اظهار نگرانی از کاهش آب‌های سطحی و زیر زمینی در آذربایجان شرقی

اظهار نگرانی از کاهش آب‌های سطحی و زیر زمینی در آذربایجان شرقی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از کاهش میزان آب‌های سطحی و زیر‌زمینی استان اظهار نگرانی کرد و گفت: استان در مجموع ۵ میلیارد مترمکعب ظرفیت منابع آبی تجدید‌پذیر دارد که در حال حاضر حدود ۸۸ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف شده و تنها دو درصد در صنعت و ۱۰ درصد هم به عنوان آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که استاندارد مصرف آب در کشاورزی ۶۰ درصد است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس ارسلان‌ هاشمی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، گفت: میانگین بارش‌های استان سالانه حدود ۲۹۶ میلی‌متر است در حالی که این میزان در کشورهای همجوار سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی متر را شامل می‌شود.

مهندس‌ هاشمی تغییرات گسترده در توزیع بارش‌های استان را از دیگر مشکلات حوزه آب عنوان کرد و یادآور شد: توزیع بارندگی‌ها از نظر زمان و مکان متغیر است به‌طوری که گاهی بارش‌ها در شمال، گاهی در مرکز و گاهی در جنوب استان و در فصول مختلف روی می‌دهد از این رو عدم ثبات در رفتار بارش‌ها امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را غیر‌ممکن کرده است.

مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان تاکید کرد: باید حتی الامکان در دشت‌های بحرانی و ممنوعه خط قرمزها را در نظر گرفت و از برداشت بی‌رویه جلو‌گیری کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: اگر به‌طور متوسط سالانه منابع آبی تجدید‌پذیر را در نظر بگیریم در مجموع ۵ میلیارد متر‌مکعب ظرفیت منابع آبی تجدید‌پذیر در استان داریم.

مهندس‌ هاشمی با بیان اینکه استان در مقایسه با دیگر استان‌ها وضعیت مطلوبی دارد، گفت: این استان از نظر منابع آبی و تاسیسات آبی امکانات مناسبی دارد، اما با این حال وضعیت موجود برای ما در حال حاضر هشدار است از این‌رو باید متناسب با ورودی آب‌هایمان مصارف خود را تطبیق داده و برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با عنوان اینکه در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه تاسیسات آبی و احداث شبکه‌های آبرسانی و تکمیل خطوط انتقال اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۷ درصد جمعیت شهری و ۹۵ درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم بهداشتی بهره‌مند هستند.

وی گفت: هم‌اکنون وجود ۱۴۳ سد و بند در استان نقش بی بدلیلی در تامین مطمئن آب شرب و صنعت ایفا می‌کنند به طوری که در آب شرب حداقل برای دو سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ذخایر سدها بتوانند نیازهای شرب و صنعت را تامین کنند.

    نظرات