در گفت و گو با مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، نخستین نشست کمیته انرژی کشورهای عضو بریکس در نیمه اول اسفند ماه جاری در روسیه برگزار شد.

ایمان رحمتی مدیر مطالعات و پایش بازار برق از شرکت مدیریت شبکه برق ایران و مهرداد اقلیمی مدیر دفتر تجارت خارجی برق از شرکت توانیر به نمایندگی از ایران در این اجلاس حضور یافتند.

به همین منظور ایمان رحمتی در گفت و گویی به تشریح اهداف و رویدادهای این اجلاس پرداخته است:

* لطفا در خصوص کشورهای عضو بریکس، ساختار تشکیلاتی و اهداف این مجموعه توضیحاتی بیان کنید.
مجموعة بریکس در سال ٢٠٠٥ میلادی با عضویت چهار کشور روسیه، چین، برزیل و هند تشکیل شد و در سال ٢٠١٠ میلادی کشور آفریقای جنوبی نیز به آنها پیوست و به تازگی نیز با اضافه شدن جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی تعداد اعضای این مجموعه به ١٠ کشور رسیده است و کشورهای دیگری نیز متقاضی پیوستن به این گروه هستند. عموماً کشورهای عضو بریکس کشورهایی هستند که از لحاظ اقتصادی در حال رشد می باشند و از اهداف تشکیل این گروه تعامل و تقویت در چهار چوب همکاری ها و توافقات فیمابین آنها در حوزه های مختلف می باشد. تا کنون محورهای مختلفی در دستور کار این گروه قرارداشته است از جمله در زمینه بانکداری، کشاورزی، حمل و نقل، سلامت، امنیت غذایی و انرژی. هر ساله یکی از کشورهای عضو گروه بریکس بعنوان رئیس گروه انتخاب می شود و برنامه ها و جلسات این گروه توسط رئیس گروه مدیریت می شود. در سال ٢٠٢٤ میلادی ریاست گروه بریکس با کشور روسیه است و با برنامه ریزی آنها در اسفند ماه جاری، نخستین جلسه کمیتة انرژی گروه بریکس در آن کشور تشکیل شد.

*محورهای کمیته انرژی گروه بریکس در اجلاس روسیه به چه مواردی معطوف می شد؟
جلسه اسفند ماه کمیتة انرژی این گروه در روسیه، محورهایی از قبیل بهره وری انرژی، تکنولوژی های جدید در زمینه انرژی و عدالت انرژی (شامل دسترسی عموم اقشار مردم به انرژی، ارزان بودن انرژی برای استفاده همگان، قابلیت اطمینان در حوزه انرژی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی) را در بر می گرفت.
اگرچه مجموعة بریکس در سالهای اخیر اقداماتی در حوزة انرژی داشته است که اهم دست آورد آن ٩ گزارش جامع در حوزه های مرتبط با انرژی است، تشکیل اولین نشست کارشناسان حوزة انرژی نشان از عزم این مجموعه برای تعمیق همکاری های حوزة انرژی دارد و با توجه به جایگاه ایران در حوزة انرژی در عرصة ملی و بین المللی، حضور در مجموعة بریکس می تواند تسهیل کنندة رشد و ارتقای کشور در این حوزه باشد. در این جلسه ، نمایندگان کشورها وضعیت انرژی و برنامه های در حال توسعه را در کشور خودشان ارائه دادند و در ادامه بحث و تبادل نظر در زمینه انرژی و برنامه های آتی فعالیت بریکس در حوزة انرژی انجام شد. از موارد قابل توجه اینکه کشور هند در زمینه توسعه انرژیهای پاک و تجدیدپذیر اقدامات چشمگیری انجام داده و همین طور کشور امارات متحده عربی در خصوص برنامه ریزیهای بلندمدت انرژی تا سال ٢٠٧١ نیز برنامه ریزی مدون انجام داده است.

*از نظر شما مزایا و منافع مشارکت جمهوری اسلامی ایران در این گروه چه مواردی می تواند باشد؟
بی شک استفاده از تجربیات و تعاملات و همسو شدن با اهداف کشورهای گروه بریکس فواید زیادی را برای ما در پی خواهد داشت. به عنوان مثال این گروه در سال ٢٠١٥ یک بانک مشترک تاسیس کرده که اعضا می توانند برای تامین مالی طرحهای هم راستا با اولویت های بریکس از آن استفاده کنند و این امر می تواند کمک فراوانی به پیشبرد توسعه طرحهای مختلف ایفا کند. بدون تردید تبادلات نزدیک علمی، تحقیقاتی و اطلاعاتی بین کارشناسان هر حوزه در کنار تعاملات سیاسی و اجتماعی موجب رشد و موفقیت اجرای طرحهای ملی و نیز بین المللی خواهد بود. همچنین هم افزایی در دستیابی به دانش و فنآوریهای جدید در حوزه انرژی نیز از موضوعات قابل توجه در بریکس است که این امر برای ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال هند، چین و برزیل به ویژه در زمینه بهره وری انرژی و استفاده از انرژیهای پاک در سطح گسترده از جمله کشورهای پیشرو در سطح دنیا هستند و حال که ایران نیز در تلاش است گام موثری در این حوزه ها بردارد، تعمیق همکاری با این کشورها در بستر بریکس می تواند آورده فراوانی برای کشور به ارمغان آورد.

*چشم انداز حضور ایران در تعامل با گروه بریکس را در آینده چگونه پیش بینی می کنید؟
بعضی از کشورهای عضو گروه بریکس عضو گروه کشورهای G٢٠ نیز می باشند که دارای فعالیتهای گسترده و وسیعی در حوزه انرژی هستند. لذا می توان گفت به رغم اینکه ایران جزو کشورهای G٢٠ نیست، اما از طریق عضویت در گروه بریکس تا حدودی با برنامه های جامع انرژی در سطح جهانی هم راستا خواهد بود. به ویژه اینکه در سال جاری و در سال آینده کشورهای عضو بریکس ریاست G٢٠ را در اختیار دارند (به ترتیب برزیل و آفریقای جنوبی).
یکی دیگر از موضوعاتی که در آینده انرژی حائز اهمیت خواهد بود این است که بتوان سبد انرژی را در سطح کشور گسترش داد. مجموعة بریکس در خصوص استفاده از برخی فنآوریهای نوین نظیر استفاده از زغال سنگ پاک و هیدروژن که آلاینده های زیست محیطی کمتری دارد فعالیت بالایی دارند و بررسی و ارزیابی این حوزه ها در کشور ما نیز می تواند پتانسیل های احتمالی را برای تنوع بخشی به سبد انرژی شناسایی کند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات