همزمان با دومين سفر هيات دولت به استان كردستان؛ 11 ...

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو، (پاون)، امروز جمعه 12 آبان ماه، با حضور  سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور و علي اكبر محرابيان وزير نيرو در محل ايستگاه پمپاژ آب شرب (بوئين) بانه  ضمن افتتاح رسمي طرح آبرساني به شهر بانه از سد عباس آباد، ديگر پروژه هاي صنعت آب و برق استان كردستان با اعتباري افزون بر 12 هزار ميليارد تومان افتتاح و به مرحله بهره برداري رسيد.
بنا بر اين گزارش طرح آبرساني به شهر بانه از سد عباس آباد پس از گذشت 14 سال از زمان آغاز عمليات اجرايي افتتاح و به مرحله بهره برداري رسيد.
طرح آبرساني به شهر بانه از سد عباس آباد كه تا سال1400 فقط حدود 18 درصد پيشرفت فيزيكي داشت، شامل اجراي 22.5 كيلومتر سامانه انتقال، احداث ايستگاه پمپاژ بوئين و تصفيه خانه آب شرب شماره 2 شهر بانه است كه در كوتاه ترين زمان ممكن در دولت سيزدهم با ظرفيت 550 ليتر در ثانيه امروز افتتاح شد.
از جمله اقداماتي كه براي نهايي شدن اين پروژه انجام شد، مي توان به  مواردي چون قطعه سوم به طول 6.5 كيلومتر اشاره كرد كه در پايان شهريور ماه 1400 با كاري جهادي ظرف مدت 40 روز رفع نقص و تكميل شد.
همچنين ايستگاه پمپاژ اضطراري در 12 بهمن 1400 كه با تلاش شبانه روزي در مدار بهره برداري قرار گرفت و قطعه دوم نيز به طول 5.5 كيلومتر علي رغم شرايط سخت زمستان با كار جهادي ديگري ظرف مدت 3 ماه به مرحله بهره برداري رسيد.
شهر بانه در 242 كيلومتري شمال غربي استان كردستان با جمعيتي حدود 115هزار  نفر يكي از شهرهاي مهم و پر تردد استان كردستان است. نياز آبي شرب شهر بانه در حال حاضر بالغ بر 14 ميليون متر مكعب برآورد مي شود كه اين طرح در جريان سفر مقام معظم رهبري در ارديبهشت ماه 1388 مورد تصويب قرار گرفت، اما علي رغم اهميت به واسطه عدم تامين اعتبار عمليات بهره برداري از آن تا كنون به درازا كشيد.
سد عباس آباد از نوع سنگريزه اي با هسته رسي با  طول تاج 535 متر و ارتفاع 52 متر از پي داراي ظرفيت 14 ميليون متر مكعب در تراز نرمال است.
اين مجموعه اقدامات جهادي با تأمين پايدار بخشي از نياز آب شرب شهر بانه با ظرفيت 555 ليتر بر ثانيه با حجم 8.5 ميليون متر مكعب در سال همراه خواهد شد.
همچنين در ادامه افتتاح طرح ها و پروژه هاي آبرساني از مدول (بخش) دوم تصفيه خانه شماره 2 شهر سقز از سد چراغ ويس به ارزش 667 ميليارد تومان با اهدافي چون تامين آب شرب بلند مدت شهر سقز با افزايش ظرفيت از 400 ليتر به 600 ليتر در ثانيه به ميزان 19 ميليون مترمكعب در سال تا افق سال 1425 از ديگر پروژه هايي است كه امروز افتتاح شد.
پروژه آبرساني از تصفيه خانه آب شرب شهر ديواندره به شهر ديواندره و مجتمع روستايي اوباتو در راستاي تامين آب شرب بلند مدت شهر ديواندره تا افق سال 1425 به ظرفيت 250 ليتر بر ثانيه براي جمعيت تحت پوشش 51 هزار و 332 نفر و نيز سد مخزني چراغ ويس با حجم 86 ميليون مترمكعب با هدف تامين آب شرب بلندمدت شهر سقز تا افق سال 1425 به ميزان 24 ميليون مترمكعب در سال و نيز آبگيري سد مخزني اميرآباد با حجم 5.7 ميليون مترمكعب به منظور تامين آب كشاورزي براي 500 هكتار اراضي شبكه آبياري و زهكشي از ديگر پروژه هايي است كه به صورت رسمي افتتاح شد.
بهره برداري از 2700 هكتار شبكه آبياري و زهكشي گاران نيز در راستاي تبديل 2700 هكتار از اراضي ديم پاياب سد گاران مريوان به آبي، ايجاد اشتغال پايدار و افزايش توليد محصولات كشاورزي، امروز در اين سفر استاني رئيس جمهور و كابينه دولت سيزدهم به استان كردستان افتتاح و به بهره برداري رسيد.
همچنين امروز، با هدف بهبود كيفيت پساب خروجي و كاهش مقادير فسفر، نيترات و آمونياك به حد مجاز، فاز مايع تصفيه خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقاي كمي و كيفي يافت، در همين راستا ظرفيت تصفيه خانه از 100 هزار به 150 هزار مترمكعب در روز و نيز جمعيت تحت پوشش از 460 هزار نفر به 700 هزار نفر افزايش يافت.
اما در سفر رئيس جمهور به همراه هيات دولت به استان كردستان در كنار افتتاح پروژه هاي عظيم و مهم صنعت آب، طرح ها و پروژه هاي صنعت برق نيز جمعاً با اعتبار 2510 ميليارد تومان به صورت رسمي افتتاح شد و به بهره برداري رسيد.
تبديل كامل شبكه سيم مسي استان به كابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در راستاي توسعه، اصلاح و بهسازي كامل شبكه فشار متوسط و فشار ضعيف و پست هاي توزيع برق 644 روستا در سطح 10 شهرستان استان و نيز احداث خط و پست فوق توزيع 63 به 20 كيلوولت شهيد نمكي و بكارگيري از 10 فيدر 20 كيلوولت، از پروژه هاي افتتاحي برقي در استان كردستان و با حضور رئيس جمهوري است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات