اولین مسجد با استفاده از فن‌آوری چاپگر سه‌بعدی در سطح جهان ساخته شد

اولین مسجد با استفاده از فن‌آوری چاپگر سه‌بعدی در سطح جهان ساخته شد

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: ساخت این مسجد در مدت شش ماه و با هدف ایجاد آرامش در میان نمازگزاران  انجام پذیرفته و علاوه بر استفاده از نور طبیعی، دارای مناره های متمایزی است که جلوه ویژه‌ای را در محله ایجاد می‌کند.

افتتاح این مسجد، عربستان سعودی را به عنوان یک مرکز فناوری از جدول زمانی پیش‌بینی‌شده امارات متحده عربی برای تلاش مشابه پیش می‌اندازد. دبی ابتکاری را برای ساخت اولین مسجد چاپ سه بعدی جهان در ماه می گذشته اعلام کرد. به عنوان یک تکنیک جدید و پیچیده، تکمیل موفقیت‌آمیز زیرساخت‌های مذهبی پرینت سه‌بعدی جهان، پتانسیلی برای آینده معماری و طراحی دارد.

این پروژه توجه جهانی را به خود جلب کرده است و امکانات بی حد و حصر فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت و ساز را به نمایش می‌گذارد. عبدالواحد سازنده این مسجد در گفت‌وگو با عرب‌نیوز بر اهمیت «از دست ندادن ماهیتی که مساجد باید تجسم کنند» و همچنین رعایت شرایط کلی مانند تاکید بر ارزش‌های منشور شهری، جزئیات معماری در میراث فرهنگی معماری کشور عربستان و ارائه آنها در قالبی معاصر تاکید کرد. او با صحبت از چالش‌های پیش رو، مهمترین آنها را ساخت و ساز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی دانست، «زیرا این یک تکنیک جدید، پیچیده و بسیار دقیق است که یک ساختمان واقعی را از یک فایل کامپیوتری ایجاد می کند. البته کار و اجرا به روشی کاملا متفاوت با روش‌های سنتی انجام می‌شود که در طراحی ساختمان باید به آن توجه شود.

استفاده از فناوری پرینت سه‌بعدی در ساخت و ساز نویدبخش آینده معماری و طراحی است. پرینت سه بعدی با تبدیل مدل‌های دیجیتال به ساختارهای ملموس از طریق فرآیندهای تولید افزودنی، هدر رفت مواد را به حداقل می‌رساند و کارایی را در صنعت ساخت و ساز افزایش می‌دهد.

در دیگر اخبار اخیر مربوط به پرینت سه بعدی، به تازگی فناوری‌ها و محصولات مختلفی برای نوسازی بیشتر فرآیندهای ساخت و ساز منتشر شده است، از جمله یک چاپگر روباتیک که ساخت و ساز چند طبقه را تسهیل می کند. در ماه دسامبر از پتانسل پرینت سه بعدی از طریق تولید انواع فرم ها و هندسه ها رونمایی شد. این فناوری از دیوارهای عایق پرینت سه بعدی گرفته تا کاشی‌های پرینت سه بعدی، تاثیر شگرفی بر آینده ساخت و ساز ساختمان خواهد داشت.

__________________________

منبع:

https://www.archdaily.com/1014542/worlds-first-ever-3d-printed-mosque-opens-in-jeddah-saudi-arabia

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات