ضرورت رعایت مقررات برای ساخت خانه‌های ایمن

ضرورت رعایت مقررات برای ساخت خانه‌های ایمن

http://www.bananews.ir/درحالیکه این روزها کارشناسان از عدم رعایت کیفیت در ساختمان‌ها ابراز نگرانی می‌کنند، دبیر اول سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان از حضور دلالان در عرصه‌ طراحی و نظارت ساختمان خبر داده و آن را یکی از عوامل اصلی در عدم کیفیت مطلوب و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در ایران می‌دانند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کامیار بیات ماکو در گفت‌وگو با ایسنا درباره عدم اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور اظهار کرد: مهندسان ناظر، مجری و رعایت استاندارد اجباری مصالح ساختمانی سه زیرمجموعه مقررات اصلی ساختمان هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم جاری‌شدن اصل استفاده از مجریان ساختمان، عدم رعایت استاندارد مصالح ساختمانی و حضور گسترده‌ی دلالان در عرصه‌ی طراحی و نظارت ساختمان موجب شده است مقررات ملی ساختمان در راستای استحکام و افزایش مقاومت ساختمان‌ها در ایران اجرایی نشود.

دبیر اول سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این‌که در حین ساخت بسیاری از ساختمان‌ها مجری ساختمان فرد ذیصلاح نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم کسی به کار مجریان نظارت نمی‌کنند، بدین معنی که مجری فعالیت خود را به صورت سوری انجام داده و نظارت جدی بر عملکرد وی وجود ندارد. ناظران هم با جدیت کار خود را دنبال نمی‌کنند و می‌گویند کار از طریق دلالان با آنها واگذار می‌شود و چون حق و حقوق آنها مکفی نیست، کیفیت کارشان به مراتب بهبودی ندارد.

وی با بیان این‌که مجموع این عوامل باعث عدم اجرای مقررات ملی ساختمان شده است، گفت: هیچ آماری برای نشان‌دادن تعداد ساختمان‌های ایمن و مقاوم به خصوص در برابر عوامل طبیعی مثل زلزله وجود ندارد.

بیات ماکو اظهار کرد: عدم رعایت استاندارد اجباری مصالح ساختمانی، عدم جاری‌شدن اصل استفاده از مجریان ساختمان (عدم نظارت به کار مجریان)، حضور گسترده‌ی دلالان در عرصه‌ی طراحی و نظارت ساختمان و عدم پرداخت حق‌الزحمه مکفی به مهندسان طراح و ناظر سه عامل اصلی در کاهش کیفیت ساختمان‌ها در ایران است.

    نظرات