يادداشت؛ جاي خالي زغال سنگ در سبد انرژي كشور

زغال سنگ سهم ويژه اي در سبد سوخت نيروگاهي دنيا دارد و طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي هم اكنون 36 درصد برق جهان، بدون جنجال رسانه اي از زغال سنگ تامين مي شود و بنگاههاي تبليغاتي غرب به يمن شعار توليد برق پاك و هياهوي كربن صفر، همچنان كشورهاي در حال توسعه را از گرايش به سمت اين محرك اصلي توسعه كه پس از سوخت هسته اي بالاترين ارزش حرارتي را با كمترين هزينه در اختيار بشر قرار داده، باز مي دارند.
چين در نيمه نخست امسال توليد 52  گيگاواتساعت برق از زغال سنگ را تصويب كرد و طبق گزارش اداره آمار چين، سال گذشته 82 درصد از كل انرژي مصرف شده در اين كشور به ترتيب از زغال سنگ، نفت و گاز و تنها 7 درصد از باد و خورشيد تامين شد.
سلطه زغال سنگ بر سبد توليد انرژي چين از چنان پايداري برخوردار است كه اين كشور با وجود توليد 50 درصد زغال سنگ دنيا، در مرداد امسال بيشترين واردات زغال سنگ را از سال 2015 ثبت كرد.
چين با توليد يك ميليارد تن فولاد خام، بيش از 50 درصد از توليد جهاني اين فلز استراتژيك را به خود اختصاص داده و نكته جالب اينكه 90 درصد از صنايع فولاد چين از فرايندهاي مبتني بر زغال سنگ بهره مي برد و اين موضوع در مورد صنعت سيمان نيز صادق است.
طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي، امريكا و اروپا با حدود 20 درصد، بيشترين افزايش مصرف زغال سنگ را طي يكسال گذشته داشتند و نگاهي به سبد انرژي امريكا نشان مي دهد حدود 40 درصد از نيروگاههاي دومين اقتصاد بزرگ دنيا به سوخت زغال سنگ و در كشور ما 70 درصد به سوخت گاز وابسته است.
اين در حالي است كه وابسته كردن كشور به گاز كه امكان دارد تا 20 سال آينده ظرفيت توليد آن نصف شود، چندان قابل اتكا نيست و حركت به سمت ايجاد نيروگاههاي زغال سوز براي ما حركتي پيش دستانه محسوب مي شود.
در حال حاضر سرنوشت تنها نيروگاه زغال سوز كشور كه ساخت آن سال 1387 در طبس آغاز شد، در پرده اي از ابهام قرار دارد و از اجرايي شدن مصوبه شوراي عالي انرژي براي احداث 5 هزار مگاوات نيروگاه زغال سوز تا سال 1420 نيز خبري در دست نيست و بايد بپذيريم طرح جهاني كربن صفر همچنان با حذف فرصتهاي توسعه در كشورهاي پيراموني، پرچمدار اين ميدان است.

قدرت اله عليزاده


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات