زلزله، هیجان، شایعه و دیگر هیچ...

زلزله، هیجان، شایعه و دیگر هیچ...

http://www.bananews.ir/بنانیوز- باز هم زلزله ای در کشور به وقوع پیوست و تب زلزله به صورت فزاینده ای افزایش یافت. تب زلزله که از آن به توجه و ابراز احساسات مردم به وقوع این حادثه گفته می شود که افراد به شدت هیچان زده می شوند و علاوه بر دنبال کردن اخبار از مراجع و مسیرهای مختلف، کمی هم به فکر برنامه ریزی برای مقاوم سازی و ارتقاء وضعیت سکونتگاه خود در مواجه با زمین لرزه های آتی می افتند.

ولی متاسفانه پس از گذشت چندین روز از واقعه، کم کم تمام تصمیمها برای اقدامات جدی جهت مقاوم سازی ها و ... به فراموشی سپرده می شود و زندگی عادی آغاز می شود تا چند سال دیگر که دوباره اتفاقی در گوشه دیگری از کشور به وقوع پیوندد.

اما در این بین باز هم شاهد گسترش شایعات در زمینه وقوع زمین لرزها، و تعیین دقیق ساعت وقوع زمین لرزه بعدی، استناد شایعات وقوع زمین لرزه به گفته فلان متخصص آمریکایی و ...

بدانیم که پس از وقوع هر زلزله ای، به دلیل جو روانی پیش آمده و حالت هیجانی و احساسی در افراد، شیوع شایعات بسیار امری طبیعی است و به شدت گسترش می یابد و به دلیل توجه و دامن زدن افراد به آنها، کم کم حالت استنادی و واقعی به خود میگیرد. خبرهایی مانند حالت آماده باش برای وقوع زمین لرزه در فلان ساعت یا بازه زمانی دقیق، و ... مواردی اینچنینی هستند که به هیچ عنوان پایه و اساس علمی ندارند و ساخته و پرداخته ذهنی افرادی که شاید به منظور سرگرمی آن را پخش کرده اند.

مهدی وجودی – عضو جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران (www.EHRSI.com)

 

    نظرات