بحران در ۸۵ درصد چاه‌های هرمزگان

بحران در ۸۵ درصد چاه‌های هرمزگان

http://www.bananews.irمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در حال حاضر وضعیت ۸۵ درصد چاه‌های آب شرب استان که به دلیل خشکسالی دچار بی آبی، کاهش آبدهی یا شوری شده‌اند، بحرانی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین خادمی افزود: از ۱۶۴ حلقه چاه تامین آب شرب شهرهای استان، ۲۴ حلقه خشک، ۵۰ حلقه با کاهش آبدهی و ۳۳ حلقه چاه نیز از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه گذر از بحران کم آبی در استان با مشارکت هر چه بیشتر شهروندان و صرفه‌جویی در مصرف آب امکان‌پذیر است، افزود: باید با تبدیل خشکسالی به یک فرصت، مشکلات موجود در بخش آب استان را برطرف کنیم.

وی افزایش دمای هوا و مصارف غیرضروری و بیش از حد برخی شهروندان را از دلایل عمده افزایش چالش‌های کم‌آبی در هرمزگان عنوان کرد.

این مقام مسوول‌ اذعان کرد: اگر چه برای جبران خشکسالی ظرفیت‌های جدیدی از جمله آب‌شیرین‌کن‌ها جایگزین شده، اما بحران به حدی است که سرعت ایجاد ظرفیت‌های جایگزین کمتر از خسارت‌هایی می‌باشد که خشکسالی وارد آورده است.

مدیرعامل شرکت آبفای هرمزگان خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم توجه ویژه‌ای نسبت به تامین آب استان داشته و به این منظور اقدامات بسیار مهمی از جمله حفر چاه‌های اضطراری تامین آب بندرعباس، خط انتقال آب بندرعباس - خمیر، آب‌شیرین‌کن‌های بندرلنگه، خط انتقال محرم و برخی موارد دیگر، انجام شده است.

نگاهی به نمودار‌های بارندگی هرمزگان در طول ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد، میانگین بارندگی بیست‌ساله استان کمتر از ۱۵۰ میلیمتر و میانگین بارندگی ۱۰ساله نیز کمتر از ۱۱۰ میلیمتر بوده که نشان از ماندگاری پدیده خشکسالی در این استان دارد.

    نظرات