روند رشد جهاني توليد برق از انرژيهاي تجديد پذير در ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، در اروپا، میانگین قیمت برق (به استثنای ایتالیا) به سطح قیمت ها در سال ٢٠٢١ کاهش یافته است. از دلایل این امر افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر نسبت به سال ٢٠٢٢ است.
سال میلادی گذشته، تلاش های اروپا برای روی آوردن به انرژی سبز نمایان می سازد. به عنوان مثال، لوکزامبورگ که در رتبه بندی اتحادیه اروپا رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، ٨٩ درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کرده است. اتریش با ٨٧ درصد رتبه دوم و لیتوانی با ٨١ درصد در رتبه سوم قرار دارند. رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر در اتریش، بیشتر مرتبط با افزایش پنل های خورشیدی است که در سال ٢٠٢٣ نسبت به سال ٢٠٢٢ دو برابر شده است.
همه بازارهای اصلی برق در اروپا، افزایش ظرفیت نصب شده خورشیدی را نسبت به سال ٢٠٢٢ ثبت کرده اند. هلند با افزودن ٧٦٧٩ مگاوات ظرفیت تجدید پذیر جدید به شبکه، پیشتاز بوده است.
به گزارش رویترز، برای اولین بار در اروپا در سه ماهه آخر سال ٢٠٢٣، تولید برق از منابع بادی نسبت به زغال سنگ بیشتر بوده است.
در پرتغال، انرژی های تجدیدپذیر ٦١ درصد از برق مصرفی را در سال ٢٠٢٣ تامین کرده اند که بالاترین مقدار ثبت شده در این کشور است.
در آلمان در سال ٢٠٢٣، انرژی های تجدیدپذیر رکورد سهم حدود ٦٠ درصد از تولید برق را به خود اختصاص دادند. قیمت بازار عمده فروشی برقِ روزپیش در آلمان در ٣٠١ ساعت از ٨٧٦٠ ساعت معاملات، منفی بود.
آلمان در آوریل ٢٠٢٣ آخرین نیروگاه های هسته ای خود را از مدار خارج کرد و تولید برق هسته ای را متوقف کرد.
فرانسه در سال ٢٠٢٢، انرژی هسته ای را در مرکز برنامه هایی خود برای کربن زدایی تا سال ٢٠٥٠ قرار داد و اکنون در اوایل سال ٢٠٢٤، وزیر انرژی این کشوراعلام کرده است که فرانسه به بیش از شش نیروگاه هسته ای جدید که در حال حاضر برای آن برنامه ریزی شده است، نیاز دارد و همچنین باید ساختار منابع تجدیدپذیر را افزایش دهد.
در شکل زیر سهم منابع مختلف در تولید برق فرانسه در سال ٢٠٢٣ نمایش داده شده است.
در سال ٢٠٢٣، افزایش ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر در اروپا، ایالات متحده آمریکا و برزیل به بالاترین حد خود رسیده است.
رشد این منابع در چین فوق العاده بوده به طوریکه چین در سال ٢٠٢٣، به اندازه کل جهان در سال ٢٠٢٢ پنل های خورشیدی ساخته است. همچنین انتظار می رود چین در سال جاری میلادی به اهدف ملی خود برای نصب نیروگاه های خورشیدی و بادی که برای سال ٢٠٣٠ تعیین کرده است برسد. یعنی ٦ سال زودتر از زمان بندی که قبلا برای این موضوع تعیین شده بوده است.
نقش چین در دستیابی به اهدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر، حیاتی است زیرا انتظار می رود این کشور تا سال ٢٠٣٠ بیش از نیمی از ظرفیت جدید مورد نیاز جهان را نصب کند.  پیش بینی شده است که رشد ظرفیت برق تجدیدپذیر در این کشور در پنج سال آینده در مقایسه با پنج سال گذشته سه برابر شود. همچنین طی سالهای ٢٠٢٣-٢٠٢٨ تقریباً چهار برابر بیشتر از اتحادیه اروپا و پنج برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا، ظرفیت تجدید پذیر نصب خواهد کرد.
پیش بینی می شود که طی پنج سال آینده موارد زیر که نقطه عطف در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر محسوب می شوند حاصل شوند:

*در سال ٢٠٢٤، برق تولیدی از منابع بادی و خورشیدی در دنیا در مجموع بیشتر از منابع آبی خواهد بود.

*براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ظرفیت تولید انرژیهای تجدیدپذیر در سال گذشته میلادی، ٥٠ درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ رشد در دو دهه اخیر بوده است.

*در سال ٢٠٢٥، تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر از زغال سنگ در دنیا پیشی خواهد گرفت و به بزرگترین منبع برای تولید برق تبدیل می شود.

*در سال ٢٠٢٥ و ٢٠٢٦ به ترتیب تولید برق از منابع بادی و خورشیدی از تولید برق هسته ای سبقت خواهد گرفت.

*در سال ٢٠٢٨، سهم تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان بیش از ٤٢ درصد خواهد بود.


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات