انرژی خورشیدی به کمک مشهدی های پرمصرف می آید

انرژی خورشیدی به کمک مشهدی های پرمصرف می آید

http://www.bananews.ir/در حالی پرداخت صورت حساب های سنگین قبض های برق به ویژه در ایام تابستان یکی از دغدغه های مردم به شمار می رود که انرژی خورشیدی که توجیه اقتصادی بالایی به خصوص برای مشترکین پرمصرف دارد مورد غفلت قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حال حاضر اجرای پایلوت نصب مولد بر روی بام منازل مسکونی در مشهد آغاز شده و مشترکانی که مولد خورشیدی بر فراز پشت بام آنها نصب می شود علاوه بر اینکه خاموشی نخواهند داشت به صورت همزمان می توانند از شبکه توزیع برق و منبع مولد خورشیدی استفاده کنند.

هم اکنون نصب این مولد ها برای مشترکین پرمصرف توجیه پذیراست و در مراحل بعدی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برای تمامی مشترکین توجیه اقتصادی دارد

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی در زمینه استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: میزان انرژی خورشید که در مدت زمان "یک ساعت" به زمین ارزانی می دارد، معادل انرژی مورد نیاز تمام انسانها در طول یک سال است.

محمد حسن متولی زاده بیان کرد: انرژی مصرفی یک سال تمام مردم زمین برای گرمایش، سرمایش، حمل و نقل و دیگر موارد، در طی یک ساعت از خورشید به زمین می رسد، اما ما برای تامین انرژی، زمین را کاویده و در جستجوی سوخت های فسیلی آن را تکه تکه می کنیم.

وی با بیان اینکه انرژی مورد نیاز سالیانه هفت میلیارد انسان در یک ساعت از خورشید به زمین می رسد درباره نتایج حاصل از نصب مولد خورشیدی فتوولتاییک بر روی بام منازل مسکونی در مشهد گفت: نصب مولد خورشیدی با وجود گران بودن، برای مشترکینی که متوسط مصرف بالایی دارند توجیه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به اینکه روش های مختلفی برای بهره گیری از انرژی خورشیدی وجود دارد تصریح کرد: استفاده از سلولهای خورشیدی یکی ازاین روشهاست که با وجود گران بودن، نسبت به سایر شیوه ها ی بهره گیری از انرژی خورشید و شکل های دیگر انرژی های تجدید پذیر، با صرفه ترین راه است.

توسعه مولدهای خورشیدی منطقی تر از نیروگاه های بزرگ

متولی زاده با اشاره به نتایج اجرای پایلوت نصب مولد بر روی بام یک منزل مسکونی در مشهد گفت: با در نظر گرفتن هزینه های پنهان تولید برق فسیلی، توسعه مولدهای خورشیدی کوچک مقیاس، منطقی تر از توسعه نیرو گاههای بزرگ و متمرکز است.

متولی زاده با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان نصب مولدهای تجدیدپذیررا در سبد انرژی خود دارند تاکید کرد: هر چند ظرفیت مولد های کوچک مقیاس در سمت مصرف کننده پایین است، اما تعداد بالای این مولد ها نیاز به توسعه چند نیرو گاه بزرگ را رفع می کند.

وی بر نهضت استفاده از انرژی های تجدید پذیر بویژه خورشید تاکید کرد وافزود: با نصب نیرو گاههای کوچک خورشیدی برای مشترکین خانگی کوچک و مغازه ها هر مشترک بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از خورشید می گیرد و از مزایای آن بهره خواهد برد.

وی مزایای استفاده از مولدهای خورشیدی را یادآور شد و گفت: صرفه جویی در سوخت کشور، کاهش آلایندها و کاهش هزینه های مصرف برق از جمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی است.

متولی زاده تصریح کرد: شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی توسعه مولدهای تجدید پذیر را در برنامه خود قرار داده واین مولدها مازاد تولید خود را به شبکه برق منطقه تزریق می کنند.

وی با تاکید بر اینکه آثاراستفاده از این مولد های خورشیدی فقط به کاهش هزینه ها محدود نمی شود و افزود: کاهش سر مایه گذاری در تولید وانتقال برق، کاهش هزینه سوخت، آثار مثبت زیست محیطی و تامین برق درشرایط بحرانی از منافع اقتصادی نصب مولد های خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: با نصب هر مولد خورشیدی ۵۵ در صد از برق مصرف کننده در واحد مسکونی از انرژی تولید شده توسط مولد خورشیدی تامین خواهد شد.

وی در رابطه با تغییر ساعت پیک مصرف گفت: با تغییر ساعت پیک بار به ساعت های میانی روز، پیک بار تولیدی مولدهای خورشیدی با پیک بار شبکه هم زمان بوده و بیشترین تاثیر را بر کنترل پیک بارخواهد داشت و نصب مولد پایلوت در مشهد کاهش یک و یک دهم کیلو وات از پیک بارشبکه را نشان داده است.

متولی زاده گفت: هر مولد با تولید ۲۲۹ کیلو وات ساعت برق در یک واحد مسکونی مصرف را از ۴۰۹ به ۱۸۰ کیلووات ساعت در ماه می رساند که با توجه به افزایش پلکانی بهای برق در طرح هدفمندی یارانه ها در کاهش بهای برق برای مشترکین بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۵ درصد از تولید برق کشور توسط نیرو گاههای حرارتی تولید می شود افزود: سوخت مصرفی نیرو گاههای حرارتی ترکیبی از گازو سوخت های مایع است و تامین سوخت مایع با توجه به قیمت جهانی گاز و گازوئیل هزینه های گزافی در بر دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر هزینه های استفاده از سوخت مایع در مواقع کمبود وافت فشار گاز طبیعی در شبکه، هزینه های پنهان فراوانی در حوزه بهره برداری و دوره عمر نیرو گاه ها، به صنعت برق کشور وارد می شود.

