرح شود تا در نهایت با حضور این دو بخش از جمع سوم و از میان آنها نیز یارگیری کنیم.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده برای خط دوم متروی اصفهان گفت: در این خصوص تنها بحث صرف خط دوم متروی اصفهان نیست و ما در آینده هم می توانیم مشکل داشته باشیم و باید یک جمعی که به پیشینه تاریخی خود اهمیت دهند با توجه به شرایط پیش آمده تشکیل شوند.

باید نظر میراث فرهنگی در شهری چون اصفهان برای هر موضوعی لحاظ شود

ذاکر اصفهانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در جلسه‌ای که برای مسجد جامع اصفهان برگزار شده بود و شهردار اصفهان نیز حضور داشت آنها مدعی مصوبه شورای عالی ترافیک برای خط دوم متروی اصفهان بودند که از جانب میراث فرهنگی عنوان شد اگر مصوبه‌ای باشد ما اعتراض خواهیم کرد زیرا باید در این خصوص نظر هیئت دولت و سازمان میراث فرهنگی نیز اخذ شود.

وی گفت: باید نظر میراث فرهنگی برای شهری چون اصفهان برای هر موضوعی لحاظ شود.

باید از اجرای خط دوم متروی اصفهان پیشگری کرد

ذاکر اصفهانی ادامه: از همین الان برای پیشگیری اجرای این طرح (پیشگری از اجرایی شدن خط دوم متروی اصفهان و عبور آن از زیر میدان نقش جهان) به صورت دائم در بسیاری از جلسات صحبت می‌کنم و هر کجا بتوانم مباحث را مطرح و نگران هستم.

علاقه‌مند به تکرار تجربه ناخوشایند خط اول متروی اصفهان نیستم

استاندار اصفهان در ادامه این گفتگوی خود با خبرنگار مهر اظهار داشت: مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود و علاقه‌مند نیستم تجربه ناخوشایند خط اول متروی اصفهان مجددا انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر احساس کنم این طرح می‌خواهد انجام شود با آن مخالفت خواهم کرد و تا زمانی که مسئولیت دستگاه اجرایی دارم مخالفت و ایستادگی می‌کنم و زمانی هم که از استانداری بروم به عنوان یک علاقه مند مخالفت خودم را دنبال می‌کنم.

نباید یک فرد یا گروه خاص خود را مالک میراث فرهنگی اصفهان بداند

ذاکر اصفهانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این مباحث نباید توسط یک نفر عنوان و کسی خودش را مالک اصفهان و مجموعه میراثی بداند چرا که میراث فرهنگی اصفهان میراثی بشری است و نباید یک گروه و فرد در هر جایگاهی که باشد برای آن تصمیم بگیرد البته آن جایگاه ارزش دارد اما موضوعی که مطرح است این است که این مسائل کلان است.

وی با اشاره به سخنانی که مطرح می‌شود بر این مبنا که آنها با یونسکو صحبت کرده‌‌اند نیز اظهار داشت: این چنین نیست و اینگونه نیست که رئیس سازمان یونسکو (باندرین) در یک جا نشسته و به این مباحث گوش می‌کند.

استاندار اصفهان ادامه داد: باید دید با چه کسی صحبت شده و تائیده ان کجاست باید مستندات ارائه شود.

انجام فعالیت‌های فرهنگی را سیاسی نکنید

ذاکر اصفهانی در ادامه سخنان خود یادآور شد: متاسفانه برای برخی حتی فعالیتهای فرهنگی هم اقدام سیاسی تلقی می‌شود من با هیچ جریانی نبوده و همواره با کسانی که دلسوز بوده دعوت به همکاری کرده و اصلا نباید انگیزه سیاسی بر انگیزه های فرهنگی و اجتماعی غالب دیده شود.

استاندار اصفهان یادآور شد: وقتی من نقد می کنم برخی بجای جواب منطقی با آن برخورد سیاسی می‌کنند و آشوب می کنند.

ذاکر اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: باید در یک فضای شفاف نشسته و به نتیجه رسید چون مسائل کلان نیازمند یک بستر با ارامش است.

گفتگو: محمد قاسمی

    نظرات