ساخت سیستم نشت‌یاب لوله آب با هزینه و زمان کمتر

ساخت سیستم نشت‌یاب لوله آب با هزینه و زمان کمتر

http://www.bananews.ir/محققان دانشگاه «شفیلد» سیستمی را ابداع کرده‌اند که از یک موج فشار برای مکانیابی مطمئن و سریع نشتی‌ها در لوله‌های آب استفاده کرده و در صورت شناسایی مشکل در سطح لوله یک علامت ارسال می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پیگیری منبع نشتی در لوله‌های آب می‌تواند کار سختی باشد. شیوه‌های کنونی بر حسگر صوتی با میکروفون‌هایی تکیه دارد که اغلب برای شناسایی صدای ناشی از آب پرفشار در حال نشت از لوله به خصوص لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده هستند.

سیستم ابداعی این محققان که بر روی لوله‌های آب استاندارد قابل نصب است از یک دریچه تشکیل شده که به سرعت برای تولید یک موج فشار باز و بسته شده و این موج را به پایین لوله می‌فرستد.

هنگامی که این موج با هر ویژگی غیرمنتظره مانند نشت یا ترک در سطح لوله برخورد کند، یک بازتاب را به عقب می فرستد که برای نمایش محل و اندازه نشت قابل بررسی است.

این سیستم را می‌توان در محل درجه‌بندی کرده و اندازه لوله و سرعت موج فشار را برای مکانیابی مطمئن و سریع نشت‌ها تعیین کرد.

در کارآزمایی‌های اولیه این دستگاه پیش‌ساخت توانست نشتی را در لوله‌های چدن با دقت حدود یک متر و در لوله‌های پلاستیکی تا ۲۰ سانتیمتری محل اصلی تعیین کند.

این محققان اکنون به دنبال یک شریک تجاری برای تولید این سیستم برای عرضه به بازار هستند.

    نظرات