منع ساخت‌و‌ساز در فضای سبز

منع ساخت‌و‌ساز در فضای سبز

http://www.bananews.ir/شهرداری تهران برای مراقبت از پارک‌هاو فضای سبز عمومی در مقابل انواع ساخت‌و‌سازها - مسکونی، تجاری یا انتفاعی - دستورالعملی را ابلاغ کرده که براساس آن در این فضاها فقط به ساخت و سازهایی مجوز داده می‌شود که مکمل پارک بوده و جنبه گردشگری داشته باشند. بر طبق این دستورالعمل مالکان باغ‌های خصوصی و زمین‌های مشجر غیرعمومی فقط در ۳۰ درصد مساحت زمین امکان ساخت و ساز وجود دارند و در مابقی زمین باید درختان حفظ شود. برخی تحرکات در تهران برای کشاندن صحنه ساخت‌وساز به زمین‌های سبز باعث شده شهرداری‌تهران با صدور یک بخشنامه خطاب به شهرداران مناطق، «جلوگیری از هرگونه احداث بنا و ایجاد مستحدثات در پارک‌ها و فضای سبز عمومی» را به مدیران زیرمجموعه‌اش گوشزد کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علاوه بر این بخشنامه، روز گذشته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران –مسوول ارشد در امر صدور پروانه‌های ساختمانی- در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد از تشدید محافظت از پارک‌های عمومی موجود در شهر تهران خبر داد و تصریح کرد: طبق آنچه در قانون طرح جامع و تفصیلی شهر تهران آمده است، ساخت‌وساز انتفاعی در پارک‌های عمومی ممنوع است و فقط ساخت‌وسازهای گردشگری مکمل پارک در این مناطق مجاز خواهد بود.

علیرضا جاوید همچنین با تشریح دستورالعمل ساختمانی در پارک‌ها و باغات افزود: در زمین‌های سبز غیرعمومی که ویژگی مشجر یا باغ را دارند فقط در ۳۰ درصد مساحت زمین امکان ساخت‌وساز وجود دارد و در مابقی زمین باید درختان حفظ شود.

معاون شهردار تهران اعلام کرد: صدور مجوز ساخت‌وساز در باغ‌های خصوصی و پارک‌های عمومی که در پهنه سبز واقع شده‌اند صرفا گردشگری و غیرانتفاعی است و ساخت‌وساز به صورت انبوه در پهنه‌های سبز ممنوع است.

علیرضا جاوید معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره چگونگی صدور پروانه ساختمانی در پهنه سبز اظهار کرد: صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران به سه فاکتور مهم بستگی دارد. فاکتور اول کاربری املاک است که به چهار نوع مسکونی، سبز، مختلط و تجاری تقسیم می‌شود و توسط کمیسیون ماده پنج بررسی می‌شود. فاکتور دوم نوعیت اراضی و املاک است که به دو نوع باغ و غیرباغ تقسیم‌بندی می‌شود و با تشخیص کمیسیون ماده ۷ یکی از این دو تعیین می‌شود.

او ادامه داد: فاکتور سوم رای کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری است که بسته به نظر این کمیسیون، زمین به چهار نوع بایر، دایر ساختمانی، دایر مشجر و موات تقسیم‌بندی می‌شود. به این ترتیب اگر ملکی در پهنه سبز قرار گرفته باشد و نوعیت آن باغ تعیین شده باشد امکان ساخت وساز انتفاعی در آن وجود ندارد مگر آنکه در پهنه G323 قرار گرفته باشد که در این صورت مجوز ساخت با سطح اشغال ۲۰ درصد و تراکم ۵۰ درصد به صورت کاربری گردشگری به مالک داده می‌شود.

معاون شهردار تهران به نحوه ساخت وساز در باغ‌های خصوصی اشاره کرد و گفت: اگر ملکی در پهنه مسکونی، مختلط یا تجاری قرار گرفته باشد و ازنظر نوعیت دایر مشجر یا باغ محسوب شود امکان ساخت وساز با سطح اشغال ۳۰ درصد را دارد اما براساس مقررات باید ۷۰ درصد باقی‌مانده درختان را حفظ کند.

