اینترنت اشیا و هوش مصنوعی: دستگاه‌های هوشمندی که ازدحام ترافیک را کاهش می‌دهند

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی: دستگاه‌های هوشمندی که ازدحام ترافیک را کاهش می‌دهند

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: میزان تغییرات منتج از انقلاب صنعتی چهارم بی‌نظیر است بطوریکه تمامی بخش ها و صنایع جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شهرها به عنوان محرک رشد باید فرصتها را شناسایی کرده و چالشهای فراروی این دگرگونی را مرتفع کنند.

انقلاب صنعتی چهارم منجر به ایجاد خلاقیت و نو آوری با پتانسیل نامحدود می‌شود. مدیران شهری نیازمند آمادگی برای مطابقت دادن عوامل فیزیکی، دیجیتالی و محیط زیستی شهرهای خودشان هستند تا پاسخگوی بهتری به نیازهای دینامیکی دائماً در حال تغییرشهروندان باشند.

ما در دنیای شهری که بطور فزاینده جمعیت آن بیشتر می‌شود زندگی می‌کنیم. ۵۴ درصد جمعیت جهان در حال حاضر در شهر ها سکونت دارند و این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸ درصد خواهد رسید. انقلاب صنعتی چهارم روش ارایه خدمات به شهروندان را تغییر می‌دهد. بعد از سالها ساخت و توسعه زیرساختها و رویه ها، شهرها باید نو آوریها را بکار گرفته تا از فرصتها بهره مند شده و تغییرات فراروی جمعیتها را مرتفع سازند.

برنامه‌ریزان شهری معتقد هستند قبل از اینکه شهرها به انفجار جمعیتی برسند، باید تاب‌آور و بهینه شوند. برای نیل به این هدف، لازم است شهرهایمان هوشمندتر بشوند. دیری نخواهد پایید که شهرهای جهان به سمت هوشمندشدن حرکت خواهند کرد و این حرکت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

فراگیرسازی فن آوری هوشمند در شهرها، یک مدل کسب و کار جدید از رشد و روابط جدید شهروندی ایجاد کرده است. با توسعه مدل‌های آزمایشی، شهرهااکنون به تحولات دیجیتالی واقعی در مدیریت عمومی دست یافته‌اند که اکنون به طور مستقیم و موثرتر به نیازهای جدید شهروندان کمک می‌کنند.

اکنون حس‌گرهایی وجود دارند که به عنوان مثال می‌توانند زمان رسیدن دقیق اتوبوس به ایستگاه را تشخیص دهند. همچنین دسترسی به برخی خدمات ارائه‌شده ادارات دولتی از طریق گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است و حتی می‌توان داده‌های عمومی را در فضای ذخیره‌سازی ابری بررسی کرد. به طور خلاصه، دیجیتالی‌سازی به چالش اصلی شهرها در قرن حاضر تبدیل شده است.

این فرآیند دیجیتالی‌سازی که بر فن‌آوری‌های جدید مانند داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا یا رایانش ابری متکی است، باعث افزایش قابل توجه داده‌ها و اطلاعات مربوط به حوزه‌های مختلف و خدماتی مانند مدیریت آب یا فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و حتی زیرساخت‌ها شده است. این امر منجر به افزایش تقاضای استفاده از فن‌آوری از سوی شهروندان می‌شود، که دائماً از طریق موبایل خود متصل می‌شوند تا بصورت آنی ودقیق به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

در این ارتباط، تحول دیجیتال پیچیدگی مضاعفی را در مدیریت شهرها ایجاد می‌کند. از سویی، شهرها نیاز به مدیریت حجم زیادی ازاطلاعات دریافتی ارسال‌شده از سیستم‌های مختلف فن‌آوری دارند وسعی می‌کنند این کار را به طور جامع انجام دهند تا کارآمدتر باشند وچشم انداز جهانی ارائه دهند. از سوی دیگر، فن‌آوری باید ساده و در دسترس باشد تا توسط همه افراد در هر سطحی مورد استفاده قرار گیرد.

فن‌آوری به تنهایی نمی‌تواند تغییر قابل توجهی در مدیریت ایجاد کند. لازم است اطلاعات در هر زمان و در هر دستگاهی در دسترس باشد تا بتوان تصمیمات را به نحو مطلوب اتخاذ کرد. از اینرو، شهرها باید به سمت یک مدل مدیریت جامع و کل‌نگر، سریعتر، چابک‌تر که هم پایداری و هم موفقیت را از منظر ابتکارات تحول دیجیتال تضمین کنند حرکت کنند.

آیا هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌توانند راه حلی برای ازدحام ترافیک باشند؟

راه بندان و ترافیک باعث خستگی رانندگان و تاخیر در سفرهای شهری می‌شود. در حالی که بیشتر وسایل نقلیه همچنان به استفاده از سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند، تراکم ترافیک مسبب آلودگی هوا و صوتی در شهرها شده و همچنین تاثیر منفی بر کیفیت زندگی مردم دارد. امروزه درک بهتر ترافیک شهری و یافتن راهکارهایی برای راه‌بندان به لطف هوش مصنوعی و اینترنت اشیا امکان‌پذیر شده است. شهرها به کمک این فن‌آوری ترافیک را مدیریت می‌کنند تا به تحرک و جابجایی پایدار دست یابند.

