مذاکره با دو شرکت ایرانی برای ساخت دو قطعه آزادراه شمال

مذاکره با دو شرکت ایرانی برای ساخت دو قطعه آزادراه شمال

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره جدید با دو شرکت ایرانی برای ساخت قطعه ۲ و ۳ آزادراه تهران- شمال خبر داد گفت: این قطعات به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد صادقی در نشست خبری با اشاره به اهمیت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این شرکت پس از وزارت نفت ، نیرو و وزارت راه اعتبارت بیشتری را نسبت به دیگر وزارتخانه‌ها دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه درون طلایی و شکوفایی را در احداث زیربناهای کشور داریم، اظهار داشت: کل شبکه ریلی کشور تا کنون ۱۰ هزار کیلومتر بوده است اما ساخت ۱۰ هزار کیلومتر دیگر هم تا ۵ سال آینده به اتمام ‌برسد که میزان شبکه ریلی کشور را به ۲ برابر می‌رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ مجموع آزادراه‌های بهره برداری شده در کشور حداکثر ۲ هزار کیلومتر است در صورتی که ما ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم، همچنین ۵ هزار کیلومتر بزرگراه و ۱۰ هزار کیلومتر راه اصلی هم از دیگر برنامه های شرکت ساخت است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اعتبارات این شرکت در سال ۹۰ بیان کرد:‌ کل اعتبارات شرکت ساخت در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان، ۱۷ هزار میلیارد ریال از بودجه عمومی تامین شده و مابقی از فروش سهام شرکت‌های دولتی و اوارق مشارکت به دست آمده است.

وی در خصوص اعتبارات مصوب سال جاری افزود: بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال برای امسال اعتبار در نظر گرفته شده که به بیش ۲۰۹ درصد در سال ۹۰ رسیده است، ضمن آنکه اعتبارات سال ۹۰ هم رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۸۹ داشته است.

صادقی افزود: ۲۳ هزار میلیارد ریال از این اعتبارات از محل بودجه عمومی دولت و مابقی از طریق اوراق مشارکت تامین شده‌اند.

وی در خصوص پروژه های مهر ماندگار اظهار داشت: دولت سهم عمده‌ای از اعتبارات را به سمت پروژه‌های مهر ماندگار سوق داده است و در این خصوص شرکت ساخت ۴۲ طرح بزرگ را از محل اعتبارات به اتمام می‌رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ اعتبار مصوب این ۴۲ طرح، ۵۴ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخفیف یافته است.

وی به انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: برای امسال مجوز انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را دریافت کردیم که اولین سری آن در شهریور ۹۱ به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسد و مابقی آن تا قبل از پایان سال عرضه می‌شود.

صادقی افزود: نرخ سود اوراق مشارکت ۲۰ درصد ۴ ساله، بی‌نام و قابل انتقال به غیر است، همچنین از طریق بانک تجارت عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عملکرد سال ۹۰ این شرکت اشاره کرد و افزود: در سال گذشته یکهزار و ۶۶۰ کیلومتر شبکه ریلی، آزادراهی و راه اصلی ساخته شده که از این میران، یکهزار و ۲۷۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، ۲۱۸ کیلومتر آزادراه و ۱۶۴ کیلومتر راه‌آهن است.

وی با اشاره به پروژه‌های هفته دولت امسال بیان کرد: امسال در هفته دولت ۷۳۴ کیلومتر انواع زیرساخت حمل و نقل آماده بهره برداری است که از این میزان حدود ۶۹۴ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۴۰ کیلومتر شبکه ریلی با اعتبار ۷ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

صادقی در خصوص آزادراه کنارگذر شمالی مشهد اظهار داشت: این آزادراه به طول ۷۲ کیلومتر و اعتبار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بخش مهمی را در روانسازی ترافیک در این مسیر به سمت مشهد دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به احداث راه اصلی جنگل گلستان اشاره کرد و افزود: این مسیر با سیل‌های متوالی خسارت زیادی را به مرد وارد می‌کرد که براساس مطالعات انجام گرفته، این ۱۷ کیلومتر با هیکزار متر طول و اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال ساخته شد.

وی تصریح کرد: راه اصلی لار به کرمستان در مسیر بندرعباس به لار به طول ۱۷۰ کیلومتر و با ۱۴۳ میلیارد ریال اعتبار و همچنین آسفالت قطعه یک یزد به طبس به طول ۱۰۲ کیلومتر و اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

صادقی با تاکید بر اینکه چنین پروژه ای بلافاصله پس از ساخت زیر عبور می‌رود اظهار داشت: حضور ۳۴۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار ۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال در هفته دولت به افتتاح می‌رسد.

وی در خصوص آزادراه اصفهان- شیراز گفت: این آزادراه در دو قطعه و به طول ۲۱۰ کیلومتر ساخته می‌شود که اعتبار مورد نیاز آن، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و ۱۳۰ کیلومتر مسیر اصفهان به شیراز را کوتاه می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طول دوره ساخت این آزادراه ۴ ساله پیش بینی شده و دوره بهره برداری بخش خصوصی از آن هم ۱۵ ساله است.

وی در خصوص آزادراه تهران شمال بیان کرد: قطعه ۲ و ۳ این آزادراه ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سرمایه گذار به ما اعلام کرد ۵۰ درصد سهم خود را هم نمی‌تواند تامین کند؛ بنابراین با دو شرکت ایرانی در یک کنسرسیوم صحبت شده است و به زودی تفاهمنامه به امضا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افزود: ساخت این آزادراه حداکثر ۴ ساله است، البته در صورتی که اعتبارت آن تامین شود.

وی با بیان اینکه تمام آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها با اجازه پلیس به بهره برداری می‌رسد، بیان کرد: توسعه کشور بدون فعالیت‌های عمرانی اتفاق نمی‌افتد و اگر خواستار رونق اقتصادی هستیم باید فعالیت‌های عمرانی را افزایش دهیم.

صادقی با بیان اینکه ما سالانه توانایی ساخت دو هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه را داریم، گفت: با توجه به اعتبارات‌مان سالانه می‌توانیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر راه بسازیم، همچنین توانایی ساخت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن هم را داریم اما با توجه به اعتبارات حداکثر ۵۰۰ کیلومتر راه آهن می‌سازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص هزینه ساخت هر کیلومتر راه آهن و آزادراه بیان کرد: هزینه‌های ساخت بستگی به نوع منطقه دارد اما بین ۳ تا ۲۰ میلیارد تومان در هر کیلومتر هزینه صرف می‌شود.

وی با اشاره به ساخت آزادراه حرم تا حرم اظهار داشت: حدفاصل قم- گرمسار از این آزادراه به طول ۱۵۰ کیلومتر بسیار فعالت است و تا یک سال آینده به افتتاح می‌رسد.

    نظرات