بهره برداری از سدهای دانشمند و شهریار در هفته جاری

بهره برداری از سدهای دانشمند و شهریار در هفته جاری

http://www.bananews.ir/سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از آغاز بهره برداری از دو سد دانشمند و شهریار در هفته جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا دائمی امروز (یکشنبه) در نشست شورای مدیران آب وزارت نیرو، گفت: سد دانشمند در استان گلستان امروز (یکشنبه) و سد شهریار در استان آذربایجان شرقی روز سه شنبه هفته جاری به بهره برداری می رسد.

وی همچنین به برگزاری اجلاس شورای حکام مرکز مدیریت آب شهری در هفته گذشته در تهران اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۵ مهمان خارجی از کشورهای عراق، عمان، سوریه، مصر، افغانستان و تاجیکستان در این اجلاس شرکت کردند و در حاشیه اجلاس نیز نشست هایی برای افزایش همکاری ها در بخش های آموزشی، بین المللی، تجاری و انجام پروژه ها در کشورهای مختلف برگزار شد.

دائمی همچنین به اتمام حفاری تونل انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود اشاره کرد و گفت: اگرچه در روزهای پایانی عملیات، دستگاه تی بی ام دچار مشکلاتی شد اما همکاران شرکت سابیر با تدابیر خاصی توانستند ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر باقی مانده را نیز به اتمام رسانده و دستگاه را از تونل خارج کنند.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو سپس با اشاره به خشکسالی فراگیر در ایران مرکزی، علت این خشکسالی را کاهش متوسط بارش ها از ۲۵۱ میلیمتر به ۲۴۵ میلیمتر و در چهار، پنج سال اخیر به ۲۰۰ میلیمتر اعلام کرد.

وی همچنین افزایش حرارت و دما (یک درجه در چند سال اخیر در کشور)، گسترش برداشت آب از منابع زیرزمینی و برداشت از آب های سطحی به صورت گسترده توسط کشاورزان را از علت های اصلی خشکسالی در مناطق مرکزی ایران عنوان کرد.

وی افزود: باید سهم هر یک از عوامل گفته شده در ایجاد خشکسالی بررسی و میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل تحلیل شود.

    نظرات