جاوید مسوولیت حفاظت از پارک‌های عمومی را بر عهده شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: شهرداری تهران برنامه دارد در حد مقدور تا پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به تملک آنها اقدام کند یا اینکه با اعمال آیین نامه ماده ۱۴ زمین شهری که در متن طرح جامع و تفصیلی تهران نیز گنجانده شده؛ به صورت توافقی با مالک، ۷۰ درصد ملک به شهرداری تهران جهت احداث پارک عمومی واگذار ‌شود و ۳۰ درصد باقی‌مانده تحت تملک مالک قرار گیرد که به صورت انتفاعی با کاربری مسکونی یا تجاری امکان ساخت وساز در آن وجود دارد.

جاوید تمایل انبوه سازان به ساخت وساز در پهنه‌های سبز سطح شهر به دلیل کمبود زمین را رد کرد و گفت: در چند ماه اخیر ساخت وساز در پهنه‌های مختلف تغییر نکرده است.

وی در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره شایعه اخیر ساخت‌و‌ساز در یکی از پارک‌های شهر تهران نیز تصریح کرد: این پارک جزو پارک‌های عمومی محسوب می‌شود و امکان ساخت وساز انتفاعی در آن وجود ندارد و صرفا ساخت وسازی در آن انجام می‌شود که مکمل پارک و جنبه گردشگری داشته باشد.

جاوید اضافه کرد: به طور قطع ساخت‌وساز در زمین هایی با کاربری فضای سبز و نوعیت باغ به صورت انبوه وجود ندارد اما امکان ساخت‌وساز با کاربری گردشگری در آن هست.

متن بخشنامه

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) متن بخشنامه‌ای که شهرداری تهران در ارتباط با محافظت پارک‌های عمومی از ساخت‌وساز به شهرداری‌های مناطق ابلاغ کرده به شرح زیر است:

نظر به اهمیت و ضرورت سازماندهی در امور حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران و جلوگیری از اعمال سلایق و همچنین دستیابی به الگوها و شیوه‌های نوین و ایجاد وحدت رویه در انجام کلیه طرح‌های مطالعاتی و اجرایی، اعم از نگهداری، توسعه و بازپیرایی، شایسته است از تاریخ این بخشنامه مقرر فرمایید ادارات فضای سبز منطقه و نواحی مکلف به رعایت مفاد ذیل باشند:

- انجام کلیه امور جاری نگهداری فضای سبز، منطبق با شرایط و جزئیات نظام‌نامه فنی و اجرایی نگهداری فضای سبز، تحت نظارت عالیه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران

- رعایت کامل و دقیق مفاد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دوره‌ای و فصلی سازمان پارک‌ها و پاسخ جامع به مکاتبات مطروحه

- لزوم مطالعه، بررسی و نحوه برآورد و خرید اقلام گیاهی و برنامه‌ها به‌خصوص درختکاری، منطبق با اصول علمی و رعایت کاشت گونه‌های غالب و مقاوم با شرایط جغرافیایی هر منطقه و پرهیز از اعمال سلیقه با هدف صرفه و صلاح شهرداری تهران (تحت نظارت و تایید کارشناسان سازمان پارک‌ها)

- ضرورت نظارت و کنترل هرچه دقیق‌تر در خصوص حفظ درختان و جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز و ایجاد مستحدثات و نصب ابزارهای تبلیغاتی محیطی در پارک‌ها و فضای سبز عمومی سطح شهر خارج از طرح اولیه و عدم قطع درختان (لزوم پیش‌بینی طرح‌ها و اولویت‌های عمرانی شهر با در نظر گرفتن حداقل خسارت و طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم از کمیسیون ماده ۷)

- نظارت، محاسبه، آنالیز و برآوردهای کارشناسی مناقصات نگهداری، توسعه، بازسازی و آبرسانی فضای سبز منطبق با شرایط و دستیابی به اهداف عالیه شهرداری تهران و پرداخت هزینه‌ها و صورت وضعیت‌ها (تحت نظارت عالیه سازمان پارک‌ها) و در صورت لزوم با تشخیص مراجع فرادست.

- نظارت عالیه سازمان پارک‌ها بر طراحی‌ها و کلیه پروژه‌های اجرایی فضای سبز شهر تهران.

    نظرات