لزوم اقدامی جدی در توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر

وی تاکید کرد: با نصب مولدهای کوچک مقیاس برای ۱۰ درصد مشترکان خانگی پر مصرف در کشور، از انتشار سه و دو دهم دی اکسید کربن در محیط زیست جلو گیری ودرساعات پیک بار ۱۵۰۰ مکا وات کاهش مصرف داشتیم.

وی با اشاره به اینکه تولید هر کیلو وات برق در نیرو گاههای کشور بیش از ۶۷۸ گرم گاز گلخانه ای تولید می کند افزود: نصب مولد های خورشیدی پایلوت یک وچهار دهم کیلوواتی با تولید سالانه ۲۸۰۰ کیلو وات ساعت، باعث کاهش انتشار ۲۴۰۰ کیلو گرم دی اکسید کربن در سال خواهدشد.

وی یاد آور شد: هزینه های اجتماعی این مقدار انتشار کربن در تراز نامه انرژی کشور بیش ازدو میلیون ریال بر آورد شد و در آینده ای نزدیک، با توجه به الزام کشورهای در حال توسعه در کاهش تولید گازهای گلخانه ای، ایران نیز باید اقدامی جدی در توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر داشته باشد.

معافیت های مالیاتی برای واردات مواد اولیه مولدها

وی در توضیح منافع حاصل از استفاده از مولد های خورشیدی در منازل مسکونی گفت: برای حمایت از نصب مولدهای خورشدی کوچک مقیاس مشوق های مالی تدوین و اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: منافع سالانه حاصل از نصب مولد های خورشیدی فقط شامل مشترکان مصرف برق نیست و۶۰ درصد از منافع سالانه حاصل از نصب مولد ها، مازاد هزینه سوخت نسبت به بهای دریافتی از مشترک وهزینه های آلاینده های تولید برق با نیروگا ههای حرارتی است.

متولی زاده در رابطه با معافیت های مالیاتی برای واردات مواد اولیه این مولدها گفت: کاهش هزینه های نصب مولدهای خورشیدی فوتوولتاییک با "معافیت های مالیاتی" واردات مواد اولیه و بومی سازی آن، راه دیگری است و با اعمال معافیت ها۳۰ درصد از هزینه های نصب کاهش خواهد یافت.

مشترکان مولد خورشیدی خاموشی را تجربه نخواهند کرد

وی بیان کرد: مشترکانی که مولد خورشیدی بر فراز پشت بام آنها نصب شود خاموشی را هیچگاه تجربه نخواهند کرد و همزمان می توانند از شبکه توزیع برق و منبع مولد خورشیدی استفاده کنند.

متولی زاده یادآور شد: هم اکنون نصب این مولد ها برای مشترکینی که بالای ۵۰۰ هزار تومان در ماه مصرف دارند توجیه پذیراست و در مراحل بعدی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برای تمامی مشترکین توجیه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی های نو می تواند مکمل انرژیهای شبکه برق باشد افزود: شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی به دولت پیشنهاد داده است که با توجه به نمونه های نصب شده وبهره برداری از آنها که برای اولین بار در کشور بوده و نتایج قابل قبول حاصل، این مدل را بررسی کنند تا اقتصادی شود.

تضمین خرید برق مازاد از بخش خصوصی

متولی زاده بیان کرد: سیاستهای شرکت برق براین اساس است که نصب مولدها حمایت کند و برای متقاضیان در بخش خصوصی مجوز های لازم باتضمین خرید برق مازاد آنها را خواهیم داشت.

وی یاد آور شد: به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق بدون هزینه سوخت ۳۳ تومان به تولید کننده پرداخت خواهیم کرد و این در حالیست که از نیرو گا ههای بزرگ هر کیلو وات را ۲۲ تومان می خریم.

وی با اشاره به اینکه با موافقت وزیر نیرو و سازمان خصوصی سازی برای اولین از ظرفیت بودجه قانون سال ۹۰ استفاده شد گفت: موافقت شد تا منافع حاصل از فروش دو نیروگاه را به شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی بپردازند تا در صنعت برق منطقه سر مایه گذاری شود.

مدیر شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی گفت: اولین نیروگاه در استان به بخش خصوصی فروخته شد و پیش پرداخت ۵۴ میلیارد تومانی آن دریافت شد که در پروژه های انتقال برق استان هزینه کردیم.

وی افزود: اقساط بعدی فروش این نیروگاه از سازمان خصوصی سازی وصول و صرف هزینه های پروژه های شرکت برق مانند پروژه شهید کاوه خواهد شد.

برگزاری جشنواره دانش آموزی انرژی پاک

متولی زاده یادآور شد: اولین جشنواره دانش آموزی انرژی پاک با محوریت مدیریت مصرف انرژی و تولید برق همزمان با کنفرانس مهندسی برق در مشهد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین انرژی در هر جامعه ای معرف توسعه اقتصادی در آن کشور است از دانش آموزان خواست به را ههای که هر کسی می تواند برای تبدیل انرژی های دیگر به انرژی برق داشته باشد فکر کنند تا با ایده های جدید آنها بتوانیم مصرف انرژی را بهینه کنیم.

وی تاکید کرد: از طرح های برتر جهت ارسال در جشنواره جوان خوارزمی حمایت همه جانبه خواهد شدو مدارس شرکت کننده در طرح از کمک هزینه خرید تجهیزات بهینه سازی مصرف برق بهره مند خواهند شد.

گزارش: زهره رنگ آمیز

    نظرات