حسگرهای اینترنت اشیا که در سیستم‌های موقعیت‌یاب (GPS)، دوربین‌ها و رادارها تعبیه شده‌اند با جمع‌آوری داده‌های مربوط به ترافیک‌های شهری و جاده‌ای به کمک خودروسازان و رانندگان آمده‌اند تا با کاهش سطح ترافیک و اطلاع‌رسانی جاده‌ای، شرایط موثر بر محیط زیست را بهبود بخشند و به افزایش ایمنی و کارایی حمل‌ونقل کمک کنند.

یکی از مهمترین مزایای فن‌آوری اینترنت اشیا، پتانسیل آن برای کاهش تراکم ترافیک شهری است. دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا داده‌های ترافیکی را بین وسایل نقلیه متصل و مرکز کنترل ترافیک در زمان واقعی انتقال می‌دهند و به این طریق این امکان را برای رانندگان فراهم می‌کنند که رانندگی را با سناریوهای در حال تغییر تنظیم کنند.

خودروهای متصل به شبکه اینترنت اشیا با زیرساخت‌های جاده‌ای مانند چراغ‌های راهنمایی و محل پارک خودرو ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعاتی از جمله فاصله تا چراغ‌های راهنمایی بعدی و تعداد جای پارک موجود در پارکینگ را دریافت کرده و زمان انتظار را متناسب با این اطلاعات تنظیم می‌کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند بعضی از زیرساخت‌های جاده‌ای مانند چراغ‌های راهنمایی، گیت‌های ورودی یا خروجی و دیگر تجهیزات و تاسیسات حمل‌ونقل را به صورت هوشمند کنترل کند.

تشخیص خودکار فاصله

سیستم تشخیص فاصله خودکار از حسگرهایی مانند لیزر، رادار و دوربین برای تشخیص فاصله بین خودرو و اجسام اطراف استفاده می‌کند. این یکی از اصول مورد استفاده در وسایل نقلیه خودران است، چراکه می توان از آن برای فعال کردن ترمز اضطراری خودکار استفاده کرد که از اثر دومینوی کاهش سرعت ترافیک جلوگیری می کند.

یک راهکار جامع برای تعدیل ترافیک ادغام سیستم با دوربین مداربسته و سیستم‌های کنترل ترافیک است به‌طوری که یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی آموزش‌دیده می‌تواند به مسافران کمک کند تا سفرهای خود را بر اساس به‌روزرسانی اطلاعات جاده‌ای برنامه‌ریزی کنند و به این ترتیب ترافیک را کاهش دهد.

بهبود کارایی برنامه ریزی مسیر

برنامه ریزی مسیر مبتنی بر هوش مصنوعی امکان شناسایی و استفاده از مسیرهای کارآمد، پایدار و اقتصادی را نه تنها برای وسایل نقلیه شخصی بلکه برای مدیریت شرایط اضطراری احتمالی در شهرها و کشورها فراهم می‌آورد.

شهرهای کمتر آلوده به لطف فن‌آوری

جاکارتا، اندونزی

در فهرستی که آژانس طبقه‌بندی ترافیک جهانی در فوریه ۲۰۲۳ منتشر کرد، جاکارتا در رتبه ۲۹ در شاخص تراکم ۲۰۲۲ قرار دارد که با توجه به رده‌بندی سال قبل که در جایگاه ۴۶ این لیست قرار داشت، وضعیت ترافیک این شهر بهبود یافته است. از جمله اقداماتی که توسط دولت استانی جاکارتا برای بهبود تراکم ترافیک اجرا شده است، استفاده از هوش مصنوعی در سیستم چراغ راهنمایی هوشمند این شهر است که به‌طور خودکار و بر اساس تراکم ترافیک تنظیم می‌شود. هر چه ترافیک سنگین‌تر باشد، چراغ راهنمایی سریع‌تر به سبز تغییر می‌کند، در حالی که اگر ترافیک نسبتاً روان باشد، چراغ قرمز برای مدت بیشتری روشن می‌ماند.

استانبول، ترکیه

پایتخت ترکیه اغلب در لیست بدترین شهرهای جهان از نظر ترافیک قرار می‌گیرد، به همین دلیل مسئولان این شهر تصمیم گرفتند با کمک فن‌آوری شرایط را بهبود بخشند. اکنون با استفاده از نصب یک پلتفرم تحلیلی مبتنی بر سیستم‌های تجزیه ‌و تحلیل آماری و هوش مصنوعی، این شهر می‌تواند ترافیک جاده‌ای را ارزیابی کرده، حمل‌ونقل عمومی را بهینه کند، حوادث ترافیکی را مدیریت کند و به‌طور خلاصه با دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای و آنی در مورد شرایط ترافیکی استانبول خیابان‌ها را مدیریت کند.

__________________________

منبع:

https://www.tomorrow.city/could-ai-and-iot-be-the-solution-to-traffic-congestion/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات