ساخت واگنهای راه‌آهن توسط محققان دانشگاه شریف

ساخت واگنهای راه‌آهن توسط محققان دانشگاه شریف

http://www.bananews.ir/معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه فناوری گفت: تولید اینورتورهای مترو و نانو پلیمرها برای شرکت های خودروسازی از جمله دستاوردهای تجاری شده محققان دانشگاه شریف است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر تجریشی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس شیمی معدنی ایران با اشاره به رشد تولیدات علمی این دانشگاه افزود: به منظور ارتقای علمی دانشگاه و کاربردی کردن آن برنامه هایی را در دستور کار داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تکمیل آیین نامه ارتقا را از جمله این برنامه ها نام برد و اظهار داشت: بر اساس این آیین نامه ظرف ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد دانشجویان دوره دکترا جذب دوره های پسا دکتری می شوند و در قالب دوره های پسا دکتری در دانشگاه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال جاری ۲۵ دانشجوی دوره دکترا و در سال آینده ۵۰ نفر از دانشجویان دوره دکترا در قالب دوره های پسا دکتری در دانشگاه حضور خواهند داشت.

به گفته تجریشی در افق ده ساله این دانشگاه ۵۰ درصد دانشجویان دکترا جذب دوره های پسا دکتری دانشگاه صنعتی شریف شوند.

تامین تجهیزات آزمایشگاهی

وی همچنین تجهیز آزمایشگاههای تحقیقاتی را از دیگر برنامه های این دانشگاه در زمینه ارتقای علمی دانشگاه دانست و یادآور شد: در این راستا اقدام به ایجاد شبکه مجازی آزمایشگاهی دانشگاه کردیم علاوه بر این به شبکه شاعا نیز متصل هستیم. به این ترتیب محققان و اساتید این دانشگاه می توانند از تجهیزات سایر دانشگاهها بهره مند شوند.

تجریشی خاطر نشان کرد: به این منظور با سه دانشگاه تهران، صنعتی امیر کبیر و شهید بهشتی تفاهم نامه های همکاری منعقد شده است.

میزان قراردادهای پژوهشی دانشگاه شریف با صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به میزان حجم قراردادهای این دانشگاه با بخش صنعت اضافه کرد: در سال ۸۹ حجم قراردادها با بخش صنعت ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است که این میزان در سال قبل (سال ۹۰) به ۳۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به حجم قراردادها با بخش صنعت در سال جاری یادآور شد: پیش بینی می شود حجم قراردادهای این دانشگاه با بخش صنعت در شش ماهه اول سال جاری به عدد ۳۵ میلیارد تومان برسد.

تجریشی همچنین یادآور شد: به منظور اجرای پروژه های بخش صنعت زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است تا کلیه افرادی که در قالب قراردادهای همکاری با بخش صنعت پروژه هایی را اجرا می کنند در این ساختمان جدید مستقر شوند.

ایجاد پژوهشکده های مشترک

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف همچنین با اشاره به بخشی از پروژه های مشترک با بخش صنعت خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف برای این منظور اقدام به ایجاد پژوهشکده های مشترک کرده است. در این پژوهشکده های مشترک یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها به عنوان اعضای هیئت مدیره پژوهشکده فعالیت دارد.

وی از ایجاد دو پژوهشکده مشترک خبر داد و گفت: یکی از این پژوهشکده ها با همکاری صاایران راه اندازی شده است که تاکنون ۷ میلیارد تومان قرارداد همکاری منعقد شده است.

تجاری سازی دستاوردهای محققان مرکز رشد دانشگاه شریف

تجریشی با اشاره به سهم کم صادرات ایران از محصولات فناورانه و فناوری اظهار داشت: به دلیل نداشتن مدل های مناسب سهم صادرات ایران از فناوری بسیار کم است به گونه ای که کشور کره ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات فناوری داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف حمایت از شرکت های دانش بنیان را یکی از برنامه های این دانشگاه برای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان نام برد و یادآور شد: در حال حاضر این دانشگاه ۲۵ شرکت دانش بنیان دارد که در سال قبل توانستند ۹ میلیارد تومان فناوری به فروش برسانند.

وی با اشاره به بخشی از این فناوری ها گفت: تولید اینورتورهای مترو و تولید نانو پلیمرها برای شرکت های خودروسازی از جمله دستاوردهای تجاری شده این محققان هستند ضمن آنکه موفق به تولید تجهیزات حفاری شدند و قراردادی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان نیز منعقد شده است.

تولید واگن های خط راه آهن توسط محققان دانشگاه شریف

تجریشی همچنین با اشاره به همکاری این دانشگاه با شرکت همراه اول ادامه داد: یکی از شرکت های دانش بنیان این دانشگاه با امضای تفاهم نامه ای با شرکت همراه اول خدمات ارزش افزوده موبایل را ارائه می کند. علاوه بر این با همکاری قرارگاه خاتم الاوصیاء واگن های خط راه آهن مشهد با همکاری محققان دانشگاه صنعتی شریف تولید خواهد شد.

همکاری های بین المللی دانشگاه صنعتی شریف

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به بیان همکاریهای بین المللی دانشگاه پرداخت و گفت: با قراردادهایی که با اشپیگل بسته شد ۵ کتاب به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد که تاکنون دو مورد از این کتابها به چاپ رسیده است.

وی همکاری با فرهنگستان علوم آمریکا را از دیگر همکاریهای بین المللی این دانشگاه ذکر کرد و ادامه داد: تاکنون دو نشست در حوزه های زلزله و آب با همکاری این فرهنگستان برگزار شده است.

    نظرات