واكاوي فرصت هاي همكاري شركت هاي نوآور و دانش بنيان ...

به گزارش پايگاه خبري توانير ، كارگاه فرصت هاي همكاري شركت هاي نوآور و دانش بنيان در صنعت برق با سخنراني سيدحبيب اله طباطبائيان عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي و جمعي از نمايندگان شركت هاي دانش بنيان امروز ?? آبان ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد.
در اين كارگاه، طباطبائيان با تاكيد بر اهميت همكاري شركت هاي نوآور و دانش بنيان گفت: با محوريت اين موضوع، سوالاتي مهم و كلان از جمله اينكه، چه بخش هايي از صنعت برق كشور مي تواند از خدمات شركت هاي نوآور و دانش بنيان استفاده كند، نوع اين خدمات يا محصولات در بخش هاي مختلف چه تفاوتي دارد، چه نوع نوآوري براي هر يك از بخش هاي مختلف صنعت برق كشور مناسب تر است، چه نوع شركت هاي نوآوري براي عرضه اين خدمات مستعدتر هستند، مهم ترين موانع بر سر راه همكاري شركت هاي بزرگ صنعت برق كشور با شركت هاي كوچك خلاق و نوآور كدام است، آيا تجارب موفقي در اين خصوص در كشورهاي ديگر وجود دارد، مهم ترين برنامه هاي حمايت از همكاري هاي فوق در كشور ما چيست و در نهايت، چارچوب كلي يك نقشه براي توسعه همكاي هاي مذكور كدام است، مطرح است.
وي ادامه داد: سوالات مقدماتي تر اين است كه نوآوري چيست، انواع آن كدام است، كدام نوآوري ها  براي صنعت برق مهم تر است، آيا صنعت برق آمادگي لازم را براي مواجهه با اين جريان نوسازي را دارد و پاسخ اين سوالات بسيار راهگشاست، اما پاسخ اين است كه نوآوري متشكل از دو كليد واژه مهم اختراع و كسب درآمد از اختراع است البته در تعريف نوآوري، بايد خلاقيت نيز لحاظ شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي با تاكيد بر اهميت استراتژي توسعه صنعتي با رويكرد نظام مسائل گفت: در ميان همه اين سوالات و پرسشگري ها، مهم ترين سوال اين است كه نوآوري چگونه مي تواند وارد صنعت برق شود و پاسخ به آن نيازمند پژوهش ها و تحليل اقدامات و شرايط است .
طباطبائيان در ادامه به توضيح مطالعات موردي نگاشت نهادي نوآوري در صنعت برق پرداخت و درباره فرآيند روش شناسي تا فهم راهبردي مشترك، توضيحاتي را ارائه داد.
وي با بيان اينكه مهم ترين پيشران ها در سطح جهان براي فهم راهبردي مشترك  مردم، بنگاه هاي اقتصادي و دولت ها هستند گفت: امروزه الگوهاي كسب درآمد درجهان تغيير پيدا كرده و شركت هايي مبتني بر فرآوري هاي مواد اوليه با شركت هايي مبتني بر فرآوري اطلاعات جايگزين شده اند و محصولات و خدمات اعتباري در حال جايگزيني شركت هايي با محصولات و خدمات فيزيكي هستند .
اين كارشناس حوزه برق در ادامه سخنان خود به توضيح منحني لبخند پرداخت و گفت: اين منحني  طراحي، توليد و خدمات پس از توليد بر مبناي  ارزش افزوده را تحليل مي كند و به اين نكته تاكيد دارد چگونگي توزيع ارزش افزوده در طول توليد در همه صنايع كاربرد دارد.
اما ما در ايران، به قسمت سخت و كم درآمد صنعت يعني ساخت تاكيد داريم و به قسمت خدمات پس از توليد كمتر توجه مي شود در حالي كه بيش از ?? درصد از ارزش افزوده خارج از مرحله توليد است.
وي توجه به الگوي پايه تدوين راهبرد صنعتي در كشور را مهم دانست و اظهار داشت: اگرچه در برخي از حوزه هاي توليد كشور هنوز حلقه هاي مفقوده اين الگو وجود دارد، اما در اغلب حوزه ها، ظرفيت هاي قابل توجهي وجود دارد كه در زيرساخت ها قابل اتكا هستند.
طباطباييان گفت: لازم است كانون توجه توسعه صنعتي كشور در هر حوزه فعاليتي به بخش هاي قبل و بعد  از خط توليد معطوف شود، به اين صورت كه در قبل از توليد ،توجه خاص به طراحي متنوع به كمك حضور شركت هاي دانش بنيان و در خط توليد، توجه خاص به طراحي متنوع معطوف شود.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود ضمن مرور قانون جهش توليد دانش بنيان ها، گفت: نوآوري در كشور همانند يك كنسرت و هم نوازي است و براي هماهنگي صنعت برق با ساير نهادهاي كشور بايد در تجديد نگاشت نهادي صنعت برق كشور و تهيه نقشه راه  مديريت نوآور اقدام كرد و در اين بين بايد توجه داشت: نقشه راه ابلاغ شدني نيست و حاصل توافق راهبران صنايع و مسوولان مربوطه و يافتني است.
در ادامه جلسه پرسش و پاسخ بين سخنران كارگاه و مدعوين انجام شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات