پرونده سهام عدالت کارگران به بن‌بست رسید

پرونده سهام عدالت کارگران به بن‌بست رسید

http://www.bananews.ir/دو سال پس از آغاز ثبت‌نام کارگران متقاضی سهام عدالت، اعلام شد امکان واگذاری سهام به همه متقاضیان وجود ندارد و برای رفع مشکل پیشنهاد جدیدی به رییس‌جمهور ارائه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قرار بود مجموعه اقدامات و شرایط به نحوی پیش برود که کارگران نیز بتوانند مانند سایر گروه‌هایی که پیش از این توانسته‌اند سهام عدالت دریافت کنند، از این امکان برخوردار شوند، به همین منظور رفت‌و‌آمدهای فراوانی بین نمایندگان کارگران، سازمان خصوصی‌سازی و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفت. می‌توان گفت برنامه‌ریزان نحوه واگذاری سهام عدالت در کشور آنچنان که باید نه برای جامعه بزرگ کارگری کشور جایگاهی در پرونده واگذاری سهام عدالت دیده بودند و نه اینکه دیگر شرکتی باقی مانده بود که بخواهند آن را بفروشند و سپس سهام آن را به کارگران بسپارند. این موضوعات در نهایت باعث برنامه‌ریزی جدیدی شد که در اسفندماه سال ۸۹ منجر به افتتاح سامانه ثبت‌نام کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. قرار بود در این قالب کارگران بتوانند در گروه بندی‌های مشخص شده فصلی، ساختمانی و سپس قراردادی و رسمی وارد سایت شوند و تقاضای خود را ثبت کنند.ماه‌ها از این توقف گذشت و هربار اعلام شد که لیست‌های کارگران ثبت‌نام شده برای شناسایی متقاضیان واقعی در اختیار سازمان خصوصی قرار گرفته و به زدوی نتایج آن اعلام می‌شود و بعد از آن کار ثبت‌نام‌های جدید از سر گرفته می‌شود.

ثبت‌نام اولیه متقاضیان سهام عدالت

اما پس از چندماه و اعلام اینکه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر متقاضی مورد تایید قرار گرفته اند، سامانه ثبت‌نام متقاضیان باقی‌مانده دریافت سهام عدالت نیز از سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برداشته شد! باید گفت نه تنها لازم بود دولت برنامه ویژه‌ای برای نحوه واگذاری سهام عدالت کارگران پیش‌بینی کند، بلکه لازم بود برای این منظور پرونده ویژه‌ای نیز باز شود تا متقاضیان کارگری کشور بتوانند به عنوان اولین گروه‌های مشمول، برگه‌های سهام خود را دریافت کنند.

هفته پیش یکی از مقامات سازمان خصوصی‌سازی پس از ماه‌ها انتظار کارگران برای تعیین تکلیف نحوه دریافت سهام عدالت، اعلام کرد که تعداد کارگران ثبت‌نام شده در سامانه پیش بینی شده بسیار زیاد بوده و تعداد سهام باقی‌مانده قابل واگذاری از محل فروش شرکت‌های دولتی، به اندازه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر تایید شده در مرحله اول نیست!

خصوصی‌سازی: امکان واگذاری نداریم!

وی همچنین عنوان کرد که کارگران به عنوان آخرین گروه اجتماعی باقی‌مانده به دستور رییس‌جمهور ثبت‌نام شدند؛ بنابراین با وجود بالا بودن تعداد متقاضیان کارگری کشور، امکان واگذاری سهام عدالت به همه آنها نیست.

این مقام مسوول‌ در سازمان خصوصی‌سازی همچنین از ارسال پیشنهادی برای رییس‌جمهور خبر داد که طی آن خواسته شده تا تعداد دهک‌های مصوب قبلی مشمول دریافت سهام عدالت، افزایش یابد و این اقدام تنها راه حل واگذاری سهام عدالت به کارگران خواهد بود. وی می‌گوید این راهکار علاوه بر تایید رییس‌جمهور نیازمند تصویب نهایی در مجلس نیز است تا بتوان با افزایش تعداد دهک‌های مشمول، امکان توزیع سهام عدالت برای کارگران را فراهم کرد.

    نظرات