وضعیت جیره‌بندی آب در شهرها

وضعیت جیره‌بندی آب در شهرها

http://www.bananews.ir/معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام وضعیت جیره بندی آب از کاهش ۱۲ لیتری مصرف آب هر نفر در شبانه روز نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمیدرضا تشیعی با اعلام کاهش ۳ درصدی مصرف آب در کشور، اعلام کرد: میزان سرانه مصرف آب در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، به طور متوسط به ازای هر نفر ۱۲ لیتر در شبانه روز کاهش یافته است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دلایل این کاهش را همکاری مردم در صرفه جویی مصرف آب، تاثیر قانون هدفمندی یارانه ها، اقدامات فنی مدیریت مصرف توسط شرکت های آب و فاضلاب و اقدامات فرهنگی انجام شده اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۲ لیتر در شبانه روز معادل حدود ۳ درصد کاهش در مصرف آب رخ داده است.

تشیعی با اشاره به نوبت بندی آب، تصریح کرد: هم اکنون تنها در ۶ شهر کشور نوبت بندی اجرا می شود که این شهرها اغلب شهرهای کوچک هستند و در سال های اخیر به شهر تبدیل شده اند و از نظر تاسیسات زیربنایی به ویژه مخازن تعادل، ذخیره سازی و منابع تامین آب در دسترس دچار مشکلات اساسی است که نیاز به آبرسانی از فواصل دور دست دارند.

وی افزود: اغلب در فاصله کمی از این شهرها منبع آب قابل دسترس وجود ندارد و آب باید از فواصل طولانی تری منتقل شود که در زمان کنونی، طرح های آبرسانی آنها در دست اقدام است. ۱۳ درصد از جمعیت ۲ شهر سیریک و روئیدر در استان هرمزگان مشمول برنامه نوبت بندی آب هستند.

این مقام مسئول در آبفای کشور، تاکید کرد: همچنین در شهر جوزم در استان کرمان نیز تنها ۴ هزار و ۸۴۰ نفر دارای مشکل کمبود آب هستند. در سیستان و بلوچستان حدود ۵۰ درصد شهر نوک آباد معادل ۳ هزار و ۹۵۷ نفر و در گیلان در شهرهای بره سر و جیرنده حدود ۵ هزار و ۳۲۴ نفر زیر پوشش نوبت بندی آب قرار دارند.

تشیعی مهمترین دلیل این این نوبت بندی ها را نبود منبع تامین آب در نزدیکی این شهرها اعلام کرد و افزود: اگر در جایی به غیر از این ۶ شهر برنامه نوبت بندی اعمال شود به طور موقتی و در اثر وجود حوادثی مانند بروز حوادث طبیعی یا ایجاد حوادثی نظیر قطع برق یا اختلال موقتی در سامانه آبرسانی است که سعی می شود در کوتاه ترین زمان ممکن مرتفع شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش شرکت های آب و فاضلاب، در حال حاضر شرایط تامین آب به ویژه در کلانشهرها و شهرهای بالای ۱۰۰هزار مشترک تحت کنترل است.

 

 

    نظرات