مسکن‌ پیش‌ساخته در راه آذربایجان

مسکن‌ پیش‌ساخته در راه آذربایجان

http://www.bananews.ir/بازسازی سه منطقه ویران‌شده از طریق صنعتی‌سازی

مسوولیت بازسازی بخشی از مناطق آسیب‌دیده در زلزله اخیر آذربایجان به تولیدکنندگان مسکن پیش‌ساخته سپرده شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران –ایدرو- در ماموریتی که برای شرکت مپسا (مجری صنعتی‌سازی مسکن در کشور) تعیین کرده، ساخت ۱۰۰ واحدمسکونی با سه نوع فناوری سریع‌سازی را در سه منطقه‌ای که به دلیل مرکز زلزله بیشترین تخریب در آنجا اتفاق افتاده، به پیمانکاران صنعتی‌ساز سپرده است.

مپسا در پاسخ به این ماموریت اعلام کرده است: آمادگی دارد شهرها و روستاهای ویران‌شده استان آذربایجان‌شرقی را در ظرفیت ۳ هزار واحدمسکونی، ظرف مدت ۲ماه بازسازی کند.

پروژه «بازسازی آذربایجان با شیوه صنعتی‌سازی» بعد از آن در دستور کار دولت و بخش‌خصوصی قرار گرفت که طی روزهای اخیر «دنیای‌اقتصاد» در دو گزارش جداگانه ابتدا از آمادگی پیمانکاران ساختمانی برای ورود به منطقه و سپس از ناهماهنگی‌ در میدان بازسازی و قصد مسوولان برای واگذاری مسولیت ساخت به خود مردم به جای انبوه‌سازان خبر داده بود.

حالا با تفاهمی که از طریق ورود مستقیم ایدرو، بین تولیدکنندگان مسکن پیش‌ساخته و تشکل‌های محلی شهرهای زلزله‌زده ایجاد شده، قرار است تسهیلات بانکی مصوب دولت برای بازسازی استان آذربایجان‌شرقی به پیمانکاران منتقل شود تا ساخت‌وسازهای مسکونی در این منطقه بعد از تولید مسکن در کارخانه‌ها و انتقال به استان، شروع شود.

مدیرعامل مپسا در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هیات‌عامل سازمان گسترش‌ونوسازی صنایع ایران با تصویب حمایت ویژه از پیمانکاران صنعتی‌ساز برای ورود به عرصه بازسازی آذربایجان، به مپسا ماموریت داده با اجرای طرح پایلوت ساخت ۱۰۰ واحدمسکونی به شیوه صنعتی‌سازی در شهرهای اهر، هریس و ورزقان، فرمان ساخت‌وسازها در این مناطق را به دست بگیرد.

علی آزاد افزود: مپسا طرحی به استان ارائه کرده مبنی براینکه به جای ساخت‌وساز در محله‌های ویران‌شده که به دلیل نیاز به آواربرداری با تاخیر شروع خواهد شد، در زمین‌های خام اطراف محله‌ها بازسازی انجام شود.

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از ابلاغ ایدرو، تولید قطعات پیش‌ساخته مسکن در کارخانه‌ها شروع شد، گفت: این خانه‌ها با استفاده از سه طرح «اتاق به خانه»، ساز‌ه‌های تاشو و تکنولوژی LSF ساخته و در محل مونتاژ می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت‌ خانه‌هایی که مپسا در آذربایجان می‌سازد حدود ۲۰ میلیون تومان است که حداقل ۱۴ میلیون تومان در قالب وام بانکی به خانوارهای زلزله‌زده پرداخت می‌شود.

    نظرات