سال گذشته انجام شد؛ معامله 53 ميليارد كيلووات ساعت ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، احمدی حدید با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حضور مشترکان بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار از سوی وزیر نیرو در اوایل سال گذشته، از افزایش حجم معاملات این بازار از حدود ١١ درصد در سال ١٤٠١ به حدود ١٤.٥ درصد در پایان سال ١٤٠٢ خبر داد.
احمدی افزود میزان معاملات روندی کاملا صعودی دارد به صورتی که در ماههای بهمن و اسفند ١٤٠٢ سهم معاملات صنایع در بورس انرژی به حدود ٢٠ درصد افزایش یافت.
وی با تبیین وضعیت موجود گردش نقدینگی صنعت برق در طی سالهای گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن بر تصمیم وزارت نیرو بر ضرورت تغییر روند جاری گردش نقدینگی تاکید کرد. وی در ادامه به تشریح مدل جدید روابط مالی و گزدش نقدینگی در شرکتهای توزیع پرداخت که بر اساس آن سیستم تخصیص منابع بازنگری شده و ذی نفعان زنجیره تامین برق می توانند سهم خود از منابع واریزی به حساب مدیریت منابع را به صورت منظم و در یکشنبه هر هفته دریافت کنند.
در این ساز و کار شرکتهای توزیع  هزینه های جاری خود را بر اساس میزان وصول مطالبات و براساس ضرایب اعلامی وزارت نیرو به صورت هفتگی دریافت می کنند. باقیمانده منابع موجود در حساب متمرکز نیز پس از کسر تعهدات قانونی توسط توانیر، به حساب خرید برق شرکتهای توزیع واریز می شود که باید نسبت به خرید برق از طریق بورس انرژی (معاملات سلف یا فیزیکی) اقدام کنند.
احمدی حدید با اشاره به اینکه بخش عمده ای از درآمد فروش برق نیروگاهها از طریق بورس انرژی واریز خواهد شد، افزود ظرفیت تزریق نقدینگی در حساب خرید برق شرکتهای توزیع  بین ٢٥  تا ٣٠ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که با توجه به حضور صنایع بالای یک مگاوات در بورس انرژی با مصرفی در حدود ١٠٠ میلیارد کیلووات ساعت، انتطار میرود بیش از ٦٠ درصد از مصرف کشور در سال ١٤٠٣ از طریق بورس انرژی تامین شود.
احمدی حدید ادامه داد شرکتهای توزیع موظفند به شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای خرید برق مورد نیاز خود (که در بورس خریداری نشده است) وکالت می دهند تا در صورت عدم خرید برق طی بازه زمانی معین، مانده حساب شرکتهای توزیع در بورس را برداشت و به حساب تولید کنندگان برق حاضر در بازار عمده فروشی واریز کند.
وی افزایش سهم معاملات بورس انرژی به ٣٠ درصد در سال جاری و ٦٠ درصد تا پایان سال ١٤٠٦ را از احکام قانونی پیش بینی شده در برنامه هفتم عنوان کرد و خاطرنشان کرد که پیش بینی می شود امسال حداقل تا ٤٥ درصد برنامه مذکور محقق شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات