دلایل حاشیه‌نشینی سیمانی‌ها در بورس تهران

دلایل حاشیه‌نشینی سیمانی‌ها در بورس تهران

http://www.bananews.ir/این روزها سهام شرکت‌های سیمانی برخلاف فولادی‌ها هیچگونه رونقی را تجربه نمی‌کنند.

سهامداران این شرکت‌ها به دلیل عدم تغییر قیمت سیمان با شرایط خاکستری مواجه هستند و به نظر می‌رسد تا روزی که دولت محدویت‌های خود را از سر این شرکت‌ها کم نکند، گشایشی در وضعیت آنها ایجاد نخواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمیداقبالیان، مدیرعامل سیمان خزر در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره وضعیت کلی این صنعت گفت: به‌رغم تلاش‌های ارزشمند انجام شده از سوی مدیران صنعت سیمان، نرخ فزاینده تورم در سال‌های اخیر، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و شرایط کلی اقتصادی و سیاسی کشور و موضوع حمل‌ونقل، مشکلات زیادی را برای صنعت سیمان به وجود آورده است. وی همچنین کسری نقدینگی واحدهای تولیدی، بهره‌های بالای بانکی در خصوص تامین سرمایه و به دنبال آن افزایش هزینه‌های مالی مرتبط با وام‌های دریافتی، همچنین افزایش هزینه‌های تولید به ویژه در زمینه حامل‌های انرژی و نیز مشکلات به وجود آمده در تامین قطعات و ماشین‌آلات وارداتی را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد.

شیب تند افت قیمت سهام سیمانی

اقبالیان درباره سرعت افت سهام شرکت‌های سیمانی نسبت به دیگر سهام طی دو سال اخیر افزود: این صنعت به لحاظ مصرف انرژی از صنایع انرژی‌بر محسوب شده؛ بنابراین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز نخست موجب افزایش هزینه‌های شدید تولید شده که این امر بر سودآوری و قیمت سهام تاثیرات بسزایی داشته است.

وی با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بدون افزایش معنادار قیمت مصوب سیمان به هیچ عنوان مطلوب شرکت‌های سیمانی نیست، تصریح کرد: به اجرا درآمدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تشدید افت سهام این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

اقبالیان درباره ورود شرکت‌های سیمانی به بورس کالا گفت: عرضه محصول تمامی شرکت‌های سیمانی در بورس یک راهکار مناسب برای رفع مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری سیمان و عواقب منفی ناشی از آن در صنعت سیمان کشور است.

وی افزود: شرکت سیمان خزر به مکانیزم بورس کالا و عرضه محصولات همه شرکت‌ها در بورس معتقد است، مشروط بر آنکه تعیین قیمت کالا در بورس که با فلسفه وجودی بورس که کشف قیمت رقابتی از طریق عرضه و تقاضا است، مغایرت نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت سیمان خزر میزان تولید این شرکت در سال ۹۰ را یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار تن سیمان دانست.

وی عمده‌ترین بازار داخلی شرکت را بازار استان گلستان با مصرف یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد فروش سیمان خزر داخلی است.

وی درباره صادرات شرکت اضافه کرد: با توجه به بازار مناسب داخلی و تعهد شرکت به تامین نیاز سیمان استان، سیمان خزر صادرات را در تناژ کمتر ولی با چشم‌انداز استراتژیک برای دستیابی به بازارهای هدف صادراتی و به منظور ورود و شناساندن محصول شرکت تعریف کرده است، به نحوی که قادر است در صورت کاهش احتمال تقاضا در بازار داخلی، به سرعت نسبت به افزایش تناژ صادراتی اقدام کند.

وی بازار اصلی صادرات سیمان خزر را کشورهای آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان و همچنین کشور عراق عنوان کرد و گفت: محصول صادراتی شرکت به مقصد کشورهای CIS حاشیه دریای خزر، سیمان M500 نوع I و کلینکر نوع I و محصول صادراتی به کشور عراق سیمان پرتلند ۴۲۵-۱ است.

به گفته وی، شرکت سیمان خزر در سال ۸۶ ظرفیت خود را از دو هزار تن به چهار هزار تن افزایش داد.

    نظرات