راهآهن خصوصیسازی نشد، نوسازی شد!
از دیدگاه یک کارشناس حمل و نقل، مدیریت صحیح، برنامهریزی اصولی و آموزشی به روز برای کارکنان و مدیران راهآهن و شرکتهای مسافربری منجر به کاهش بینظمی و تاخیر در حرکت قطارها خواهد شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود رستمافشار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود آنکه ظاهرا شرکت راه آهن به بخش خصوصی واگذار شده است، اما در واقعیت اینگونه نیست؛ چراکه خصوصیسازی روشهای خاص خود را دارد و تنها با واگذاری چند واگن به چند شرکت، خصوصیسازی رخ نمیدهد، بنابراین میتوان اینگونه استنباط کرد که در راه اهن فقط یک نوسازی شکل گرفته است و هنوز مسوولیت اصلی در حملونقل ریلی برعهدهی شرکت راهآهن است.
وی نبود هماهنگی و تعامل میان راهآهن و شرکتهای مسافربری را از عوامل تاخیر در حرکت قطارها میداند و میگوید: نمیتوان هیچ یک از این دو گروه را به تنهایی مسوول نابهسامانیهای زمانی در جابهجایی مسافران دانست، اما روشن است که شرکتهای مسافربری وقتی میتوانند برنامهریزی مشخصی داشته باشند که دارای اختیار کامل باشند، چراکه لازمهی یک برنامهریزی دقیق استقلال تصمیمگیرندگان است.
افشار تاکید کرد: تا هنگامی که شرکتهای مسافربری بهطور واقعی خصوصی نشوند و نتوانند مقتدرانه در قیمتگذاریها، برنامهریزی حمل و سایر موارد مربوطه تصمیمگیری کنند و با محدودیتهایی از سوی شرکت راهآهن مواجه باشند، مسوولیت اصلی بینظمی و تاخیر در سامانهی ریلی متوجه آنها نیست.
وی وظیفهی اصلی شرکت راهآهن را در سازماندهی حرکت قطارها، طراحی برنامههایی اصولی بر مبنای اساسنامههای موجود همچنین امکانات و تسهیلاتی میداند که از دریافت آنها اطمینان کافی داشته باشد.
افشار با تاکید بر اینکه شرکتهای مسافربری نیز باید از زیرساختهای لازم برخوردار باشند تا بتوانند رضایت مسافرین را جلب کنند، تصریح کرد: با اینکه حملونقل ریلی نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردار است، اما متاسفانه شرکتهای مسافربری به رضایتمندی مشتریان و ارائهی خدمات درست به آنها توجه کافی ندارند.
نظرات