با تصويب مجلس شوراي اسلامي محقق شد؛ ورود مشتركان ...

به گزارش پايگاه خبري توانير و به نقل از مديريت ارتباطات بورس انرژي ايران، مالك شريعتي سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي يكي از اقدامات مهم اين كميسيون را تضمين خريد گواهي صرفه جويي انرژي در بورس عنوان كرد كه قيمت گذاري آن در بورس انجام مي شود و هدف از آن، استفاده از سازوكارهاي تشويقي براي استانداردسازي مصرف انرژي در صنايع است.
عضو كميسيون تلفيق برنامه هفتم توسعه كشوراضافه كرد: گواهي صرفه جويي انرژي يك ابزار جديد مالي و يك اوراق بهادار است كه حجم مشخصي از يك حامل انرژي صرفه جويي شده را نمايندگي مي كند و از طريق اين مكانيزم، منافع حاصل از صرفه جويي صنايع بايد در اختيار خود آن ها قرار گيرد تا از فروش آن منتفع شوند.
اين عضو مجلس شوراي اسلامي فعال شدن تالار برق سبز و برق تجديد پذير در بورس انرژي را دو راهبرد موفق و ممتاز بورس معرفي كرد و گفت: در حال حاضر نرخ گذاري برق تجديدپذير در بورس اتفاق مي افتد و سرمايه گذاران مطمئن هستند با نرخ بالاتري مي توانند آن را فروخته و از رايزني براي جبران هزينه ها خارج مي شوند.
به گفته مديرعامل بورس انرژي ،گواهي صرفه جويي انرژي، اوراق بهادار قابل معامله اي است كه نشان دهنده تعهد ناشر آن به تحويل مقدار معيني از يك حامل انرژي مشخص به دارنده در تاريخ مقرر است و از محل صرفه جويي محقق شده يا تعهد به صرفه جويي انرژي در يك دوره زماني معين ناشي شده است.
علي نقوي ادامه داد: در ماده 46 برنامه هفتم كه در مجلس تصويب شد، چارچوب بازار بهينه سازي تكميل و محكم تر شده و اين امكان ايجاد شد كه در سطح خانوارها نيز اجرايي شود؛ به طوري كه اگر خانواري صرفه جويي انجام دهد، مي تواند گواهي صرفه جويي دريافت كند و اين گواهي قابل عرضه و معامله در بورس انرژي است.
مديرعامل بورس انرژي افزود:سياست هاي مبتني بر گواهي صرفه جويي يعني شخص در ابتدا صرفه جويي مي كند و اين صرفه جويي اندازه گيري مي شود و ميزان آن در قالب يك گواهي به ايشان داده مي شود و او مي تواند آن را در يك بازار رقابتي شفاف با گروه ديگري كه نيازمند اين ميزان حامل انرژي است مبادله كند.
وي تصريح كرد:از منظر ديگر گواهي صرفه جويي اختياري است كه در دسترس شخص يا گروهي قرار مي گيرد تا نسبت به يك حامل انرژي صرفه جويي كند و قادر باشد اين صرفه جويي را واگذار يا مبادله كند كه اين امر مي تواند در سطح خرد بين خانوارها و در سطح كلان ميان صنايع باشد كه پاداش نقدي خواهد داشت و ميزان انرژي صرفه جويي شده در دو حوزه برق و گاز مي تواند به ساير مصرف كنندگان عرضه شود و در يك بازار مورد معامله قرار گيرد.
مديرعامل بورس انرژي خاطر نشان كرد: اين تجربه در برخي از كشورها به گواهي سفيد (White certificates) مشهور شده كه طبق آن مي توانيد يك مترمكعب گاز را كه صرفه جويي كرديد به صنايع ديگر به قيمتي بالاتر از تعرفه مبدا در خانگي يا تجاري بفروشيد.
وي ادامه داد: نخستين پروژه مصوب در كميسيون صرفه جويي انرژي مربوط به تعويض لامپ هاي روشنايي معابر استان هاي كردستان و يزد بود كه به وسيله شركت هستي نور آريا نيك پيشنهاد شد و در بهمن 1400 به تصويب رسيد.
وي تصريح كرد: حجم كل صرفه جويي اين طرح بيش از يك ميليارد كيلوواتساعت است كه براي دوره اي معادل 6 سال و 6 ماه در اختيار سرمايه گذار قرار مي گيرد كه اين مقدار صرفه جويي معادل 596 هزار بشكه نفت خام است و پس از آن بايد ناشر گواهي صرفه جويي برق (شركت توانير)، نسبت به درخواست پذيرش در بورس اقدام كند كه سرانجام در مهر1401 اولين درخواست پذيرش را از توانير دريافت كرديم و هيات پذيرش اولين گواهي صرفه جويي را مورد موافقت قرار داد.
نقوي افزود: اجراي طرح از خرداد 1402 آغاز شد و اولين اندازه گيري و صحت سنجي آن در آبان گذشته توسط شركت مجري صحت سنجي تاييد و حدود 6300 كيلوواتساعت صرفه جويي محقق شده به بورس اعلام شد كه با پيشرفت پروژه، اين حجم افزايش مي يابد.
وي مهم ترين مساله باقيمانده براي آغاز معاملات را ابلاغ دستورالعمل اعمال گواهي ها در قبوض مشتركان عنوان كرد كه پيش نويس آن آماده شده و در وزارت نيرو در حال نهايي شدن است.
نقوي اظهار داشت: زيرساخت معاملاتي گواهي صرفه جويي در بورس انرژي كاملا آماده است و اميدواريم طي دوماه آينده به محض ابلاغ، معامله را شروع كنيم همچنين چند طرح ديگر صرفه جويي مانند روشنايي بيمارستان ها و معابر شهري چند استان ديگر هم ارايه شده كه در حال انعقاد قرارداد و برخي نيز در مراحل آغاز پروژه است و به مرور حجم گواهي هاي صرفه جويي در بازار افزايش مي يابد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات